Line array

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Line array

Inlägg av Mikael Thieme »

Anton Stjärnbrandt skrev:Fredrik Hellström, intressant, det är alltså den fysiska längden som avgör prestandan och inte antalet element ?
Vad menar du att man kan uppnå lika bra med färre, men fysiskt större, lådor ? Total SPL ? Jämnare ljudtryck ?
Längden på arrayen avgör enkelt uttryckt vid vilken lägsta frekvens den slutar vara linjestrålare och övergår till att vara en point source. Så det är definitivt en intressant faktor när det kommer till hur systemet uppför sig. Size matters.

Användarvisningsbild
Johan Bertilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 09:36
Presentation: DJ, Ljudteknik, Konferens och Ljusteknik.
Mestadels som frilans.
Tidigare säljare inom telecom, samt inom event/restaurang bransch,
Ort: Stockholm (Åkersberga)
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Johan Bertilsson »

Mattias Carlsson:

vi använde rcf hdl 20s på firman jag frilansar med, förvisso bara 3st per sida nu men de låter så trevligt så :)
förvisso så är det ju en bit kvar till "raider" märkerna i ljud men för det priset så är det bra högtalare.
så det kommer bli ett par till så fort plånböckerna håller :)
Kört de både på "konsert" för dansband, dj-spelningar samt talanläggning på sergelstorg tex.

finns utanför stockholm.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Line array

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Mikael Thieme, har du eller någon annan något tips på någon bra litteratur om teori kring och tillämpning av Line array-system ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Anders Åberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 11 apr 2014, 10:11
Presentation: Gotlänning, egen företagare inom ljudteknik, turné och liveproduktioner.
Ort: Stockholm

Re: Line array

Inlägg av Anders Åberg »

Vi har ett gäng med HDL-20 och kör dessa tillsammans med SUB-8006 2x18"

Systemet låter mycket bra för pengarna, det är lite vasst över 7000 så det behöver lite handpåläggning för att "runda" till det. Men systemet kommer aldrig att bli rider-vänligt, men det är sällan system i den prisklassen.

Hör av dig om du vill komma och lyssna

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Line array

Inlägg av Nicke Löfgren »

Anders Åberg skrev:Vi har ett gäng med HDL-20 och kör dessa tillsammans med SUB-8006 2x18"

Hör av dig om du vill komma och lyssna

Hur tycker 8006 spelar? Jag hörde dom på ett utomhus disco i Spanien å var riktig impad.

Anders Åberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 11 apr 2014, 10:11
Presentation: Gotlänning, egen företagare inom ljudteknik, turné och liveproduktioner.
Ort: Stockholm

Re: Line array

Inlägg av Anders Åberg »

Nicke Löfgren skrev:
Anders Åberg skrev:Vi har ett gäng med HDL-20 och kör dessa tillsammans med SUB-8006 2x18"

Hör av dig om du vill komma och lyssna

Hur tycker 8006 spelar? Jag hörde dom på ett utomhus disco i Spanien å var riktig impad.
De spelar på bra och starkt. Lite svåra att få till sub-array men när du får till det så tycker jag de spelar på riktigt bra. Skulle kanske vilja ha lite mer attack och snabbhet för att få den där riktiga punchen.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster