Cardioid bas

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Cardioid bas

Inlägg av Samuel Nielsen »

Har provat lite med cardioid bas, är det någon annan som har exprimenterat med det?

Jag har precis handlat smaartlive, så att mina tester kan bli mer nogranna, nu har jag bara örat...

Det jag undrar är att ökar det fortfarande med 3 dB, eftersom man lyfter dit en ljudkälla till, eller händer det något för man fasvänder den?


Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Tack Ingo... Det hjälpte lite.. lite nya ideer, jag har stackat dom bakom varandra innan, men detta är ju lite smidigare...

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

JBL har lite liknande idéer som jag testat och de funkar mycket bra.

http://www.jblpro.com/pub/technote/fat_wht.pdf

Den här skriften beskriver också vilka processorinställningar man ska göra vilket d&b:s tyvärr inte gjorde.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket i sig inte är så konstigt pga deras filosofi att allt ska finnas klart i systemet. Väljer man cardioidbas på processorn så är det klart, enkelt och smidigt. Däremot inte så inbjudande för egna (mer eller mindre lyckade) experiment tyvärr.

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Jo, det är ju det som är problemet/poängen med JBL.
"För många möjligheter att göra fel"

Men det är ju det som är poängen ;).

Lite grann som Porsche 911 Turbo när den kom. De flesta kunde inte hantera den utan körde av vägen. Men de som kunde, körde ifrån allt.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är väl inte jbl ensamma om att inte ha allt integrerat. Det är väl snarare regeln. För och nackdelar finns det med båda. Att något skulle vara Porsche och det andra Fiat håller jag inte med om. Snarare Porsche-Ferrari.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vill minnas att en vis man en gång sa att han skulle köra sin Skodakombi fortare på bana än vad han skulle köra en Ferrari 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Ingo skrev:Att något skulle vara Porsche och det andra Fiat håller jag inte med om. Snarare Porsche-Ferrari.
Vem nämnde Fiat? De spelar ju inte riktigt i samma liga ekonomiskt.

Fö finns det anledningar till att du tex kan ställa in hjulvinklarna på din race-bil men inte på din vanliga bil. => Bättre anpassningsmöjligheter. Men, också större möjligheter att göra bort sig.

För JO, man kan få ut högre prestanda ur ett mer justerbart system (om man klarar av att utnyttja det). System som inte går att justera lika mycket ger sämre maxprestanda, MEN för de som inte klarar av alla justeringar gerett system som inte går att justera så mycket bättre genomsnittsprestanda och jämnare kvalitet.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Där anser jag att du har helt fel. Flera av de mest kompetenta systemen på marknaden kan du inte göra speciellt mycket med. Exempel är M-serien från Meyer, GEO, V-Dosc för att nämna några. Eller vad menar med justeringsmöjligheter förresten?

Och vad är det som får dig att tro att just du (eller någon annan) kan justera en rigg bättre än ett helt gäng med ingenjörer hos fabrikanten som har näst intill oändliga resurser och möjlighet att labba utan att det alltid är skarpt läge? Bra självförtroende är bra men övermod är dumt.

Angående FIAT-Porsche: Läste ditt inlägg för slarvigt inser jag nu.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ja, det där är lite klurigt. Jag håller nog med Ingo om att man inte ska pilla i onödan, inte utan att veta vad man gör. Oftast så är det så att det blir som rättast om man läser den fina manualen, noga kontrollerar vad man gör, och inte blir ounderbyggt kreativ.

Å andra sidan, så är alla högtalarsystem (alla konstruktioner öht!) avstämda kompromisser. Det betyder att det finns paramuttrar (designval) i dem som är valda för ett tänkt normalfall, paramuttrar man kan ändra på, olika svårt beroende på modell, så att det i en given applikation, mycket snävare än det allmänna fall som saken är byggd för, kan bli märkbart bättre. OM man har torrt på fötterna. Det är icke trivialt. Jag håller inte alltid med JBL-Thomas om det han säger, men lyssnar noga, för det finns en hel del värdefull koll där, och jag är rätt säker på att han kan ha fog för det som sägs. JBL skriver ju också att han helst bygger och konstruerar högtalare, och med den insikten är det klart att man blir irriterad på en "nyckelfärdig" design.

Jag å min sida, är mer av kategorin "användare". Jag vill att det ska låta bra, starkt och välspridet ur högtalarna, och att det inte ska brinna upp för första bästa metalband. I det perspektivet är det rätt lätt att gilla Meyer, för även om det inte är bäst på nåt sätt, så är det rimligt driftsäkert, låter som OK, och ridersäkert som få, OK kompromiss helt enkelt. (Att man sen ska ge tusan i att köra dem med fel processor om man inte vill ge sig in på en mörk irrande väg är en annan sak...) Samma sak gäller förstås de andra lådorna av motsvarande integrationsgrad -- jag är just nu svårt förtjust i d&b Q -- smått, sött, välljudande, nätverkat, fjärrkontrollerat, integrerat. Riktigt trevligt.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Jag håller med Ingo oxå till en viss del om att varför ska man tro att man gör ett bättre jobb än ett gäng ingenjör, men min fundering bakom det är att dom måste nog göra riggen så mycket "allmän" trimmat för att den ska kunna passa dom flesta eftersom att ljud är så personligt. Det den ena tycker är bra, tycker den andra är dåligt osv... Därav att dom försöker att göra en medel väg. :D :D

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

men om man nu ÄR ett gäng ingenjörer...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Färdiga lösningar är väldigt bra, framför allt när de är konstruerade av kompetenta människor som vet vad slutanvändaren har behov av. Då har man valfrihet, och man slipper göra jobbet själv, det finns redan en färdig inställning.

Om dessa färdiga lösningar är felkonstruerade blir man låst av det.

Huruvida vissa företag lyckas med detta vet jag inte, eftersom jag inte testat alla produkter som finns. Vad jag dock vet är att man med exempelvis JBL alltid har valmöjligheten. Om det är enbart positivt vet jag inte, men jag gillar tanken att kunna bestämma helt och hållet över sin rigg.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Ingo skrev:Där anser jag att du har helt fel. Flera av de mest kompetenta systemen på marknaden kan du inte göra speciellt mycket med. Exempel är M-serien från Meyer, GEO, V-Dosc för att nämna några. Eller vad menar med justeringsmöjligheter förresten?
Som du säkert märkt beter sig inte en stack med lådor lika som en likadan singel-låda. Det händer mer saker än att spridningen och ljudtrycket ökar. Skickar tillverkarna med inställningar för alla tänkbara konfigurationer?
Just i de fall du nämner med metkroks-PA:n kan de nästan det, men om du tar ett smalspridande tratt-PA som flashlight, HLA eller KF750 blir det betydligt svårare att lämna med inställningar för alla konfigurationer.

Ingo skrev:Och vad är det som får dig att tro att just du (eller någon annan) kan justera en rigg bättre än ett helt gäng med ingenjörer hos fabrikanten som har näst intill oändliga resurser och möjlighet att labba utan att det alltid är skarpt läge?
Vad säger att jag inte är en ingenjör som har det ;).
Dessutom har ingenjörerna på fabriken ofta inte tillräckligt med erfarenhet av verkligheten för att kunna göra produkter som passar den.
Det finns ju anledningar till att många tillverkare samarbetar med stora turne-företag.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror jag att jag märkt dom flesta saker som man kan märka när man stackar PA:n, flyger PA:n och använder PA:n på andra konstiga sätt. Men jag kan ha fel, det händer rätt ofta!

Vad är det för typ av kompenseringar som du menar skiljer sig beronde på om pa:t är LA eller PS? Jag ställer samma fråga som i mitt tidigare inlägg: vad är det för justeringsmöjligheter du menar förresten?

Att just du skulle kunna slå Nexo/SSE eller Turbo/Brit Row eller någon annan av de stora tillverkarna/uthyrningsfirmorna på fingrarna när det gäller systemoptimering tror jag inte på. Du är alldeles för oerfaren jämfört med de boysen. Detsamma gäller mig och de flesta andra tekniker/ingenjörer i Sverige.

Konstigt det där med JBL-människor. I min del av världen finns det en firma som drivs av en kille som har exakt samma inställning. Kan själv, alltså. Jag vill påpeka att han är mycket duktigt och har flera lyckade konstruktioner på sitt samvete. Men alla andra verkar ha insett att själv inte alltid är bäste dräng. Undrar om det har med JBLs brist på lyckade färdiga konstruktioner under lång tid att göra eller om det är att dom gör så bra element som lockar till experiment eller något annat som spelar in.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Man blir lite nyfiken..
Vilken firma kan det vara i "din del av världen"? :?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Newbee skrev:Man blir lite nyfiken..
Vilken firma kan det vara i "din del av världen"? :?
Ja du, det kan du få fundera på! Tack för titten i helgen förresten! Det blev lite småsent alla dagar så vi tog en kall i repan efter jobbet.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ja, lyckades ändå få i mig nog.
Problem med hump?
(Jag var faktiskt där och lyssnade sista timmen)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Samme skrev:Jag håller med Ingo oxå till en viss del om att varför ska man tro att man gör ett bättre jobb än ett gäng ingenjör, men min fundering bakom det är att dom måste nog göra riggen så mycket "allmän" trimmat för att den ska kunna passa dom flesta eftersom att ljud är så personligt. Det den ena tycker är bra, tycker den andra är dåligt osv... Därav att dom försöker att göra en medel väg. :D :D
Det har inte med ljudkvalitet att göra per se -- det finns ett vettigt standardval där och det är typ "rakt i frekvens och fas", utan det som står på spel är det som ingo mfl antyder, att man måste anpassa systemet till platsen och programmaterialet. Med ett helt öppet system kan man göra som man vill, och om man har nog med koll, instrument och tid kan man göra ett bättre jobb än med ett nyckelfärdigt system.

De nyckelfärdiga har inte heller varit bra på att lösa det stora systemtänket förrän med line-arrayer, för de har mycket mindre marginal för fel än vad vanliga burkar-med-element-i har; så först nu har det letat sig modelleringsmjukvara och krav på kompetens neråt. Givetvis har det alltid funnits folk med koll som hängt turbo mm, likadant som det har funnits folk som kan stacka MSL3'or. Jag lärde mig stacka ASS-tratt-PA rätt sent, efter att "ha gjort som han före mig gjorde" rätt länge; det var en intressant upplevelse att höra vad som gick att göra med dem.. Men, det målmedvetna arbetet med att distribuera koll utåt i periferin har inte kommit igång förrän på senare år.
Det är bra att det kommit igång, för det här vi håller på med är inte trivialt, har egentligen aldrig varit det, men med dagens verktyg är fuckup-risken så mycket större, samtidigt som vi numera kan avliva folk med SPL om vi inte passar oss, om vi inte lyckas ta dem när slingen går sönder...
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster