"S4" Skåp!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

mansaxel skrev:Jag har kört på precis de här lådorna. Det är Manganus gamla lådor, de har haft lite olika bestyckning men jag vill minnas att det är RCF eller JBL 18", E110, 2445, och 077.
Nope, det är delade dickmanlådor med 2st 15" , 4st 2123or samt en 2" med EV horn som manganus byggde.
Det är en 15 samt två 10or i varje låda och i den ena lådan sitter 2"aren med ett EV horn, men det fanns ingen 077 eller dylikt vad jag minns.
Dom sista lådorna sålde han till en ungdomsgård i uppsala för bara nått år sedan.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

[quote]
Ok, vad har du för argument för dom då?
[/quote]


[quote]
Dock är det nog så att ingen överhuvudtaget har originallådor eftersom Audio Rent i Schweiz, mer kända som Clair Brothers som det amerikanska moderbolaget heter, inte primärt ägnar sig åt försäljning utan de är ett renodlat uthyrningsföretag modell större (störst ;-).

Våra lådor är byggda till antingen CSA, dbLux, Dickman eller Dieke, alla
hade sådana skåp ett tag men nu har de koncentrerats till ett fåtal "storägare" som huvudsakligen kör stackade discosystem modell större.

Ett antal lådor gjorde både Rocktåg och Roxette och vi har ju kört allt från
Stakka Bo till Kalasturné med gott resultat, liksom diverse disco och rave
på senare tid.

Det finns ett antal varianter av Clairs originalskåp, det har funnits med 2x21" JBL och fyra tolvor och diverse annat, med och utan tvåtummare mm, 2x18" plus 4x10" mm, horisontellt och vertikalt monterade element.

Allt går ut på att få snygg täckning på stora arenor med minimalt
överlapp och därför fanns det hos Clair ett antal specialare som man stoppar in här och där efter hur arenan ser ut. Helt ointressant för oss eftersom de kör häng med tolv skåp högt och sex brett etc, inget vi sysslar med och heller inget som särskilt många av de svenska D5-rockarna begrep sig på vad jag vet, på Roxette körde de väl sex bett och två högt tror jag med hälften av lådorna i oavsiktlig motfas (och klippkort på omkoningar hos Septon ;-).
Inte helt påläst alltid.

En låda i varje hörn går doock alldeles utmärkt i en inte alltför stor lokal
(1000-1500 pers), jag har själv kört så med dessa så med dubbel-18 under. Dvs allt från två till tolv går att lira med. Skall du kasta långt
ställer du dem två (eller fler) på höjden med tolvorna i linje. Så länge du
bygger på höjden är inte fasfel så mycket att bekymra sig över, tolvorna kopplar utan problem och i praktiken har du en line array upp till
delningsfrekvensen.

Trattarna försöker du ju sedan antingen att sätta samman (nära varandra)
eller rikta åt lite olika håll. Det finns höger- och vänsterlådor som gör
att du kan få till det mesta. Jag tror det är 6 st av varje sort i mitt
lager.

I mina har jag haft två x 075 ringradiator i de lådor som stått högst upp.


[/quote]


Det är va dahn säger till mig..och jag tycker det låter helt okej som han förklarar men helt ointressant efter vad ni säger.

hallon 75
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 12 dec 2003, 01:00
Ort: Mariestad

Inlägg av hallon 75 »

nu blev det lite fel såg jag..

Jag menar alltså att jag tycker lådorna verkar helt ointressanta efter vad ni har sagt..

Gäst

Inlägg av Gäst »

Att kalla en högtalare S4 kopia bara för att den är stor och hyfsat fullrange är väl att dra lite väl stora växlar av det hela i alla fall. Jag vill minnas att efter det att Dickman gjorde sig av med sina så upptäckte dom flesta att det inte var en speciellt lyckad konstruktion. Det måste ju vara drygt 15 år sedan?

Martin Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 150
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Ort: Sala

Inlägg av Martin Johansson »

Som sagt så har music and lights i västerås ett antal D5 till salu för 10000 plus moms styck.. med andra ord 12500 inc moms... dom är bestyckade med JBL rätt igenom...
Martin "Barni" Johansson
Ljud-/Ljustekniker
Mail: Barni at moretec se
---MoreTec---

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ingo skrev:Måns: Hm, vad är det för en låda då? Det är inte Dickmans gamla D5:or alltså? Utan ytterligare en variant på temat, fast med helt andra saker i...?
Tack för komplimangen, om det var en sådan!
Det var en sån, ja.

Nä, de här är rätt så tunna, kanske inte ens 600 djupa med dolly, (det var några år sen..) och det var definitivt dubbla 18" i dem, vilket är det undertecknad oskyldig alltid trott det var i "S4" (samlingsnamn på den sorten och derivat), allt sedan jag snubblade på klonmaffian i Båstad första gången (Johnny Andersson, Hasse Kvinnaböskes bror, hade en 12pack, byggda lokalt om jag minns rätt, med 50mm baffel och en del andra förtungningsknep. Dem var det definitivt 18" i, plus 4 st E110...).
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ElectroAudioHB skrev:
mansaxel skrev:Jag har kört på precis de här lådorna. Det är Manganus gamla lådor, de har haft lite olika bestyckning men jag vill minnas att det är RCF eller JBL 18", E110, 2445, och 077.
Nope, det är delade dickmanlådor med 2st 15" , 4st 2123or samt en 2" med EV horn som manganus byggde.
Det är en 15 samt två 10or i varje låda och i den ena lådan sitter 2"aren med ett EV horn, men det fanns ingen 077 eller dylikt vad jag minns.
Dom sista lådorna sålde han till en ungdomsgård i uppsala för bara nått år sedan.
Hmm, det var definitivt 18" i de här, och det stod "MANGANUS" i sprayfärg på baksidan, övergaffat.. Oh, well, it's a long time ago, and besides, the wench is dead...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

mansaxel skrev:
ElectroAudioHB skrev:
mansaxel skrev:Jag har kört på precis de här lådorna. Det är Manganus gamla lådor, de har haft lite olika bestyckning men jag vill minnas att det är RCF eller JBL 18", E110, 2445, och 077.
Nope, det är delade dickmanlådor med 2st 15" , 4st 2123or samt en 2" med EV horn som manganus byggde.
Det är en 15 samt två 10or i varje låda och i den ena lådan sitter 2"aren med ett EV horn, men det fanns ingen 077 eller dylikt vad jag minns.
Dom sista lådorna sålde han till en ungdomsgård i uppsala för bara nått år sedan.
Hmm, det var definitivt 18" i de här, och det stod "MANGANUS" i sprayfärg på baksidan, övergaffat.. Oh, well, it's a long time ago, and besides, the wench is dead...
Iofs så kan jag ju fråga magnus nåndag om han har byggt sådana också, men jag har svårt att tänka mig det.Dom lådorna jag hjälpte honom att renovera upp för något år sedan var det inte 18" i och det var just 2123or.
Däremot så körde han dubbel18 som bas under dom och E110 ser ju ut precis som 2123an framifrån, så du kanske minns lite fel bara.

Han har en hel del 2123or kvar, samt 4st ev horn ifrån dom lådorna.
2 av EV hornen har han byggt in i nya toppar med en neodym 15" och 2123orna funderar han lite på att bygga pelarhögtalare av.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jo, EV-hornen minns jag när jag tänker efter. Men det är som sagt läääääänge sen. Och de kan vara ombyggda ett par varv.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Här är en bild jag hittade på S4'an (det damp ner ett försäljningsmail i mailkorgen, och det passade ju bra just nu...)

Bild
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 55 och 0 gäster