Högtalare tar upp radio

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Högtalare tar upp radio

Inlägg av Jonas Larsson »

Fredrik Thörn skrev:Är inte med på vart det skulle vara 100v system?

Jag tror grannindustrin har ett trådlös system där dom sänder ut olika radiokanaler till typ peltorlurar som dom anställda har då det mesta är betongbyggnader med för dålig radiomottagning för vanliga peltorlurar.
Lurar på om det är de systemet som spökar med våra högtalare.
Att ett 100v system skulle störa på det sättet är väl knappast troligt (på det avståndet), eller att det skulle vara något "trådlöst" sådant. Är det trådlöst så går det nog över wifi i så fall.

Jag tror mer på din teori, att de har en egen/egna sändare i fabriken. Där jag är för tillfället har de dragit FK eller liknande runt i fabriken, som flera olika slingor. Sedan sitter det någon förstärkare/sändare per hall. Vet dock inte om det är standard FM eller något liknande. Men sedan kan de anställda lyssna med en separat mottagare som sätts i bältet och sedan kopplas till peltorlurarna. Detta talar ju lite för att det inte är FM som de sänder ut. Men ny på jobbet så har inte hunnit sätta mig in i det ännu ;)

Testa med annat märke/eller nytt par med högtalare låter som en bra idé.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Högtalare tar upp radio

Inlägg av Marcus Sandberg »

På de ställena där man vill att de som arbetar har egen radio mottagare i lurar mm och de är dålig mottagning i byggnaden så löser man väldigt sällan med att sätta in en radio sändare som jobbar på egen frekvens utan man kör med en vanlig FM anten ute som går till en repeater förstärkare och sen sätter man upp ett gäng vanliga FM antener i bygget som bara förmedlar FM signalen ut till de som vill lysna. På så vis får man samma frekvens ute som inne.

Om ifall den skulle va störkällan så be i så fall stänga av den tillfälligt för att se om det stör. Men tanke på att den förmedlar hela frekvens bandet så skulle väldigt liten chans att den stör men man ska aldrig säga aldrig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalare tar upp radio

Inlägg av Niklas Elste »

Är inte risken stor för återkoppling i ett sånt system?
Läckande kabel

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Högtalare tar upp radio

Inlägg av Marcus Sandberg »

Niklas Elste skrev:Är inte risken stor för återkoppling i ett sånt system?
Läckande kabel
Om du menar det med att länka in radio signalen så är den liten. Oftast är byggnaden skärmad där av svårt att få in signalen och då har den svårt att komma ut och man får inte ha för hög förstärkning.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster