Behöver köpråd för nya toppar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Stoffe Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 02:02
Presentation: Driver Ljud & Ljusuthyrning samt Inspelningsstudio. Håller på att starta upp en ett bokning och management bolag också.

Men som jag tror vi alla är här! Grymt intresserade av Ljud & Ljus!

Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Stoffe Pettersson »

Hej!
Ska köpa nya toppar och behöver lite input.

Har 2 st mackie sa1530z idag. Och för lite större event så hyr jag in jbl vrx linearray lådor. Men skulle vilja byta ut mackiserna mot något annat och mindre och med mer output.

Funderar lite på 4st yamaha dsr 115. Då priset är helt ok och inte så stora som mackiesarna.
Eller har ni något annat förslag? Vill ej ha linearray då det Spräcker min budget.

Budget ca 40-45000kr inkl moms totalt.

Sakerna ska lira med 2st dubbel 18. Och på större event 3st 18 på varje sida. Alltså 6st 18" totalt.

Rikard Emriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 10:52

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Rikard Emriksson »

4st QSC K12 kanske skulle funka? Har själv testat att köra 4st K12 ihop med 6st QSC KW181 och det funkade schysst! Blir inte allt för dyrt heller.
Sonitus Eventteknik

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Varför 4 lådor ?

Det är ganska få högtalare som passar att ställa bredvid varandra, de flesta har en horisontell spridning som är för bred för det.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Stoffe Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 02:02
Presentation: Driver Ljud & Ljusuthyrning samt Inspelningsstudio. Håller på att starta upp en ett bokning och management bolag också.

Men som jag tror vi alla är här! Grymt intresserade av Ljud & Ljus!

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Stoffe Pettersson »

Qsc k12 lådorna har jag ej hört själv. Så kan ej yttra mig om dom. Men om man går på recensioner och spl så känns dom som om att dom ej uppfyller mina krav. Då 2st k12 spelar som en 1530z. Rätta mig om jag har fel.

Varför 4 lådor? Har inget bra svar på det. Det är därför jag har skrivit denna tråden för hjälp om vad ni tycker o tänker.

Skulle gärna vilja köpa linearray men har ej budget för det.

Men vad tycker ni jag ska göra då? Jag vill ha toppar som spelar starkare än 1530. Och dom ska inte vara i någon dubbel 15" eller 12".
Dom ska användas till band. Mest rockabilly där sång är i fokus. Och även ha en hög spl. Då det gamla logar med högt i tak o stor area. Vet att 3 vrx lådor per sida räcker för mina önskemål. Så motsvarigheten till 6st vrx. Högtalaren ska givetvis spela snyggt. Och vara säkra i drift. Så inga hemmabyggda behringer förslag tack. Lådorna ska även vara aktiva för underlättnad för mindre gig/uthyrningar.

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Kristian Nilsson »

Hej Stoffe!

Kika på de nya RCF TT2-A eller TT5-A (12" resp. 15").
http://www.rcf.it/en_US/touring-and-theatre" onclick="window.open(this.href);return false;
Även TT25-A/TT22-A som funnits ett tag på marknaden låter starkt & snyggt.

Edit: då tänker jag en låda per sida. Vill du ha fler än en låda per sida så bör du helst kika på alternativ som är avsedda för det, och då springer vi nog upp i kostnad om kvaliteten ska bibehållas.

/Kristian

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

VRX ger högt ljudtryck i relation till pris/vikt.
De är inte aktuella i vår verksamhet då ljudkvaliteten är på tok för låg enligt mig.

Värt att tänka på med Line Array (VRX är inte en line array) är att de kräver lyftutrustning, en viss takhöjd, ett visst antal lådor per sida samt en del eftertanke vid riggningen för att uppnå själva line array-effekten. "Line array on a stick"-varianten kan ha sina användningsområden men då missar man lite av poängen.

Vad gäller 2 toppar i bredd så brukar högtalare avsedda för detta inte ha mer än 60 grader horisontell spridning. Med dessa ställs man vanligen inför ett annat problem, att högtalarna kommer för lågt ner när man stackar dem på 2 st 2x18" subwoofers. Då behöver man en låda att lägga mellan eller byggställning.

Kolla på amerikanska Prosoundweb, i delen av forumet som kallas "LAB Lounge" diskuteras högtalare i "mellanklassen" flitigt.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Patric Norberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 sep 2009, 20:21
Presentation: Driver Event för alla, eventscen.se, Karaokecompaniet och så funderar jag på vad jag mer ska hitta på för att få tiden att gå =)
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Patric Norberg »

Jag har mailat dig Stoffe =)
Patric Norberg
Event för alla & eventscen.se
010-7060500

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Per Johanson »

Hörde ett par QSC KW122 för ett tag sedan. 12"+2" med inbyggt steg, spelar hyfsat starkt och snyggt och kostar rimligt, runt 10 000 per låda. 75 graders horisontal spridning, lagom i ganska många fall. En sån spelar lika starkt som 2 av dina Mackie-garderober och låter ofantligt mycket bättre för nästan inga pengar alls. Köp såna. Lägg till de extra pengarna för att få en trälåda istället för plastbaljan i K12. Men eftersom de sprider 75 grader kan du bara använda 1 per sida.

Nästa steg är typ TT-serien från RCF som någon annan föreslår.

Räcker inte ljudtryck eller kvalitet så köper du d&b Q7 istället eller något från Nexo, Meyer eller någon annan av de där bra tillverkarna. Men då räcker pengarna till en högtalare, utan steg.

VRX har jag aldrig begripit mig på, när ska man använda den?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Behöver köpråd för nya toppar

Inlägg av Johannes Tegern »

Hej

Köp våra beggade d&b C690 (som d&b C6 fast 90 graders spridning horisontell spridning) + ett d&b D6 slutsteg. Det ryms nog precis inom din budget. Låter svinsnyggt, fast väger 28kg/låda.

http://www.dbaudio.com/en/systems/categ ... eaker.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster