RCF 4PRO 8003-A

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Tjena! Jag är just nu i farten att köpa nya PA basar (aktiva vill ja ha :D ) och undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa basar? Hade tänkt att köpa 2 st och undrar därför hur de låter. Har inte haft någon som helst möjlighet att hitta någon som har dem där jag kan lyssna på dem också.

Jag kommer främst ha dem i mindre lokaler (ca 50-150m2) och undrar främst om de ger "trycket" i bröstet eller inte? Har just nu några basar jag är i farten med att sälja och jag har inte haft det något så när som det trycket eller den ljudbilden jag vill att det ska vara.

Tack på förhand!

//Karl-Oskar

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Karl-Oskar!

Vi pratade ju om 8003-A tidigare=)

Det jag funderade på när du säger att du inte fått tryck med de gamla, är om du använt de båda samtidigt?
Det kan bli problem med fasfel osv. när man använder två olika typer av högtalare samtidigt, de kan "släcka ut" varandra i vissa/flera frekvenser.

Mvh
Kristian

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Ja precis! Det kommer jag ihåg ;) Tänkte om det kanske fanns någon annan som också hade något utlåtande om dem, kanske kanske inte! =D

Nej precis, jag tror att det främst är det som är problemet eftersom jag använt 2 olika basar av 2 helt olika märken.

Tacksam för ditt snabba svar!

Mvh
Karl-Oskar

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Kristian Nilsson »

Har du testat att använda en låda i taget?
För att se om problemet ligger i att använda båda samtidigt?
Du kanske rentav klarar dig med en bas :D

QSC´n är väl discontinued, men DB-lådan finns väl kvar om jag inte minns fel, så där finns ju möjligheten att komplettera annars, om du gillar ljudet från DB´n.

Och vill du köpa DB technologies, så finns det faktiskt fler än Billebro som säljer dem (tro´t eller ej) :D
Billebro marknadsför DB Technologies som RCF, vilket i mina ögon framstår som dålig produktkunskap.
Nu blev det lite offtopic, men kunde inte hålla mig, sorry 8)

Mvh
Kristian

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Aa det har jag, gillar DB'n sådär, tycker det är lite väl mycket boom i ljudet, vill ha lite mer finljud osv. :)

Jag gick faktiskt till Billebro för att lyssna på den när jag köpte den (eftersom DJService inte har demo-ex etc.) o sen köpte jag den faktiskt från DJService, hehe.

Vet att de marknadsför lite fel, säkert många som faller på det eftersom de inte vet skillnaden på märkena!

Lite OT men alltid kul att veta att det finns andra som har samma syn på saker haha ;)

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Kristian Nilsson »

DB 808:an är en bandpasskonstruktion och som många andra bandpasslådor i lite lägre prisklass så kan det finnas ojämnheter i frekvensgången. En bandpasslåda får gärna en peak i ett visst register, och ibland är det önskvärt, men oftast inte :D

Sen finns det också många exempel på bra bandpasskonstruktioner från t.ex. RCF (TTS18A), L-acoustics m.fl.
Generellt så är det lättare att få en traditionell basreflexkonstruktion att låta snyggt, men vissa tillverkare bygger ändå bandpasslådor i de lägre prisklasserna, och jag förmodar att de vill åt en något högre verkningsgrad, men det kan istället betala sig i form av en ojämn frekvensgång.

Mvh
Kristian

Karl-Oskar Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 19:48
Presentation: Studerande som kombinerar studier med hobby DJande. Har hållt på i snart 12 år, snart ändringar i familjekonstellationen.

Re: RCF 4PRO 8003-A

Inlägg av Karl-Oskar Karlsson »

Aah, i see, det är alltid skillnad i kvalité på olika basar, går man upp i pris får man nästan alltid bättre ljud för pengarna, till en viss gräns möjligtvis.

Har sett RCF TT serien o lite på L-Acoustic, låter säkert riktigt bra men är som sagt lite utanför min budget som hobbyist =)

Mvh
Karl-Oskar

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster