Line array

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Line array

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo där.

Behöver tips på vad man ska satsa på för Line array med basar till.

Känns som meyer, nexo, d&b mfl är lite för dyrt för mig.
Jbl känns väl som ett hyfsat "mellanklass märke " eller ha jag fel?

Ha kollat lite på jbl vrx 932 lap. Dessa hitta man ju begagnade ibland vilket är en fördel.
Jag vill helst ha aktivt och nått med en 10 eller 12a i varje låda samt nått man kan bygga på utan att bli ruinerad.

Några förslag? Kanske någon till och med ha nått till salu?

Tacksam för hjälp :)

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Johan Fälth »

Inte hört det själv med detta ska vara helt ok för pengen: http://www.rcf.it/en_US/professional-sp ... e/hdl-20-a" onclick="window.open(this.href);return false;
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Daniel Hedman »

Prophon har ett nytt line array med 10". http://www.prophon.se/prod/PROPHON-PLA2 ... 30/SWE/SEK" onclick="window.open(this.href);return false;
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Fredrik Thörn »

Om du tänkt att investera senare i vår är ett tips att dra ner till Pro Light & Sound, så kan du få höra lika olika system live.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Line array

Inlägg av Mikael Thieme »

Mattias Carlsson skrev:Hallo där.

Behöver tips på vad man ska satsa på för Line array med basar till.

Känns som meyer, nexo, d&b mfl är lite för dyrt för mig.
Jbl känns väl som ett hyfsat "mellanklass märke " eller ha jag fel?
Med risk för att låta trist - VRX är inte ett line array, vad JBL än hävdar i sin marknadsföring. Det spricker på "line", dessutom saknas möjlighet att bygga ut ett VRX-system som du önskar. Med det sagt är det fortfarande ett rätt prisvärt system för somliga ändamål, men det finns (förstås) anledningar till att systemet inte kostar lika mycket som typiska system från de andra tillverkarna du nämner.
JBL har mer kompetenta riktiga line array system, men de kostar också mer.

Om jag skulle vilja äga ett line array trots att jag inte kunde räkna hem ett ridervänligt "normalbra" standardsystem från t ex d&b, Meyer, L-Acoustics m fl så skulle jag förmodligen börja titta på RCF eller kanske Sound Precision eller Prophon. (Mer sannolikt skulle jag fortsätta subhyra line array när jag behövde det, tills volymen var så stor att det gick att räkna hem ett normaldyrt system.)
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Line array

Inlägg av Nicke Löfgren »

De där RCF burkarna såg intressant ut :D :D Fanns oxo en med 8" till rätt bra pris, 12tusen

Den skulle jag vilja höra

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Line array

Inlägg av Nicke Löfgren »

Satsa på ett välkänt märke, Lätt att bygga ut, reservdelar, bättre andra hands värde om du vill sälja å byta upp dig.

Kolla vad du kan sub hyra nära. IFALL du inte köper ett hyfsat stort själv.

Vad ska du ha det till? Fundera, därifrån kan du tänka på storlek

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Line array

Inlägg av Jonas Areskough »

Som övriga skriver, sondera marknaden runt dig och se vilka system som finns. Att snabbt och enkelt kunna utöka riggen med några lådor vid behov är värt rätt mycket det med. Ska du fiska hyfsade jobb så så räcker det tyvärr inte att det spelar bra längre, det ska vara ett känt märke med, vilket ofta är dyrare men som i sin tur kan ge ringar på vattnet och ge fler jobb.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Line array

Inlägg av Niklas Elste »

Vet en firma som typ har slängt ut allt va jbl heter till förmån för dB
Kanske kan vara en indikation

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Detta kan vara värt att tänka på då det gäller line array.

Det kräver ordentliga lyftpunkter eller kraftiga stativ för att få upp.

Dessutom bör man ha en bra lösning för transport, vilket inte alltid finns tillgängligt. Jag hade sån tur att jag sprang på cases som passade våra högtalare ner på centimetern, som jag kunde bygga ny inredning i.

Bara vikten för ett litet/medelstort line array-system kan vara mer än vad får lasta på en lätt lastbil.

Det krävs ett visst antal lådor och en viss takhöjd för att systemet skall komma till sin rätt. Ofta behöver man komplettera med minst frontfills.

Samt att det kräver både kunskap och en del nedlagd tid på plats att få ett bra resultat.

Med allt detta sagt så är det ett fantastiskt verktyg för rätt tillämpningar.

Även jag avråder från VRX. Utan justerbara vinklar försvinner poängen, även om det som Mikael säger finns vissa tillämpningar där det kan vara acceptabelt, men de är för få enligt mig.

Nackdelen med Sound Precision är väl att det inte finns någon mjukvara för att ställa in vinklarna ? Eller har det kommit en nu ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Line array

Inlägg av Fredrik Becker »

Anton Stjärnbrandt skrev:Detta kan vara värt att tänka på då det gäller line array.

Det kräver ordentliga lyftpunkter eller kraftiga stativ för att få upp.

Dessutom bör man ha en bra lösning för transport, vilket inte alltid finns tillgängligt. Jag hade sån tur att jag sprang på cases som passade våra högtalare ner på centimetern, som jag kunde bygga ny inredning i.

Bara vikten för ett litet/medelstort line array-system kan vara mer än vad får lasta på en lätt lastbil.

Det krävs ett visst antal lådor och en viss takhöjd för att systemet skall komma till sin rätt. Ofta behöver man komplettera med minst frontfills.

Samt att det kräver både kunskap och en del nedlagd tid på plats att få ett bra resultat.

Med allt detta sagt så är det ett fantastiskt verktyg för rätt tillämpningar.

Även jag avråder från VRX. Utan justerbara vinklar försvinner poängen, även om det som Mikael säger finns vissa tillämpningar där det kan vara acceptabelt, men de är för få enligt mig.

Nackdelen med Sound Precision är väl att det inte finns någon mjukvara för att ställa in vinklarna ? Eller har det kommit en nu ?
Bra skrivet.
Ibland längtar man efter några MSL3or och dubbla 650 :mrgreen:

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Line array

Inlägg av Hans Ekdahl »

Anton!

Sound precision har ett program som iallafall funnits sedan 2011...

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hans, skönt att höra att det kommit ett ! :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Bra skrivet.
Ibland längtar man efter några MSL3or och dubbla 650 :mrgreen:
Tack Fredrik ! :D
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Fredrik Hellström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 27 mar 2010, 10:22
Presentation: Har pysslat med Ljud och ljus ganska länge nu.

Re: Line array

Inlägg av Fredrik Hellström »

Jag tycker det är intressant att se efter hur lång linje man får på ett antal lådor.
Då det faktiskt är längden på linjen och inte antal lådor som man strävar efter.

När vi kollade runt för ett drös år sedan märkte jag att det i några fall kunde skilja så mycket att man med ett märke behövde 6 lådor och bara 5 med ett annat för att få samma längd.
Det kan man ju i pengar översätta till rätt mycket värt vid en investering.
Mvh
Fredrik Hellström
fredrik (a) nightline.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Fredrik Hellström, intressant, det är alltså den fysiska längden som avgör prestandan och inte antalet element ?

Vad menar du att man kan uppnå lika bra med färre, men fysiskt större, lådor ? Total SPL ? Jämnare ljudtryck ?

Vilket system valde ni ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anders Schärer »

Anton , mycket bra beskrivet ang L-A , har många kunder som "måste ha ett Line-Array , alla andra har "
oftast så är deras behov egentligen ett BRA Point-Source-PA , de jobbar ofta med små , medelstora lokaler , ont om riggtid , ensam eller tvåmansjobb...
att rigga kan de flesta , men rigga ett LA rätt o systema kräver lite mer ;) , ibland kan även pelarhögtalare
vara ett bättre alternativ , där man kan sätta ihop till 2 meter längd , de räcker ofta bra o är lättare att få till , delaylådor är inte heller att förakta ;) ,
jaja , det var bara mina 5 cent så här på Nyårsafton , Får passa på att önska alla Kollegor o Bekanta ett riktigt Gott Nytt År , med många spännande o välbetalda jobb
mvh Anders

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Tack Anders ! :)

Ja och när man väl har sitt line array så kan det bra point source-systemet du nämner agera fills, ljudsystem för den mindre scenen bredvid eller, som du säger, delays :)

Jag skulle nog säga att man oftast behöver fler verktyg än själva line array:et i de sammanhangen.

Gott nytt år på dig med ! :D
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Mattias Carlsson »

Nyfiken på denna låda:

RCF HDL 20-A

Vad säger ni om den?

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Line array

Inlägg av Fredrik Becker »

Intressant låda som naturligvis måste lyssnas på först. Sen beror det ju på vad den ska användas till. Inte speciellt raider-vänlig. "Alla" vill ha D&B, Nexo, L-acustic eller Meyer.

Men ska du bara göra jobb där du är tekniker och kunden inte bryr sig om vilket märke det är på lådan så är det ju lugnt :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster