Spökar i högtalare/mixer?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Hej! Jag skulle igår rigga upp ljud o ljus inför nyår (privat, inte uthyrt), och först verkade det som att ett slutsteg i ena basen gick, suck....

Jag testade att bara köra 2 toppar o 2 basar, där 1 topp + 1 bas är kopplade till ett eget uttag o sen de andra till ett annat, mer för att fördela strömmen.

Sen när jag både haft mixern av & på, alla reglage på 0, mastern 0, högtalare 0.

Vrider jag då upp högtalarna pytte lite, alltså verkligen minimalt, bara för att man skulle vilja testa sen o köra lite musik från mixern och se att allt fungerar, så börjar det efter ca 5 sekunder att spraka lite o smälla högt som bara den, man hoppar till bra o får typ en hjärtattack. :(

Jag är nu rädd för att testa igen, har hänt 3 ggr med lite olika tester o så, ska testa med ett par äldre högtalare jag har sen tidigare och som jag Vet fungerar felfritt, om det sker samma sak bör det vara mixern som spökar, annars har jag ingen aning om vad som kan ha hänt med högtalarna. Jag har inte har några som helst problem tidigare och jag använde senast riggen i slutet av september! :cry:

Tacksam för all hjälp som går att få, kommer nog inte kunna använda någon del av riggen nu i år som det ser ut utan får fixa det/lämna in på service nästa år. :?

Det känns så himla tråkigt att det inte fungerar när det gjort det tidigare.

Mvh
Karl-Oskar

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Anders Schärer »

Hej Karl-Oskar
koppla bort allt kablage utom strömsladdar , starta upp högtalarna , smäller det fortfarande är det service som gäller ..om inte , koppla in signalkablar en o en , kolla att det inte smäller/sprakar , kan mycket väl vara trasig signalkabel
kan oxå vara värt att prova att ta ström från annat ställe , kanske ligger värmepump eller dyl som kan ge konstigheter..
hoppas du får fart på riggen...
mvh Anders

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Tack för svaret Anders! Jag hade fortfarande kvar mina äldre (om än nya) toppar, testade att bara koppla in dem, där var det inga problem alls där så det verkar Bara vara de andra topparna som spökar. Har du eller någon annan erfarenhet av vad det skulle kunna vara? Det är ett par TT-22A:or som det spökar i, troligtvis ngt i förstärkaren, ska ta och skruva upp och kolla sen hade jag tänkt.

Slutsteget i ena basen gick sönder hur som helst, den får gå på service, går troligtvis på garantin då den inte ens är 1 år gammal.

Mvh
Karl-Oskar

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Anders Schärer »

Är det fortfarande garanti bör du INTE skruva i dom , skicka direkt till service istället...
mvh Anders

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Stefan Larsson »

Tar du ström från samma uttag? Annars kan strömförsörjning från olika grupper ge konstiga fenomen.

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Tack för de snabba svaren än en gång! Anders, basen ska jag inte röra då det är garanti kvar på den. Men TT22-A är köpta beggade och har fungerar felfritt men har inte någon garanti kvar.

Ström till de olika topparna togs från olika uttag i olika delar av huset så det borde inte vägen samma fenomen? :/

Mvh
Karl-Oskar

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Niklas Elste »

ja det är ju oftast när man har olika pen med potensialskillnad

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Jag förstod inte helt vad du menade Niklas. :( Borde inte samma problem uppstått med mina andra toppar också isf?

Mvh Karl-Oskar

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Stefan Larsson »

Det Niklas menar är att olika uttag KAN komma från olika säkringar. Jordtråden som går från elcentralen till uttaget har ett motstånd i sig. (Pga trådens längd) De motståndet kallas pOtential., ett potential värde.
Jag är själv elektriker så vet hur de ligger till.
Om man ansluter utrustning till olika uttag så kan potentialvärdet vara olika.
Rätta mig nu om jag har fel, men om jorden i signalkabeln har ett värde och jorden på strömsidan har ett helt annat så tar strömmen sin jord genom signalkabeln då den är kortare än på strömsidan.
Och då uppstår ett kraftigt jordbrum.
Du behöver oftast inte slå igång mixern för att detta skall uppstå då jordledningen i en Apparat bryts av strömbrytaren.
Så prova koppla upp din anläggning från ett och samma uttag. Eftersom du inte behöver spela högt så klarar säkringarna det utan problem.

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Nu förstår jag bättre, det var ett väldigt utförligt och beskrivande utlägg. :D

Jag har för mig att jag vid tidigare tillfälle haft båda TT22-A topparna kopplade på samma uttag, men senaste gången de fungerade felfritt körde jag, helt säker, 1 topp + 1 bas på 1 uttag och 1+1 på ett annat. Med mina gamla toppar fungerade det prima, vet inte varför det egentligen skulle vara någon skillnad på mina RCF ART412a mot TT22a. Hmm, tål att undersökas i vilket fall som helst, för basarna gav inte ifrån sig något sprak/smällande ljud när TT22orna gjorde det, så det verkar som att det har något med topparna att göra.

Sen var själva smällen extremt hög, man hoppade till ordentligt, men i huset (som för övrigt är ett sommarställe), har vi inte jordade eluttag mer än på en liten del som är relativt nybyggd (några kvm bara). Har länge haft förslaget framme att fixa till alla uttag och byta elcentral från proppar till något mer modernt, tror det finns jord i de äldre uttagen.

Kanske lite OT att dra upp det om elen i huset, men det kanske har inverkan på hur de betedde sig?

Mvh
Karl-Oskar

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Jonas Larsson »

Bara för att man tar strömmen från olika uttag så är det ju inte säkert att de går på olika säkringar/grupper för det.

Använder du balanserat kablage (3 pol XLR) mellan mixer och basar/topparna? Har du balanserade utgångar från mixern?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har du haft otur med en dålig nolla så kan du fått 380/400v i sakerna

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Jag vet att det i alla fall att det är helt olika säkringar på bottenvåningen o uppe enl. proppskåpet, och uttagen har, om jag inte har fel 16A säkringar, garanterat 10A.

Det är balaserade 3-pol XLR jag kör med från min DJM-900 NXS, och den fungerar utan problem än så länge :P

Har ingen aning om vad det kan ha varit, kanske som Nicke sa om strömmen men då borde det inte hänt när jag försökte 3ggr. Sen gav jag upp med dem, fick en smärre hjärtattack varje gång, man var inte beredd :)

Mvh
Karl-Oskar

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag tror man kan släppa spåret med olika elmatningar etc. Sådana problem yttrar sig sällan eller aldrig som tillfälliga smällar och sprak. Jag skulle börja titta över signalkablaget, och kanske om mixern (switchar mm) är helt frisk, det känns som störst sannolikhet. Sedan som Anders föreslog; prova grejorna en och en helt separat och utan något anslutet.

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Det ska jag absolut testa! Har en del i plugget så hinner nog inte testa det inom de närmaste veckorna dessvärre, men det är väldigt konstigt att det endast påverkade mina TT22or och inte mina ART412or, det borde ju vara samma "fel" eller ge samma problem oavsett högtalare.

Som nämnt tidigare har det både hänt när mixern varit helt avstängd och på, så vet inte om det är problem med mixern, den är ny sen mars 2014 och endast använd hemma i ca 30h på knappt 2 år skulle jag tro. :D

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ingen phantommatning som ligger på? Samt taskiga sladdar!! Kan oxo orsaka "smällar"

Låter som ett DC fel (likspänning)
Senast redigerad av 1 Nicke Löfgren, redigerad totalt 0 gånger.

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Oj, jag har ingen aning faktiskt, men de sitter som de ska och inga konstigheter med anslutningen från mixern till högtalarna så vitt jag vet. Kablarna är köpta på DJService o kostade en slant så jag hoppas det håller måttet iaf! :|

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vissa kablar kan vara lödda så signaljorden är ihop med chassi i kontakten! Klipp av allt sånt!! 1-1 2-2 3-3 ska det endast va!!

Vissa Piooner mixers har en skum jordning. Brummar å låter inte bra! Då måste man ha en extra skyddsjord anslutet till chassi!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Mikael Thieme skrev:Jag tror man kan släppa spåret med olika elmatningar etc. Sådana problem yttrar sig sällan eller aldrig som tillfälliga smällar och sprak. Jag skulle börja titta över signalkablaget, och kanske om mixern (switchar mm) är helt frisk, det känns som störst sannolikhet. Sedan som Anders föreslog; prova grejorna en och en helt separat och utan något anslutet.

Om nu felet vart vid första tillfället, typ att nätdelen gick sönder, knäckte någon konding! Då kanske dom andra gångerna är det "nytt" fel som gör att det smäller å sprakar!

Han kanske vänt kontakten?!?! Å denna gång ligger båda faserna på "rätt" ställe


Finns många olika problem

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Spökar i högtalare/mixer?

Inlägg av Anders Schärer »

förmodar att du kollat....
TT22:orna har ju powerconkontakter , ibland kan strömkablarna kablarna vara "för kort skalade " när de skruvas in i kontakten , sitter de inte helt in i anslutningen kan det bli strömspikar/strömtapp , då smäller det till när förstärkaren startar om...borde märkas om du böjer kabeln vid powercon-kontakten i högtalaren...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster