Baskonfigurationer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mansaxel: Det är ju inte den elektriska delningsfrekvensen som ändras i filtret, men den akustiska delningsfrekvensen, om man kan uttrycka sig så utan att få stryk för att man är inkorrekt.

Nivåpuckel blir kanske en följd, men ställer man alla auxsends som är intressanta på unity så är detta inget problem. Det vore ju enklare att ha någon annan lösning än auxsend, t.ex. att man har en subgrupp allt basmaterial går genom kanske?

Tanken är väldigt bra iaf, i rätt sammanhang.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

cyberpunk skrev: Den elektroniska delningsfrekvensen kommer naturligtvis inte att ändras, men höjer du nivån på ett passband så får du rent akustiskt ett överlapp mot nästa passband. Dvs höjer du nivån på sub-passbandet X dB så kommer den akustiska delningen till passbandet ovanför att glida X Hz uppåt. Likaså kommer ett eventuellt HP-filter på sub-passbandet att bli något mindre verkningsfullt.

Synd att jag är så dålig på att rita i något enkelt program, annars hade en bild förklarat det här på ett kick.

PS! Detta händer naturligtvis även om du gainar upp ett passband i ett system som inte kör "sub på en aux". Skillnaden är att det är lättare att göra det utan att tänka på det i det första fallet.
Jaha, då är jag med. Det räknar jag som att man förändrar systemresponskurvan, inte flyttar delningsfrekvenser ochverkligen inte (men det var det Tom Young som skrev och Ingo som citerade, om jag förstår rätt) att man pillar med fasresponsen.

Jag är lite mer införstådd, tack för utredningen.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

en nivåskillnad från enhetsförstärkning ändrar inte delningsfrekvensen, däremot kommer den att släppa igenom mer/mindre signal där filtret faller av än vad som är tänkt. Om man gasar auxsenden för sub på sin FX-dator över enhetsförstärkning så kommer sub:en "korsa in" på nästa register till slut.
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Prata engelska så man förstår vad du säger! 8)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mansaxel skrev:
cyberpunk skrev: Den elektroniska delningsfrekvensen kommer naturligtvis inte att ändras, men höjer du nivån på ett passband så får du rent akustiskt ett överlapp mot nästa passband. Dvs höjer du nivån på sub-passbandet X dB så kommer den akustiska delningen till passbandet ovanför att glida X Hz uppåt. Likaså kommer ett eventuellt HP-filter på sub-passbandet att bli något mindre verkningsfullt.

Synd att jag är så dålig på att rita i något enkelt program, annars hade en bild förklarat det här på ett kick.

PS! Detta händer naturligtvis även om du gainar upp ett passband i ett system som inte kör "sub på en aux". Skillnaden är att det är lättare att göra det utan att tänka på det i det första fallet.
Jaha, då är jag med. Det räknar jag som att man förändrar systemresponskurvan, inte flyttar delningsfrekvenser ochverkligen inte (men det var det Tom Young som skrev och Ingo som citerade, om jag förstår rätt) att man pillar med fasresponsen.

Jag är lite mer införstådd, tack för utredningen.

Jo, fast det är ju precis det man gör. Den akustiska delningsfrekvensen ändras om du gasar på ett passband jämfört med de övriga passbanden (oavsett om du har sub på aux eller ej). Och iom att fasresponsen vid delningsfrekvensen är det du justerar vid trimning av DSP'n (delay mellan passbanden) så ändras även fasresponsen om du gasar ett passband.

Ska se ifall jag hinner och pallar att rita lite och lägga upp här när jag kommer hem (är fortfarande på jobbet nu och har en del kvar att göra).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen var så vänlig och minskade ner bilderna åt mig (se nedan)... :P

Hoppas det framgår vad jag ville visa.
Senast redigerad av 1 Hasse Queisser, redigerad totalt 0 gånger.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Såhär ser bilderna ut i vettigare format:
Bild
Bild

Sidscrollning är inte ett intresse jag har :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Någon frågade om maximalt avstånd innan kopplingen försvinner och combfiltring uppstår mellan basar. Som av en händelse har jag svaret. :D Avståndet är 240 grader (2/3 av våglängden) vid den högsta frekvens man vill räkna med. Formeln för avståndet blir alltså 2/3*λ, där λ är våglängden för önskad frekvens.

Längst ner på den här sidan är en fin illustration av farorna med AUX-matade subbar:
http://srforums.prosoundweb.com/index.p ... dfe03420c5

Diskussionen om sub-placering är svår, förhållandena är ju sällan otimala där man jobbar. Rent generellt skulle jag nog säga att jag hellre skjuter massor av bas upp i luften där ingen har någon nytta av den, än kör två baskällor rakt mot varandra med oundvikliga utsläckningar som följd.

EDIT: Viss idioit ordnad.
Senast redigerad av 2 David G. Åhman, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

240 grader? Vadå, är det hur varmt det får bli eller? 8O :wink:

Seriöst, vad menar du med 240 grader? Menar du två tredjedelar av våglängden?
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen skrev:240 grader? Vadå, är det hur varmt det får bli eller? 8O :wink:

Seriöst, vad menar du med 240 grader? Menar du två tredjedelar av våglängden?
svarar ja på bägge dom frågorna.. ;) två tredjedelar hade ju vart en mycket mer pedagogisk formulering...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Precis, då lämnar man den lite tyngre matten hemma :P 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Precis, då lämnar man den lite tyngre matten hemma :P 8)
Det är ju det man inte får, om man ska hänga med ;-) Jag har ingen aning, men lutar mig på ingenjörer som har...

(snacka om dubbeltydigt..)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vadå, har inte alla enhetscirkeln i huvudet och tycker att radianer är fullständigt normalt?

/ian, räknar linjär algebra som sommarkurs... igen...
"This is the updated input list"

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Med tanke på detta ämne, så tyckte jag att V-dosc:en funkade bäst på Sweden Rock i bas sammanhang, tyckte mig se att dom stapplade många lådor på höjd och det fungerade väldigt bra, visserligen var det en bas höjning i mitten men det var inte så stor skillnad om man gick från ena kanten till den andra... Det var ju rätt stor skillnad på dom stackars MT-4 skåpen som stod i en klump på var sin sida... :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det stackades basar på samma sätt på vår scen på Hultsfred i år, på samma sätt som vi gjorde förra året. Fungerar väldigt bra faktiskt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jo, det var inte så dumt. Men just den modellen är ju byggd för att vara riktad, i och med att det finns en bakåtspelande del också. Det var markant tystare i LF backstage än man kunde vänta sig.

Å andra sidan, på den scenen där de hade det lilla JBL-nästan-line-array-systemet, där hörde vi varför man inte ska lägga längs med framkant, om man inte har nog med lådor..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster