alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X32?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Anton Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 21:20
Presentation: Studiotekniker som mer och mer blir intresserad av liveljud.

alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X32?

Inlägg av Anton Johansson »

Hej!
Jag är ny här på forumet, eller ny och ny.. har varit in och läst en del men inte registrerat mig! :-)

Så, jag går i tankarna att köpa in ett eget PA för uthyrning. Har i dagsläget hyrt in PA till varje gig/event men känner nu att det vore lättare att äga något eget, så jag vet vad det egentligen är för något jag har. Vanligtvis har jag kört d&B's prylar(Q-serien, J-serien och T-Serien) men fick förra helgen ett aktivt Yamaha PA, tror det var DXR12 och DXS15. Det blev en ganska stor chock faktiskt, har tidigare funderat på att köpa ett aktivt PA, men Yamaha PA't på det giget lät inge kul.

Så, nu till min fråga: Har eventuellt möjlighet att köpa in ett beggat d&B Q system med fyra subbar och två Q7or med tillhörande D12 steg. Men ifall den dealen inte blir av, vad bör jag kolla på då? bra vore ifall PA't ändå hamnar under 100 000 nu i början, men jag känner också att jag inte vill lägga ner pengar på något som inte låter bra. Kan tilläggas att publiken på dessa arrangemang brukar max vara 300-400 personer.


Fick möjligheten att prova Behringer X32 under helgen också, tycker den kändes bra och lät hyfsat bra också. Men det lutar mot att jag köper Midas M32an istället, någon som möjligtvis har någon erfarenhet av det bordet? Vad jag har läst och pratat bekanta som har kört det så känns den mycket mer robust och givetvis att reglar och pre's är bättre än X32ans.

Tacksam för tips!
/Anton

Användarvisningsbild
Björn Enegård
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 27 okt 2011, 23:42
Presentation: Hej!
Tycker det är kul när det är bra ljud på scenen och på konserten.
Ort: Stockholm

Re: alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X

Inlägg av Björn Enegård »

Antar att de Yamaha-burkar du använt inte går att jämföra med D&B med tanke på enorm skillnad i pris.
Kolla in Prophon om du inte redan gjort det. De har både passiva och aktiva (inbyggda steg o processor) högtalare som låter bra.

Anton Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 21:20
Presentation: Studiotekniker som mer och mer blir intresserad av liveljud.

Re: alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X

Inlägg av Anton Johansson »

Yes, det går ju givetvis inte att jämföra med D&B.

Ska kolla på Prophon, tack för tipset!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X

Inlägg av Per Johanson »

Det verkar som att x32 fungerar väldigt bra efter vad jag förstår, både hård- och mjukvarumässigt. Jag tror faktiskt inte det är värt pengarna om du bara mixar själv att lägga så mycket mer på en M32, nästan så att du kan ha en X32 i reserv istället (eller varför inte en rackversion som du kan ha som stagebox och reservmixer om X32 skulle gå på lunch.

Om det handlar om att uppfyller riders kan det vara en annan sak. Återstår dock att se hur M32 kommer att tas emot. Skulle vara intressant att se om någon klarar av att med statistisk säkerhet plocka vilken mixer som är vilken med tanke på de icke-identiska preamparna.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anton Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 21:20
Presentation: Studiotekniker som mer och mer blir intresserad av liveljud.

Re: alternativ till d&B Q7+Qsub? Midas M32 eller Behringer X

Inlägg av Anton Johansson »

Den fungerade väldigt bra för att vara Behringer. Finns väl egentligen bara en negativ sak som jag störde på mig något enormt och något som inom sin tid kommer sluta fungera.. de flest knapparna på bordet kändes väldigt plastiga och fastnade i botten ibland. Såg att layouten var annorlunda på M32, så det är väl därför jag funderar på en sån istället, också.

Har funderat en hel del på det här med X32 och M32, då M32 är dubbelt så dyr som X32 så kan jag, precis som du säger köpa två stycken egentligen, eller någon mindre variant av X32an. Men jag får se hur jag gör. Det blir ändå en hel del användning av bordet så kanske jag skulle satsa på en M32, om den nu är mer "robust" som alla säger. Har även provat soundcraft borden, men blev inte riktigt förtjust i den heller.. :(

/Anton

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster