Dynacord Cobra 2

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Dynacord Cobra 2

Inlägg av Gustaf Tydén »

Man ser det inte ofta på riders, men det är det många bra högtalare man inte gör. Jag kan säga att jag har blivit övertygad att det är en grym rigg, men någon av er andra som har åsikter om den? Vad skulle ni säga om ni kom till ett ställe med en cobra2 rigg, är det "jaja" eller "ja fan va nice"? Har det hunnit blivit ett erkänt bra märke bland er frilansande än?

Plus minus jag vill veta allt vad folk tycker i allmänhet. Men jag vill bara ha utalande från er som har erfarenhet av cobra. Läsa specar om den kan jag göra själv!

Håll er till ämnet tack!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Cobra säger jag nej tack till. Det är inte en tillräckligt bra rigg i mina öron. Fusk-LA som låter kass. Jag föredrar en bra PS-rigg i alla lägen.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kan du vara mer konkret? Vad är det som inte låter bra. Har den problem med renheten i ljudet eller får du inte den bas du vill ha ut? Beskriv gärna mer ingående, jag har hört från många håll att den låter väldigt bra. Det tycker jag själv oxå men det behöver inte betyda mycket. Infint Mass turnerade tydligen med en cobrarigg och dom var väldigt nöjda och dom tekniker jag har pratat med förutom dig har oxå vart väldigt possitva till den.

Så beskriv gärna mer ingående vad det är för fel, om du kan...

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kan säga dom få gånger som jag har hört den live, vilket blir en gång till på fredag, så har det låtit spretigt, och det tror jag inte beror på ljudteknikern (Tony), för han brukar vara ruskigt duktig.

Det är en jevfla massa lådor, men det händer inte särskilt mycket...
//Magnus - Fegge & Mattes

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Cobra 2 är väl inte så mycket lådor i? 2 bas 2 topp/sida eller är jag fel ute? Däremot Cobra 4 består ju av lite fler lådor. Nu gick jag från ämnet....

Jag blev inte särskilt impad när jag hörde Cobra 2 systemet tyvärr. Funkar kanske till skränrock men annat blir det rätt trisst.

Vi gjorde ett snabbt A-B test mellan en billig 218 och en bas från Cobra 4 systemet. Ok det är ju 218 mot 118 iofs, men priset för 218 är inte ens halva mot Cobra lådan. Cobralådan gick med sitt "hemma steg" läs på hemma plan och 218 lådan fick samma matning =bortaplan? Första intrycket var att Cobran var fruktansvärt entonig och burkig trots sina filter och allt tjaffs som ingår i det systemet. 218 lådan var betydligt mer musikalisk.

Sammansättningsmässigt (långt ord finns nog inte ens...) så kändes lådan SMÄCKIG. Konstruktionen önskar definitivt mer stag.

Det var lite åsikter från mej...
Måste man skriva nått här?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, vad finns det att gilla? Den har stora brister i horisontalplansspridningen eller inte brister kanske men jag förväntar mig någon form av linjäritet och det tycker jag inte den har.

Den är vidare hård i highmidden och det finns massor av energi i registret 300-600Hz som nästan inte går att skruva bort. Tidsdomänsfel kanske? Subben låter odynamisk och omusikalisk och allmänt trist.

Omusikalisk, trist, överprissatt, hemska spridningsegenskaper och absolut inte något linearray. Ge mig lådor för samma pengar från Yorkevilles TX serie så blir jag mycket gladare för att ta ett exempel.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Tack så mycket för era bra svar. Vad skulle ni rekomendera för andra konfigurationer för samma pengar? Behöver absolut inte vara LA. Men ett system som är erkänt bra och som fungerar till mycket!

Det vi pratar om i det här fallet är 2toppar och 2basar per sida! Så vet ni vilka summor det handlar om!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja vilka pengar pratar vi om? Hur stor spridning behövs, hur starkt måste det spela, finns det flygmöjligheter eller ska det stackas och vilket är viktigast? Har du steg och processning sedan tidigare, är det viktigt att det är ridervänligt? Är storleken viktig, ska man kunna rigga på en man?
Finns det saker sedan tidigare som man behöver ta hänsyn till?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev:Ja vilka pengar pratar vi om? Hur stor spridning behövs, hur starkt måste det spela, finns det flygmöjligheter eller ska det stackas och vilket är viktigast? Har du steg och processning sedan tidigare, är det viktigt att det är ridervänligt? Är storleken viktig, ska man kunna rigga på en man?
Finns det saker sedan tidigare som man behöver ta hänsyn till?
Ungefär samma pengar Dvs 310 000:- i runda slängar. Spridningen ska väl motsvara cobrat dvs 15*2 grader vertikalt och 120 grader men det ska inte vara ett LA system där det behövs mer än 2 toppar per sida (ur spridningssynpunkt). Hur starkt det ska spela är ju svårt att svara på men det ska klara mindre utomhusgigg. Och större innomhusgigg upp til kanske 1500pers även om det är luddigt utryckt men jag vet inte hur jag ska specifisera styrkan. Jag kan bara gämföra, det ska spela lika starkt som 6st RCF Event 1018 hornbasar och 4 RCF Vision152 toppar per sida. Kanske inte säger dig nånting alls. Det ska gärna finnas goda flygmöjligheter men stackning som alternativ är oxå välkommet helst i kombination. Steg och processering ska oxå ingå. Storleken har ingen större betydelse men ska kunna gå att rigga på 2 man. Annars inga saker sedan tidigare du behöver ta hänsyn till. Ridervänligt är dock väldigt välkommet! Fråga om det rär nått oklart!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ingo.. Tidsdomänfel!! Massa tekniskt mumbo-jumbo.. Vad tusan är det???

Gäst

Inlägg av Gäst »

Man kan se det som att en högtalare "gör" saker i tre olika domäner. Dessa tre är frekvens, tid och amplitud. I detta fall tror jag alltså att felet inte ligger i tonkurveåtergivningen på grund av en ojämn frekvensåtergivning utan på grund av att faslinjäriteten är bristande. Eller tror, jag antar det efter som det inte hjälper att dra i eq´n.

Hjälpte det klargörandet?

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Kanske lite.. :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Inte för att jag har någon större erfarenhet av Cobra, men det lilla jag har hört av riggen så känns det väl... sådär. Tar man hänsyn till priset så känns det inge kul alls.

Har du lyssnat på RCF's nya aktiva system, 4PRO? Låter definitivt bra och priset är helt OK det med. Lite snabbt räknat så skulle du få 4 basar och 2 toppar (2x12", 8"-horn och HF) per sida för 220 lök (listpris ink. moms... nettot kan du räkna ut själv). De har dessutom kommit med en större topp (15", 10" och HF) som jag inte sett nåt pris på ännu.

Förutom att det låter bra (i min mening) om RCF-riggen så har du ju även fördelen av att kunna splitta upp den i flera mindre riggar väldigt lätt i och med att de är aktiva.

Sen låter 1500 pers, åtminstone med fullt ställ rock'n roll, som om det behövs en större rigg än både Cobra eller likvärdig RCF. Jag skulle smacka på med minst 4 stackar Wavefront per sida för ett sånt gig.


PS! RCF 1018 är inget horn.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kommer RCF sakerna finnas kvar eller ska det bytas ut mot det nya? Jag skulle i första hand kika på GeoS tror jag om RCF-sakerna finns kvar. Det är väl inte någon dröm att stacka GeoS men på dom giggen kanske RCF-riggen kan göra nytta?

JBL har något nytt oomvinklingsbart (ja om det nu är ett ord) litet system som verkar rätt smart. VRX någonting heter det. http://www.jblpro.com/vrx/home.html Det jag har läst om detta system verkar positivt. JBL är dessutom mer ridervänligt än Dynacord. I alla lägen. Pris 20 000 + moms brutto. 310 kkr, är det netto, brutto, ink, ex?

Vill du verkligen ha 120 grader spridning? Det glömde jag säga, det är ju ett av det stora problemen med Cobra, det skvätter ju ljud omkring sig som en herre med prostatabesvär...

Vad gäller basar så är det ju enkelt att räkna, vad spelar en sån där bas som du har nu? För varje fördubbling av antalet så vinner du 3 dB. Jag skulle gissa att en d&b B2, Nexo S2 och några till spelar lika starkt med en per sida som det som du har nu (direktivitetsfördelarna bortser jag ifrån). Nexos CD18 och Meyer M3D sub funkar till exmpel säkert också.
Senast redigerad av 2 Gäst, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:JBL har något nytt oomvinklingsbart (ja om det nu är ett ord) litet system som verkar rätt smart.
Jag har kikat på det systemet, och så fort det kommer ett till Svedala ska jag lyssna på det. Har också hört idel lovord om det.

Problemet med det tycker jag är att vertikalspridningen är för stor. 15 grader per låda gör ju att max antal lådor i de allra flesta fall blir 3 eller 4 stycken per sida. Över 60 grader vertikalt resulterar ju ofta i precis de effekterna man vill undkomma med ett "line-array" (spruta ljud åt fel håll).

Annars verkar det smutt för mindre och medelstora gig. Man hoppas ju på att det kommer en "longthrow" låda med 5 eller 7,5 graders spridning (ungeför som Cobra Far hos Dynacord), men jag tvivlar på det, för det skulle nog börja konkurrera för mycket med Vertec (åtminstone de små).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där med att tala om hur många personer en rigg spelar för är ju helt förkastligt. Det beror ju på var dom där personerna behagar stå och hur tätt... Ytan är det enda som är intressant i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Det där med att tala om hur många personer en rigg spelar för är ju helt förkastligt. Det beror ju på var dom där personerna behagar stå och hur tätt... Ytan är det enda som är intressant i sammanhanget.
Sant.

Det är en jäkla skillnad på 1500 som sitter utspridda och käkar picnic och 1500 som står på varann och hoppar till rock'n roll. Hur som haver så lät det lite för alla gig där 1500 är närvarande förutom möjligtvis för tal och väldigt soft musik.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med!

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 01:00

Inlägg av Soundsation »

Hva med EAW?

En som ska selja några nice kassor på Säljes.
Tror hela riggen säljes för godt under den pris du pratar om og det er komplett med prosessor och steg......hint hint... :D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Spridningen på en sån är ju bara 35*35 vilket ju blir lite lite om han har tänkt sig drygt 100 graders spridning. Det är ju EAWs största PS system och är väl inte riktigt tänkt att avändas i så små konfigurationer.

Iofs är det en mycket välljudande låda. Varför säljer du?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster