Disco / Pa Rigg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Disco / Pa Rigg

Inlägg av Björn Lundin »

Eftersom jag inte har så vidare lång erfarenhet inom branchen vänder jag mej återigen till Er, för att höra era åsikter.

Det är nu dags att investera i nytt (fast begagnat) ljud till discoriggen. Även tänkt att kunna köra systemet som mindre PA.

Jag har nu två alternativ som jag lurar på.

Det första lyder;
2st Kräm US-218
2st Martin Audio W2 Eller F12
1st Lab 4000
1st Lab 1600
1st DBX Driverack PA

Andra;
2 st Prophon 2x18" (Liknande B6)
2 st Prophon 12"/2"
1st Lab 4000
1st Lab 1600
1st DBX Driverack PA


Har i dagsläget tänkt att dela topparna passivt, men vill ju helst ha möjlighet att köra aktivt trevägs också. Därför är F12:an lite dum som bara går att köra passiv..om jag inte är helt fel ute? :?:

Någon som jobbat med Prophon burkar? Synpunkter?
Lutar mest åt det andra valet..utan att jag hört Prophon än!
2" drivern är lockande jämfört med Martins 1"..

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Tycker båda dina paket verkar sjyssta... En avgörande fråga är ju mycket vilket du får bäst prislapp på...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte hört något av systemen, men ditt resonemang om möjligheterna till aktiv delning samt drivers låter väldigt sunt. Du får väl ta och lyssna och se vad du gillar bäst!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det känns som du kommer att ha lite för lite mid/topp jämfört med sub om du ska köra livemusik (till disko går det säkert bra).

Annars har jag inte mycket mer åsikt än att jag tycker F-serien låter bra och är prisvärd. Har mixat monitor med Prophons coaxlåda nån gång, och det funkade också bra.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vore jag du skulle jag nog kika på andra processorer förutom DriveRack PA! Modellen över PA ska vara ganska mycket bättre, vad jag har hört.

I övrigt låter det ganska sunt. Jag skulle nog välja Prophonalternativet, åtminstone om det är Prophons toppar med dubbla tolvor du tänker på. De brukar vara prisvärda!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Dom gånger jag stött på Prophon har det inte känts som att det är ett system som jag skulle köpa.
Har inte fått någon känsla av att det gör som jag vill..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har inte haft kontakt med några Prophongrejor på sisådär en två år, men jag vill minnas att det kändes som väldigt mycket bang for the buck!

På den här nivån är det givetvis svårt att få tag på riktigt bra grejor. Prophon känns ändå som ett märke på en rigg som jag kan gå med på att svälja, om jag ska göra ett jobb på den här nivån.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Absolut. Visst kan man hacka i sig den riggen.
Jag menar att jag inte skulle investera såpass mycket pengar i den.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Med tanke på hur pass lite den kostade ny så tycker jag inte att det borde vara någon större fara. Borde inte vara några stora problem att sälja högtalerit för ungefär samma pengar heller, om man är missnöjd.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

dawen skrev:Jag har inte haft kontakt med några Prophongrejor på sisådär en två år, men jag vill minnas att det kändes som väldigt mycket bang for the buck!

På den här nivån är det givetvis svårt att få tag på riktigt bra grejor. Prophon känns ändå som ett märke på en rigg som jag kan gå med på att svälja, om jag ska göra ett jobb på den här nivån.
Håller med till 100% här tro det eller ej :lol: :lol: Vi har mycket prophon på instalationer och då framförallt F12 och F10 Och deras dubbel 15" kan den heta B2? Mycket bang för pengar precis som Dawen säger. Och ett väldigt bra alternativ då budgeten tryter!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Läste nog inte första inlägget tillräckligt noga. Som discorigg och för mindre Pa-jobb kan det säkert funka bra.

Ska försöka läsa nogrannare nästa gång.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Dawen:
Nej, det är bara enkel tolva i dessa lådor.

Modellen över PA? Är det 260 du tänker på då?
Den kostar visserligen det dubbla..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Den heter nog 260. Fanns det inte en 240modell förr?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Den heter nog 260. Fanns det inte en 240modell förr?
Nej, det är volvo du tänker på! :lol:

Frågan är om prisskillnaden mellan PA och 260 motiverer köpet av den dyrare, blir det verkligen så mycket bättre? Ljudkvalitén är väl ungefär samma skulle jag tro, det man får är väl lite mera finesser, som man kanske ändå inte har behov av till disco?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Det du säger Jonas tycker jag verkar vettigt. Det är ändå en prisskillnad på nästan 100%...

Givetvis är jag öppen för andra förslag, dock i samma prisklass.

Cyberpunk:Har för mej att du rekomenderat en Lem-burk tidigare i nån tråd.. Kan den ha hetat DX26?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

bjorn@mpsound.com skrev:Cyberpunk:Har för mej att du rekomenderat en Lem-burk tidigare i nån tråd.. Kan den ha hetat DX26?

Stämmer. Har fortfarande inte använt den själv dock. De 2 DX24 som sitter på en av nattklubbarna vi jobbar med funkar dock precis som de ska.

Ett annat alternativ är ett rätt nytt företag som heter Xilica. Kanadensiskt om jag minns rätt. Säljs i Sverige av New Musik (ny importör basad av Håkan från Allba). Verkar jäkligt vettigt i pris och väl genomtänkt. Finns ett gäng olika modeller.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Xilica gick dessutom att köpa i kretskortsvariant, vilket är jättebra att ha om man, som vi, bygger teknologsäkra system.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster