Anton Stjärnbrandt skrev:Mina teorier om den låga statusen
När dB Technologies introducerades var de väl en av de första varianterna av aktiva högtalare som marknadsfördes som budgetalternativ.
Sedan har de haft en del mindre lyckade modeller.
dB BASIC-modellen som gick sönder otroligt lätt. Clip-lampan tändes när de knappt var påslagna.
Den lilla L160D ser jättefin ut, perfekt för personlig medhörning för musiker, om det inte vore för att den går sönder så otroligt lätt. Jag har aldrig sett en sådan där slutsteget inte lagt av.
Jag hade ett par Opera 415 i början av min karriär, det var väl inget större fel på dem, de lät ungefär som andra plasthögtalare..
Just DVA har jag ingen erfarenhet alls av tyvärr. Jag föreslår att du letar upp ett sådant system att lyssna på. Du känner ju din marknad bäst. Om du gillar det du hör och tror att dina kunder kommer att vilja hyra det så varför inte
Fredrik Thörn skrev:Det är nog som Anton säger, dom har släppt lite för mycket budget varianter dessvärre.
Q
MEN vi har deras DVA system, T12, T4 och S30 samt lite DVX monitorer(trälådor) och är nöjda med dem. Har fått positivt respons från div ljustekniker. Nu säger jag inte att det är några L'acustics grejer men får priset tycker jag man får mycket. Vi kan ha en betydlig större mängd av dessa burkar än om vi satsat på ovan nämnda märke.
Men det står aldrig dva i en raider dessvärre, men oftast går det övertyga om att få leverera ändå.
Thomas Nilsson skrev:Hej.
Jag har haft T4:or och numera har jag en rigg med T12:or
T4:orna gillade jag starkt när jag köpte de första för ca 8 år sedan. Var perfekt för mig som gör mindre jobb men inte så stor budget. Lätta att få igen pengarna (95% av mina kunder är mer intresserade av priset än märket). Nu är mina sålda och har gått vidare. Det jag tyckte var nackdelen var att de var lite klena. Jag hängde nästan alltid minst 1 st 15" bas i toppen av LA:t för att få lite botten. Jag hängde alltid minst 6 st per sida för att få ljudet att täcka och bra ljudvolym. Men då spelade de på bra på mindre scener, även utomhusfestival i tält för upp till 1000 pers och lät väldigt bra.
Jag som ändå har ett rätt litet företag vill kunna använda högtalarna mer än vid större arrangemang..Men att slänga upp 2 st DVX D15 (Fullrange vanlig trälåda) på ett diskogolv lät både bättre och spelade starkare än 4 resp 6 DVA T4:or (samt tyngre att jobba med)
Så jag sålde T4:orna och köpte T12 istället. 2 st T12 skulle jag säga spelar lika starkt om inte starkare än 6 st T4:or. Kankse inte lika jämt. 4 st låter otroligt bra och starkt. Plus att jag numera också kan rigga T12:a på en trave basar och köra disco och de fäster på och låter bra.
Sen har T12 och T8 nätverk (RDnet).. De är trevligt vilket gör att du kan styra nästan allt från mixplats så som delaya låda, muta ställa gain, ändra Eq m.m.
Beträffande ridervänligheten är det väl precis som allt annat.. Någon måste våga börja. Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land. Har hört både Nexo, d&b, lacustic m.fl låta riktigt illa (även dB Technologies) för det gäller att den som riggar systemet och den som står bakom mixern vet vad den gör. Många slänger bara upp systemet (ofta felinställt) och sen spelar. Jag har sagt till några band på festival att de får komma och lyssna och om högtalarna inte låter bra så hänger jag upp ett annat LA..men då ska det vara högtalarna och inte teknikern som felar. Hittills har jag aldrig behövt hyra in ett annat LA. Tittar man ut över sveriges gränser så används systemet, av enligt mig större artister på större arrenor så varför skulle det då inte passa svenska marknaden?
(Jag gjorde ett jobb med Peter en gång för massa år sedan, fick en rider av produktionsbolaget, de skulle ha en massa effekter, Eq m.m. för att Petter skulle stå på scen och sjunga singback 2 låtar. Jag ringde bolaget och de gick inte att kompromissa. Hyrde på de jag saknade. Pratade med ljudteknikern några dagar innan gick och fick då veta att ridern jag fått inte stämde. Boka om en del av alla ljudburkar till andra. Skruvade rack m.m. och koppla enligt önskemål. Väl på soundcheck plockade ljudteknikern upp en repig cd-skiva la på en monoregel och en trådlös mik på regel 2, Gick upp på scen och sa "1-2-3". Souncheck klart. Väl på gig hackade skivan, effektracket var vänt mot publik på FoH och blinkade fint.
Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land. Har hört både Nexo, d&b, lacustic m.fl låta riktigt illa
(Jag gjorde ett jobb med Peter en gång för massa år seda
Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land.
Återgå till Högtalare/Slutsteg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster