Mackie SR1521z ljud kvalité?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Peder Norberg »

Halloj!

Är på G att byta ut mina db 405 opera och är ute efter något som låter bättre och kanske spelar lite starkare!
Har en liten undran hur Mackie SR1521z är ljudkvalite mässigt mot andra lådor typ RCF 312 och EV ELX 112P!
Vet att Rcf och Ev lådorna är 12" men det spelar ingen roll i det här fallet då de endast ska vara toppar till dubbel 15"!
Har kikat på specen och de verkar välbyggda då vikten är 46kg!!!

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag gillar inte SR1521z, vasst ljud och fruktansvärt tunga.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Peder Norberg »

Tack Anton!

Då kan jag glömma dem då hårt ljud är det som jag vill komma ifrån!
Får helt enkelt åka till någon firma här i Stockholm o lyssna på de två andra!

Mvh Peder

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Peder Norberg »

Tjena igen!

Var idag och lyssnade på några aktiva högtalare!
Yamaha DRX10 och DRX15 samt RCF 410A!
Först ut var Yamaha DRX10, vilken besvikelse :roll: den lät platt nästan hårt (ungefär som att man har för liten låda till elementet)lät i princip som mina dB 405 dvs gör sitt jobb men ingen glädje!
DRX15 lär faktiskt bättre men vi pratar om små skillnader!
RCF 410A :D :D :D vilken skillnad!!!
Helt plötsligt så kommer det musik ut ur högtalarna och inte bara ljud!
Mycket luftigare utan att låta hårt i toppen, röster låter naturliga o varma ,svårt att sätta fingret på men det enda jag kan säga är att den lät helt enkelt mer avslappnad!
Det är sällan man har tur och får en sådan A/B kontrast :D
Så då frågar jag er som har mer erfarenhet angående val av storlek på högtalarna!
Jag har två dubbel 15" Prolådor med RCF L15p 200ak element som jag driver med ett QSC 6ll samt en DBX Driverack PX!
Räcker det med 410 eller är det bättre med 412?
Kommer endast att köra dem ihop med subbarna!

Mvh Peder

Kristian Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 442
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 02:34
Presentation: ........................................

Re: Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Kristian Nilsson »

RCF låter oftast bra, sen har de ju många olika modeller/serier vilket kan bli lite rörigt, men 300-serien är ju de klassiska, 700-serien ska vara de lite "bättre" plastlådorna. 400-serien något mellanting.
Sen är den nya HD-serien bra också, spelar starkt.
Jag har kört mycket 322 ovanför basar, även 310 fungerar bra med 1x18 eller 2x15 basar, om du delar den vettigt och inte behöver 130db:)

När det gäller Yamaha så tycker jag i så fall att du ska kolla på DSR-serien.
"Riktiga" lådor och "riktiga" element" :)

Yamaha har också en ny serie, DBR-serien, verkar bara någon budgetversion av DXR-serien, jag har inte hört dem, någon annan kanske har testat dem?

Mvh
Kristian

Peder Norberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 08:39
Presentation: En ljud intresserad kille som vill köpa ett par DB Opera lyric 415 Aktiv högt!

Re: Mackie SR1521z ljud kvalité?

Inlägg av Peder Norberg »

Hej Kristian!

Tack för din info!
Fick tag på ett par demokörda 410 mk2 på 4sound i Täby!
Var i valet o kvalet att köpa nya 710 men har kikat på RCF's hemsida o jämnfört frekvens gången samt kikat på foruminlägg det verkar som 710 är lite spretigare i toppen och måste justeras med eq för att låta lite mjukare!
710 spelar visserligen 2db starkare men magkänslan är att 410 låter lite bättre!
Har kopplat upp dem hemma o jämfört med mina db 405 opera!
Vilken skillnad :D
db 405 ska spela 128db och 410 ska prestera 127 men de små rackarna lirar mycket starkare o renare
Får inte ens limmerten dioden att blinka :mrgreen:
Det enda negativa är väl att manligheten får sig en törn,De är ju så små o lätta 8)

Mvh Peder

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster