dawen skrev:Gränsen du nämner cyberpunk, är det en fjärdedel av våglängden mellan de akustiska centrumen? Eller tänker jag fel?
Kan vara bra att känna till då man funderar på baskonfigurationer!
Njae. När jag tänker på situationen med vad som kopplar och inte i en rigg tänker jag mer på direktiviteten. Sub har ju i princip ingen direktivitet alls fram tills man skapar väldigt stora arrayer (eller jobbar med processorstyrt cardoida system som de från Meyer och Nexo).
När man kommer upp i frekvens så blir ju kontrollen på spridningen bättre och bättre. Det har iofs med avstånd vs. frekvens att göra, men även med horn och direktiviteten på dessa.
Men du tänker rätt vad gäller upp till vilken frekvens subar kopplar och relationen till avstånd mellan de akustiska centrumen. Teoretiskt är det en fjärdedels våglängd vid högsta använda frekvensen. I praktiken har det visat sig att en tredjedels våglängd funkar och vissa menar att det funkar ända upp till en halv våglängd.
Problemet med subarrayer är sällan avstånden mellan lådorna i sig (eftersom våglängderna är så långa), utan avstånden från subarna till andra föremål.
Ponera t.ex att du har en sub stående 3 meter framför en vägg. Eftersom suben spelar i princip lika mycket bakåt som framåt kommer ljudet att studsa mot väggen för att sedan addera (eller snarare subtrahera i detta fall) med ljudet som kommer direkt från suben. Till väggen och tillbaks är det alltså 6 meter, vilket är samma sak som 57Hz, och där får du alltså en utsläckning. Likaså om du stackar subar på en rätt hög scen kan du få problem i subens övre register (beroende på var den delas).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;