Bygga sub

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Thomas Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 07:50
Presentation: Funderar på att starta uthyrningsverksamhet i liten skala, framförallt till lokala tillställningar.
Mvh Thomas
Ort: Tystberga
Kontakt:

Bygga sub

Inlägg av Thomas Andersson »

Jag saknar en sub och efter lite letande i förrådet så hittade jag två Peerless 12" med 2*4 ohm.
Hade dem monterade i varsin 70lit låda för ca 20 år sen i ett hemmabiosystem men efter flytt till mindre så fick chassit stryka på foten elementen behölls.

Nu är det så att jag har ett mindre PA system som används vid mindre fester men saknar nåt som mullrar lite och kom på mina 12:or låg till ingen nytta.

Så det är då här jag vill ha lite tips på bygge/ritning.....

Vill inte ha nåt monster till låda, men båda elementen i samma chassi är önskvärt(skilda kammare) då jag tänkte göra basen aktiv med slutsteg fast monterat i lådan och då jag oftast flyttar runt på prylarna själv.


Sluten?
Basreflex?

Kanske helt värdelösa till det jag vill ha dem till men kastar ut frågan och hoppas på input.
Tankar och idéer välkomnas!
Mvh Thomas

Kalle Feldt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 20:56
Presentation: Har tidigare erfarenhet av branschen men söker nu främst info samt grejer för välljudande kraftiga grejer hemma. Frontar med JBL 1x2405h, 1x2447j, 2x2206h i slutna lådor. Basar JBL SR4719X (2x2x2241h.) Slutsteg: Lab 300, 1600, 2000
Ort: Åtvidaberg

Re: Bygga sub

Inlägg av Kalle Feldt »

Är inte Peerless ett HIFI-element med låg känslighet, effekttålighet och gummiupphängning? Lär inte bli så strålande isf. Finns billigare nya PA element tex eminence eller begagnat som lär fungera betydligt bättre om budget är känsligt.

MVH
Kalle

Thomas Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 07:50
Presentation: Funderar på att starta uthyrningsverksamhet i liten skala, framförallt till lokala tillställningar.
Mvh Thomas
Ort: Tystberga
Kontakt:

Re: Bygga sub

Inlägg av Thomas Andersson »

Tack för svar!

Budgeten är inte problemet, var mest lite sugen på att använda de prylar som ligger hemma.
Men eftersom jag vill ha en inte alltför stor men effektiv sub så var ett bygge enklast, men du har nog rätt, det är bättre att leta beggad.
Mvh Thomas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster