Baskonfigurationer
Baskonfigurationer
Jag är lite nyfiken på varför ni stackar som ni gör och vad ni tycker att resultatet blir?
Såg till exempel 4 st 2x18" + 4 x18" i en lång rad på en av forumets ägares hemsidor.
Såg till exempel 4 st 2x18" + 4 x18" i en lång rad på en av forumets ägares hemsidor.
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Hmm, det beror så mycket på vad man vill åstadkomma. Jag är lite svag för att ställa baslådorna i rad under scenen, i en lätt båge, om man kan. Problemet med det är att man får dumma absorptionseffekter om det är folk i vägen, vilket det ju bör vara, helst.
På den gamla onda tiden så brukade jag ställa bashorn i staplar, och det fungerar ju om staplarna inte är längre från varandra än våglängden, men kan bli lite intressant annars..
Väldigt ofta (inte i pelarhögtalarsystem (dvs line array på svenska;-)) på samma sätt, dock) så blir ju baslådeplaceringen en fråga om att skapa nånting att ställa topparna på, och det kan funka men behöver inte göra det...
I teatersammanhang kan man ofta vara friare, eftersom sub-bas är en effekt på ett helt annat sätt där; ett par gånger har jag lagt baslådor under parkett; på Södra Teatern i Stockholm kan man nämligen göra det. Mycket intressant jordbävningseffekt. Där blir också behovet av att ha sub på en aux större, något jag inte nog kan rekommendera. Det blir fantastiskt rent om man bara har kick, elbas, synt och SFX i lågbasenheterna, och slipper allt rumble från mikstativ, mm.
På den gamla onda tiden så brukade jag ställa bashorn i staplar, och det fungerar ju om staplarna inte är längre från varandra än våglängden, men kan bli lite intressant annars..
Väldigt ofta (inte i pelarhögtalarsystem (dvs line array på svenska;-)) på samma sätt, dock) så blir ju baslådeplaceringen en fråga om att skapa nånting att ställa topparna på, och det kan funka men behöver inte göra det...
I teatersammanhang kan man ofta vara friare, eftersom sub-bas är en effekt på ett helt annat sätt där; ett par gånger har jag lagt baslådor under parkett; på Södra Teatern i Stockholm kan man nämligen göra det. Mycket intressant jordbävningseffekt. Där blir också behovet av att ha sub på en aux större, något jag inte nog kan rekommendera. Det blir fantastiskt rent om man bara har kick, elbas, synt och SFX i lågbasenheterna, och slipper allt rumble från mikstativ, mm.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Det finns en finess med auxsend sub som jag inte tror folk tänker på i första läget och det är att delningsfrekvensen är beroende på nivån. En liten varning är mao på sin plats, i alla fall när det gäller "combat audio". På teater fungerar det mycket bättre.
Tycker ni inte att det blir lite trist med så mycket basar ställda i bredd? Det blir ju ingen bas på sidorna?
Längre än vilken våglängd?På den gamla onda tiden så brukade jag ställa bashorn i staplar, och det fungerar ju om staplarna inte är längre från varandra än våglängden, men kan bli lite intressant annars..
Tycker ni inte att det blir lite trist med så mycket basar ställda i bredd? Det blir ju ingen bas på sidorna?
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ingo skrev:Det finns en finess med auxsend sub som jag inte tror folk tänker på i första läget och det är att delningsfrekvensen är beroende på nivån. En liten varning är mao på sin plats, i alla fall när det gäller "combat audio". På teater fungerar det mycket bättre.
Det finns en bra variant på det temat då man slipper risken för nivåskillnader och därmed vandrande delningsfrekvens, nämligen att köra subarna på monosenden (alt. en subgrupp om monosend inte finns) och alltid ha samma gain som mastern.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Anledningen är självklart att alla söta tjejjer som dansar på basarna ska vara mitt framför nosen!
Den lite mer seriösa anledningen till varför vi ställer 4 st 218 i mitten i stället för 2 o 2 på sidorna är att de kopplar med varandra vi få kan få ur lite mer tryck ur lådorna än om de skulle stå för sig.
Queerdoo och Jern kanske har något att tillägga?
Den lite mer seriösa anledningen till varför vi ställer 4 st 218 i mitten i stället för 2 o 2 på sidorna är att de kopplar med varandra vi få kan få ur lite mer tryck ur lådorna än om de skulle stå för sig.
Queerdoo och Jern kanske har något att tillägga?
//Jonas - ljudoljus.net crew
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Så länge det bara är 4 stycken 2x18 ställda i mitten så blir det inte tillräcklig direktivitet för att suben ska försvinna på sidorna. Börjar man däremot ställa ännu fler på rad i mitten så kan det hända saker.
Jag vet av egen erfarenhet att 6 stycken Turbo 2x18 liggande under scenen ger ett mindre än strålande basresultat åt sidorna. Men då delas ju faktiskt dessa ända uppe vid 180 Hz, så det är också en del av förklaringen.
Att vinkla ut de yttersta basarna i en sådan konfiguration hjalper i princip inte alls. Våglängderna är för långa för att det ska ha betydelse. Mig veterligen är enda sättet att avhjälpa detta att delaya de yttre lådorna.
Kör jag stackar left/right så stackar jag helst på höjden så långt det är möjligt istället för att ställa dem brevid varandra för att få direktiviteten åt rätt håll (dvs. bra horisontell spridning).
Jag ska vid tillfälle testa att sprida ut basarna med jämna mellanrum över hela fronten på scenen och även på sidorna. Beroende på delningsfrekvens så kan det iofs bli en hel del små interferenspunkter på många ställen, men jag undrar hur pass hörbart det verkligen blir. Jag har en känsla av att det blir mindre hörbart än de klassiska nollpunkterna vid left/rightstackning, men kanske lite på bekostnad av att det kopplar mindre.
Jag vet av egen erfarenhet att 6 stycken Turbo 2x18 liggande under scenen ger ett mindre än strålande basresultat åt sidorna. Men då delas ju faktiskt dessa ända uppe vid 180 Hz, så det är också en del av förklaringen.
Att vinkla ut de yttersta basarna i en sådan konfiguration hjalper i princip inte alls. Våglängderna är för långa för att det ska ha betydelse. Mig veterligen är enda sättet att avhjälpa detta att delaya de yttre lådorna.
Kör jag stackar left/right så stackar jag helst på höjden så långt det är möjligt istället för att ställa dem brevid varandra för att få direktiviteten åt rätt håll (dvs. bra horisontell spridning).
Jag ska vid tillfälle testa att sprida ut basarna med jämna mellanrum över hela fronten på scenen och även på sidorna. Beroende på delningsfrekvens så kan det iofs bli en hel del små interferenspunkter på många ställen, men jag undrar hur pass hörbart det verkligen blir. Jag har en känsla av att det blir mindre hörbart än de klassiska nollpunkterna vid left/rightstackning, men kanske lite på bekostnad av att det kopplar mindre.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
cyberpunk: Det man gör när man delayar är ju att man genom att fördröja ljudet ändrar ankomsten av ljudvågen. Kan man kalla det en fasförskjutning kanske?
Fattigmansdelay borde kunna vara att flytta de yttre basarna en bit bakåt. Inte alltid man har plats, men det är inte alltid man har processorplats att köra separata kanaler för att fördröja basar, om man nu har slutstegsvagnar som ger en den möjligheten.
I fallet "baslinje": jag har funderat på det här litegrann under våren, och ringde Ingvar Öhman, lite halvkänd framför allt inom hifisvängen, och det han sa var i princip att eftersom man ökar direktiviteten så gör det ingenting om man tappar lite känslighet. Det viktiga är ju inte utstrålad effekt från högtalaren, utan utstrålad effekt från högtalaren mot där publiken står.
Det vore intressant om någon, exempelvis Öhman (eller har vi någon här på forumet som är bra på teori?), kunde förklara vad som händer vid olika subkonfigurationer, och vilka regler som gäller för att man inte ska tappa akustisk koppling bl.a.!
Min egna erfarenhet är att basen rätt sällan har problem med att räcka till, men att det bildas "basfällor" på olika ställen. Fast, är det egentligen basfällor, d.v.s. lokala nivåförändringar, eller är det egentligen en frekvensavvikelse, som t.ex. ligger där kagge+bas har stor del av sin energi?
Hoppas att det inte blev rörigt, fast timmen är sen och dawen trött!
Fattigmansdelay borde kunna vara att flytta de yttre basarna en bit bakåt. Inte alltid man har plats, men det är inte alltid man har processorplats att köra separata kanaler för att fördröja basar, om man nu har slutstegsvagnar som ger en den möjligheten.
I fallet "baslinje": jag har funderat på det här litegrann under våren, och ringde Ingvar Öhman, lite halvkänd framför allt inom hifisvängen, och det han sa var i princip att eftersom man ökar direktiviteten så gör det ingenting om man tappar lite känslighet. Det viktiga är ju inte utstrålad effekt från högtalaren, utan utstrålad effekt från högtalaren mot där publiken står.
Det vore intressant om någon, exempelvis Öhman (eller har vi någon här på forumet som är bra på teori?), kunde förklara vad som händer vid olika subkonfigurationer, och vilka regler som gäller för att man inte ska tappa akustisk koppling bl.a.!
Min egna erfarenhet är att basen rätt sällan har problem med att räcka till, men att det bildas "basfällor" på olika ställen. Fast, är det egentligen basfällor, d.v.s. lokala nivåförändringar, eller är det egentligen en frekvensavvikelse, som t.ex. ligger där kagge+bas har stor del av sin energi?
Hoppas att det inte blev rörigt, fast timmen är sen och dawen trött!
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tid och fas är ju egentligen två dimensioner av samma fenomen. Så, ja en tidsfördröjning resulterar i princip i en viss fasförskjutning vid en specifik frekvens (och en annan fasförskjutning vid en annan frekvens).dawen skrev:cyberpunk: Det man gör när man delayar är ju att man genom att fördröja ljudet ändrar ankomsten av ljudvågen. Kan man kalla det en fasförskjutning kanske?
Borde egentligen funka ja. Det finns exempel på folk som har ställt basarna i en "halvcirkel" framför scenen. Platsbrist och tidsbrist är fäl de främsta hindren.dawen skrev: Fattigmansdelay borde kunna vara att flytta de yttre basarna en bit bakåt. Inte alltid man har plats, men det är inte alltid man har processorplats att köra separata kanaler för att fördröja basar, om man nu har slutstegsvagnar som ger en den möjligheten.
Varför skulle man tappa känslighet om man ökar direktiviteten, det blir ju snarare tvärtom. I och med att man riktar energin till en mindre yta så tjänar man ju i praktiken känslighet. Men det kanske är det han menar?dawen skrev: I fallet "baslinje": jag har funderat på det här litegrann under våren, och ringde Ingvar Öhman, lite halvkänd framför allt inom hifisvängen, och det han sa var i princip att eftersom man ökar direktiviteten så gör det ingenting om man tappar lite känslighet. Det viktiga är ju inte utstrålad effekt från högtalaren, utan utstrålad effekt från högtalaren mot där publiken står.
Det stora problemet med line-array vid subfrekvenser är ju att få en tillräckligt lång line för att få direktivitet vid dessa långa våglängder.
Det du kallar basfälla är ju ett kamfilter (utsläckning) och beroende på var du står i relation till högtalarna så förekommer dessa vid olika frekvenser.dawen skrev: Min egna erfarenhet är att basen rätt sällan har problem med att räcka till, men att det bildas "basfällor" på olika ställen. Fast, är det egentligen basfällor, d.v.s. lokala nivåförändringar, eller är det egentligen en frekvensavvikelse, som t.ex. ligger där kagge+bas har stor del av sin energi?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Men att slippa slösa processorkanaler eller slippa ha med delayburkar och dessutom köra olika bassteg till vissa basar, det borde man väl tjäna på både ekonomiskt, praktiskt och tidsmässigt? Ingen kostnadsökning för att byta subkonfiguration, ingen risk att koppla fel kabel till fel bas, snabbare inkoppling med mindre risk för fel. Platsbristen är dock fortfarande ett problem...cyberpunk skrev:Borde egentligen funka ja. Det finns exempel på folk som har ställt basarna i en "halvcirkel" framför scenen. Platsbrist och tidsbrist är fäl de främsta hindren.
Det torde bero på vad man menar med känslighet, antar jag. Känsligheten i publikområdet torde ju öka, såvida man inte har några förluster då man ökar direktiviteten.cyberpunk skrev:Varför skulle man tappa känslighet om man ökar direktiviteten, det blir ju snarare tvärtom. I och med att man riktar energin till en mindre yta så tjänar man ju i praktiken känslighet. Men det kanske är det han menar?
Samma sak med konventionella basar, antar jag. Liggande basar framför scenkanten borde därför kunna göra att man tjänar lite längd, även om man nöter mer på sidorna av basarna, plus att det är mera meck då man riggar.cyberpunk skrev:Det stora problemet med line-array vid subfrekvenser är ju att få en tillräckligt lång line för att få direktivitet vid dessa långa våglängder.
Då trodde jag rätt alltså! Men, det är ju fortfarande något som felaktigt kallas basfälla Lite mer lättbegripligt än att säga "oj, vilka kamfiltereffekter!"cyberpunk skrev:Det du kallar basfälla är ju ett kamfilter (utsläckning) och beroende på var du står i relation till högtalarna så förekommer dessa vid olika frekvenser.
Vad torde vara gränsen för hur långt ifrån man kan lägga basar innan man tappar i känslighet? Om man lägger basar längre isär, får man då en teoretiskt länge linje, eller tappar man mycket koppling?
KISS. Keep It Simple Stupid.
Men alltså, nu blir jag lite fundersam... Menar ni att ni hellre lägger basar i mitten trots att ni då får massa energi som sticker i väg uppåt och får mindre energi åt sidorna. Jag brukar ha publik i horisontalplanet, inte i vertikalplanet.
Om halva våglängdsresonemanget stämmer så räcker det att subbarna står ca 2 meter isär för att få börja få ökad direktivitet pga interferenser vid 80 HZ eller hur? 2 meter är rätt lite, 4 st 2x18" på högkant borde väl bli mer?
Det bästa vore ju att ha ett stort vertikalt mittkluster med basar. Helst fluget.
Om halva våglängdsresonemanget stämmer så räcker det att subbarna står ca 2 meter isär för att få börja få ökad direktivitet pga interferenser vid 80 HZ eller hur? 2 meter är rätt lite, 4 st 2x18" på högkant borde väl bli mer?
Det bästa vore ju att ha ett stort vertikalt mittkluster med basar. Helst fluget.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Hellre jämn frekvensgång med mycket energi uppåt än ojämn frekvensgång à la standardriggning.
Frågan är hur mycket av kopplingseffekten man tappar om man ställer basarna i en linje, och om det är värt det. Flyga stora vertikala mittkluster vore bäst, men hur ofta är det egentligen genomförbart?
Frågan är hur mycket av kopplingseffekten man tappar om man ställer basarna i en linje, och om det är värt det. Flyga stora vertikala mittkluster vore bäst, men hur ofta är det egentligen genomförbart?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Ingo skrev:Men alltså, nu blir jag lite fundersam... Menar ni att ni hellre lägger basar i mitten trots att ni då får massa energi som sticker i väg uppåt och får mindre energi åt sidorna. Jag brukar ha publik i horisontalplanet, inte i vertikalplanet.
Att få upp en massa sub på scenen är ju ett problem det med. Som det i princip alltid är i den här branschen så är ju allt en kompromiss. Ibland kanske detta funkar bättre än alternativet, även om det för mig oftast blir left/rightstackar. Kör man sub på en aux/monosend så är det ju ett mindre problem än annars t.ex.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Processorkanaler är väl det största problemet isåfall.dawen skrev:Men att slippa slösa processorkanaler eller slippa ha med delayburkar och dessutom köra olika bassteg till vissa basar, det borde man väl tjäna på både ekonomiskt, praktiskt och tidsmässigt? Ingen kostnadsökning för att byta subkonfiguration, ingen risk att koppla fel kabel till fel bas, snabbare inkoppling med mindre risk för fel.
Delayburkar?
När jag sa "line-array vid subfrekvenser" tänkte jag närmast på helt vanliga basar stackade på höjden.dawen skrev:Samma sak med konventionella basar, antar jag. Liggande basar framför scenkanten borde därför kunna göra att man tjänar lite längd, även om man nöter mer på sidorna av basarna, plus att det är mera meck då man riggar.
Slitaget på sidan av lådorna är lätt fixat med en plyfaskiva under.
Det största problemet är som sagt att man får såpass stor direktivitet att man sumpar sub på sidorna av publikområdet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Fast, det beror ju på hur man konfigurerar basarna. Vad är det som säger att man måste ha alla i ett tight kluster à la power alley? Kan man inte ställa ut basarna på en lång linje istället? Sålänge man har mindre avstånd än ~1 meter så borde man ju inte tappa koppling, eller hur? Linjen blir hyfsat lång då, antaget att man lägger basarna ner. Tycker man inte att det räcker kan man fördröja ytterbasarna en smula. Tänker jag fel?Ingo skrev:Jämn energi i ett smalt område ja...
Vad är anledningarna till att det sällan är genomförbart? Är det inte så att man ganska ofta inte bryr sig om vad som är genomförbart, och stackar left/right enligt slentrian?Ingo skrev:Det är inte så ofta det är genomförbart alls.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Delayburkar, om man inte har processorkanaler nog för att göra tidsfördröjningen. Fast, jag antar att det är vanligare att man har en extra processor istället för några delayenheter extra.cyberpunk skrev:Processorkanaler är väl det största problemet isåfall.
Delayburkar?
Ok, my bad.cyberpunk skrev:När jag sa "line-array vid subfrekvenser" tänkte jag närmast på helt vanliga basar stackade på höjden.
Fast, det här måste man väl kunna variera, dels genom att sträcka ut linjen så den mer liknar en solfjäder, och kanske ha lite avstånd lådorna sinsemellan också?cyberpunk skrev:Slitaget på sidan av lådorna är lätt fixat med en plyfaskiva under.
Det största problemet är som sagt att man får såpass stor direktivitet att man sumpar sub på sidorna av publikområdet.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
As always - kompromissar bäst vinner!cyberpunk skrev:Att få upp en massa sub på scenen är ju ett problem det med. Som det i princip alltid är i den här branschen så är ju allt en kompromiss. Ibland kanske detta funkar bättre än alternativet, även om det för mig oftast blir left/rightstackar. Kör man sub på en aux/monosend så är det ju ett mindre problem än annars t.ex.
Det här med sub på aux, vad menar du när du säger att man ska lägga den på en monosend?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Måns Nilsson
- PAR-56
- Inlägg: 585
- Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
- Ort: Stockholm, numera.
- Kontakt:
Hur menar du nu? Som jag kör så tar man ju typiskt in en fullrangesignal i sin bascontroller. Den gör bas om det kommer in nåt, annars inte. Så länge man inte leker Renkus-Heinz gamgamla processorer så är väl delningen för det mesta fix? Jag är mest förvirrad, utred, så är du snäll!Ingo skrev:Det finns en finess med auxsend sub som jag inte tror folk tänker på i första läget och det är att delningsfrekvensen är beroende på nivån. En liten varning är mao på sin plats, i alla fall när det gäller "combat audio". På teater fungerar det mycket bättre.
Högsta frekvensen baslådan ska spela, samma diskussion som gör att 15" sitter ute på kanten i en V-DOSC -- de kommer att koppla korrekt ändå.Ingo skrev: Längre än vilken våglängd?
Tycker ni inte att det blir lite trist med så mycket basar ställda i bredd? Det blir ju ingen bas på sidorna?
Jag har haft goda resultat med en båge av baslådor, men man måste ha den ganska rejält böjd för att det ska funka.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 60 och 0 gäster