Dynacord Cobra 2

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Soundsation skrev:Hva med EAW?

En som ska selja några nice kassor på Säljes.
Tror hela riggen säljes för godt under den pris du pratar om og det er komplett med prosessor och steg......hint hint... :D

Inget säljsnack i forumen. Det trodde jag alla hade fattat vid det här laget!
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 01:00

Inlägg av Soundsation »

Ingo skrev:Varför säljer du?
Grunnen for att jeg selger er att mine jobber er stort sett mindre gigs og tenker bytte ut til Turbosounds nye serie TQ445DP.... EAW KF system spiller sinsykt bra, men er vell enig med deg ang spredningen. Alt til sitt bruk.

Systemet selges meget rimelig.... :wink:

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 01:00

Inlägg av Soundsation »

cyberpunk skrev: Inget säljsnack i forumen. Det trodde jag alla hade fattat vid det här laget!
Jag ber om ursekt!!!!! :(
Senast redigerad av 2 Soundsation, redigerad totalt 0 gång.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Dessutom så är den ju lite besvärlig att stacka, hf drivern hamnar väl i maghöjd om man ställer det hela på golvet.

Användarvisningsbild
Soundsation
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 15 apr 2005, 01:00

Inlägg av Soundsation »

Ingo skrev:Dessutom så är den ju lite besvärlig att stacka, hf drivern hamnar väl i maghöjd om man ställer det hela på golvet.
Det kommer jo ann på hvordan man stacker....! Har ikke noen problemer med det, men når jeg ground stackar systemet bruker jeg flere subber.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Skulle vara väldigt intressant att lyssna på JBL VRX900, verkar som en väldigt smart konstruktion.
Hoppas det låter bra också.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Har nu läst på lite mer om Cobra och man häpnar ju när man inser vilken kass konstruktion det är...

I lådan sitter 1st 90*40 horn, 4 st små konelement och ett större konelement (15"?). 15" sitter längst till vänster och de 4 småelementen sitter centrerade över 15"aren i en linearray liknande rad. Längst till vänster, mitt i lådan i höjdled sitter ett st hf horn som sprider 90x40. Delningarna är 700 och 4kHz.

Dom sluga människorna på marknadsavdelningen har alltså bestämt sig för att kalla detta för Compact Line Array och visst, i närheten av den nedre delningsfrekvensen har lådan säkert LA-karraktäristik. Men ganska snabbt försvinner de fysiska förutsättningarna för att det ska kunna bete sig som ett element och kvar blir en massa konstiga interferenser då centrum för elementen hamnar för långt isär.

Vidare är det inte så konstigt att jag och andra med mig uppfattar lågmidden som konstig. Det är mitt i delningen och oktaven nedanför som problemet verkar finnas och dessutom så finns det ett fysiskt problem med att småkonerna sitter framför 15" i det registret i tidsdomänen.

90*40 hornen i HFen då? Hur bra blir det om man ställer två 40 graders horn helt i linje med varandra? Sådär brukar det vanligaste svaret vara...

Vidare påstås spridningen vara 120*30-7,5 grad beroende på hur många lådor man staplar på varandra. Det är nog sant, men i vilket register pratar dom om då? Runt nedre delningen av småelementen skulle jag gissa att det kan stämma rätt bra. Men 90*40 hornet sprider 90*40 från 4 kHz och uppåt och det anser jag att publiken har rätt att höra också. Att spridningen blir smalare stämmer säkert också, det är ju tack vare interferensen mellan elementen som det blir utsläckningar vertikalplantet som gör att man genom att stapla subbar kan kontrollera spridningen. Men återigen, i vilket frekvensband blir det en veritkal spridning som är 7,5 grad vid fyra lådor per sida?

Konstruktionen är ett stort skämt från början till slut i mina ögon.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är kul att JBL har framgång med sina nya lanseringar! Såvitt jag vet har JBL länge varit kända för kvalitetselement, men det är väl i princip när VerTec kom som de började accepterade för sina högtalarsystem också?

VRX900 verkar väldigt lovande, SRX712M ska vara väldigt trevlig att ha att göra med - och nu kommer DrivePackversionen av VerTec också! Vad tror ni, är JBL ett märke på framfart?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Vertec är knappast första burken de haft framgång med. HLA var inget misslyckande och Arrayserien har också sålt en del. SRX-serien har sålt som smör i solsken i USA, men den känns lite överprissatt i Sverige.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo!

Mycket intresant läsning!

Ang antal personer så gälde det innomhus och då räknar jag att dom står packade i stort sett på varandra!

Men skitsamma hur många personer, jag tror du har ett grepp på hur stort PA det gäller. Kan gämföra med något i din klass, det ska väl kunna spela ikapp någorlunda med en dubbelstack alpha (per sida)!

Ang. spridningen så var inte 120grader nått måste man kan vara önskvärt att kunna uppnå ibland. Men 2st toppar sida vid sida kan ju göra det jobbet lika bra!

Det är intresant att man hör så olika om olika märken beroende på vem man pratar med. En mycket duktig ljudtekniker här uppifrån vid namn Håkan Nordström tycker att cobrat låter snäppet bättre än alphat innomhus. Och då gäller det givetvis i det lilla formatet (2bas2topp per sida). Alphat kan man ju bygga ut nästan oändligt medans cobrat har sin begränsing ganska tidigt! Cobrat hade sin fördel att det var begat men ändå nytt och ingick i ett stort paket med mycket annat som var bra!

Pa:t behöver absolut inte vara något semi array som cobrat utan kan vara helt vanligt oxå. Alpha har vi kikat på men det känns lite si och så att sattsa på det nu det är ju trots allt ganska gammalt och är förmodligen väldigt ute om några år!

Mer förslag:D!!!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Alpha är "gammalt" ja, men det är fortfarande väldigt trevliga grejor att arbeta med! Det faktum att systemet har funnits ett tag borde ju göra att en del börjar bli sugna på att byta :)

När det gäller ridervänlighet så tror jag att ett Alpha står sig bra mycket bättre än ett Cobra iaf!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jo begagnat alpha finns det ju drivor av i dalarna närmare bestämt krylbo. Men frågan är hur "ridervänligt" det kommer vara om 2-3år, Blir komentarerna åh sånt gammalt junk. Eller är det fortfarande mer än OK som det tycks vara nu! Det är väl iaf snart 10 år gammalt.

Att det är mer ridervänligt än cobrat är det nog ingen som tvivlar på!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Skulle mycket hellre köpa Alpha, det känns mycket mer som ett riktigt PA.
Tror också att Alphat kommer stå sig som ett rider vänligt PA ganska länge.
Vilket aldrig Cobrat kommer bli(tror jag iallafall).

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad betyder dubbelstack Alpha? 2*S2, 2*B1, 2*M3 per sida?

Vet du hur mycket det spelar egentligen?

Bra riggar är bra även om dom är några år gamla. Jag tror att vi kommer att få se en nytändning om nåt år för kompetenta PS-riggar. Det är Alphat definitivt.

Andra exempel på liknande riggar kan vara d&b C7, Martin W8 och kanske den där nya Turbosoundlådan.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

cyberpunk skrev:PS! RCF 1018 är inget horn.
Vad är den korekta benämningen på en sån låda då? Semihorn? För nog är det hornkonstruktion på dem?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag vet inte hur mycket dubbelstack alpha spelar, jag vet hur enkelstack spelar. Det är nog mer spridningsegenskaperna jag vill uppnå med dubbelstacken, volymen ökar väl om jag räknar rätt med c:a 3+3db.??

Ang setupen på alphat så är den den jag tänker på ja!

Hur är Martin ur rider synpunkt? Cyber???

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

RCF 1018 är en kvartsvågspipa. På ett horn ser du inte elementet (om det inte är ett rakt bashorn, men av utrymmesskäl är dessa rätt ovanliga).

Vad gäller Alphat och antal lådor, spridning och ökning av ljudtryck tror jag du tänker lite fel. Basar kopplar och ger större ljudtryck när du stackar upp fler, likaså lågmid, som inte heller har så stor direktivitet. Vid en viss gräns i frekvens (flytande gräns beroende på konstruktion) så kopplar och adderar det inte längre, utan du ökar bara spridningen ju fler lådor du hakar på (om du nu inte gillar interferens och riktar alla lådor åt samma håll).

Alphat är ju smidigt på så sätt att du lätt kan byta horn mellan M8 och M3, så det är ju en rigg att växa med. Likaså kan man ibland klara mindre gig utan S2'an. Nackdelen tycker jag är att det är ett 3-lådorssystem i de flesta fallen, vilket gjorde att de föll bort som val för mig när jag valde ny rigg sist. Sen tycker jag iofs att Matin låter snyggare också, men Alphat är ju brutalt om man vill spela starkt, särskilt utomhus.

Däremot tror jag också att bra PS-riggar kommer att hänga med ett bra tag till på allt utom kanske de allra största gigen. Alla de riggar vi talat om kommer definitivt att stå sig ridermässigt mot Cobra.

Skulle jag välja rigg idag så skulle Wavefrontarna fortfarande ligga högt på listan, med d&b C4/C7 (om jag inte redan hade stegen) och Funktion One som främsta kunkurrens.

Ridermässigt har jag haft noll problem med Martin. Ingen har klagat varken före eller efter gig, och ofta har vi fått komplimanger. Snarare så var mixerbord den svaga punkten fram till i somras då vi köpte nytt.
DM har ju också kört "ett par" högprofilgig på Martin under rätt lång tid utan problem.

Om ni skulle bestämma er för Martin av alla märken så vet jag var det finns ett gäng begade lådor till rätt pris. Jag är också på G att köpa fler, så då skulle man ju kunna parta på frakten hit. Men det tar vi privat om det skulle bli intressant. Kom gärna ner och lyssna på Wavefrontarna om ni börjar fundera på dem som ett alternativ.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

cyberpunk skrev: Vid en viss gräns i frekvens (flytande gräns beroende på konstruktion) så kopplar och adderar det inte längre, utan du ökar bara spridningen ju fler lådor du hakar på (om du nu inte gillar interferens och riktar alla lådor åt samma håll).
Som i fallet Cobra. Man får väl vara glad att dom inte vridit hornen 90 grader för då hade det ju blivit riktigt otrevligt....

I övrigt håller jag med om det Cyber skriver.

Cybers resonemang om spridning är också anledningen till att det är så synd att folk använder jättepotenta PS-riggar i för små konfigurationer och påstår att det spelar si och så starkt och hänvisar till den del i riggen som spelar starkast. Det kan man ju inte göra. Om riggen ska vara balanserad krävs det i småkonfigurationer vanligtvis ett förhållande 1:2 mellan top och bas (ibland mer ändå) och tack vare kopplingen i lo-mid och bas så förändras detta till att bli 1:1 och i vissa fall även nästan 2:1 när riggen blir tillräckligt stor. Man kan givetvis justera detta på processorerna men då har man dödat lite av verkningsgraden i systemet, dvs man eldar för kråkorna.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gränsen du nämner cyberpunk, är det en fjärdedel av våglängden mellan de akustiska centrumen? Eller tänker jag fel?

Kan vara bra att känna till då man funderar på baskonfigurationer!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Gränsen du nämner cyberpunk, är det en fjärdedel av våglängden mellan de akustiska centrumen? Eller tänker jag fel?

Kan vara bra att känna till då man funderar på baskonfigurationer!

Njae. När jag tänker på situationen med vad som kopplar och inte i en rigg tänker jag mer på direktiviteten. Sub har ju i princip ingen direktivitet alls fram tills man skapar väldigt stora arrayer (eller jobbar med processorstyrt cardoida system som de från Meyer och Nexo).

När man kommer upp i frekvens så blir ju kontrollen på spridningen bättre och bättre. Det har iofs med avstånd vs. frekvens att göra, men även med horn och direktiviteten på dessa.

Men du tänker rätt vad gäller upp till vilken frekvens subar kopplar och relationen till avstånd mellan de akustiska centrumen. Teoretiskt är det en fjärdedels våglängd vid högsta använda frekvensen. I praktiken har det visat sig att en tredjedels våglängd funkar och vissa menar att det funkar ända upp till en halv våglängd.

Problemet med subarrayer är sällan avstånden mellan lådorna i sig (eftersom våglängderna är så långa), utan avstånden från subarna till andra föremål.

Ponera t.ex att du har en sub stående 3 meter framför en vägg. Eftersom suben spelar i princip lika mycket bakåt som framåt kommer ljudet att studsa mot väggen för att sedan addera (eller snarare subtrahera i detta fall) med ljudet som kommer direkt från suben. Till väggen och tillbaks är det alltså 6 meter, vilket är samma sak som 57Hz, och där får du alltså en utsläckning. Likaså om du stackar subar på en rätt hög scen kan du få problem i subens övre register (beroende på var den delas).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster