the box pro A 218 LA Subwoofer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Hasse Queisser »

Stefan Larsson skrev:Nu är detta vanliga basreflexlådor och det är inte hela världen att byta till andra element om tillverkningen lagts ner.
En bekant till mig letar reservelement till sina turbosound lådor. Finns inte dem heller..
De kommer dock att låta olika, så har du 8-12-16 lådor som du ska byta element i samtidigt för att de ska låta likadant så börjar det kosta en del pengar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Stefan Larsson skrev:Nu är detta vanliga basreflexlådor och det är inte hela världen att byta till andra element om tillverkningen lagts ner.
För mig är det hela världen :)
Jag vill kunna garantera mina kunder att högtalarna låter som tillverkaren avsett.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Stefan Larsson »

Ja! Givetvis! Det är inte så jag menade heller! Jag syftade på att tyskens baslådor är billiga modeller och innehåller därför också billigare element. Så att hitta ett ersättningselement som har liknande parametrar som tyskens borde inte vara svårt.
Jag är själv nyfiken på deras lådor. Då jag har ett nystartat företag har jag heller inte ekonomin att lägga 35kkr på en dubbel-18".
Jag kom över två septon-lådor, bx-218 tror jag dem heter. med körda jbl 2241or.
Jag skulle vilja jämfört dem mot tyskens tp218. Främst därför att en begagnad septon låda kostar lika mkt som en ny från tysken.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Mattias Carlsson »

beställer nog 2st av den aktiva tp modellen till en liten klubb. ska bli intressant att höra

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Stefan Larsson skrev:Ja! Givetvis! Det är inte så jag menade heller! Jag syftade på att tyskens baslådor är billiga modeller och innehåller därför också billigare element. Så att hitta ett ersättningselement som har liknande parametrar som tyskens borde inte vara svårt.
För mig hade det inte känts ok att hyra ut en baslåda som är billigast från början och dessutom inte original. "Liknande parametrar" duger inte för mig iaf.

Lite av poängen med en aktiv låda är ju att limitern är avstämd efter elementet i fråga och det gäller ju inte om man byter ut det.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med Anton i det han säger. och jag vill tillägga vill man visa sig seriös som uthyrare då är det viktigt att man har prylar som är hela och låter lika. Kommer jag på en rigg och jag ska vara tekniker och det skulle låta olika mellan höger och vänster för att de har bytt några element för de har gått i sönder och inte satt dit orginal vilket man hör så får den leverantören hänga ner sin rigg och få fram en ny som är hel.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Stefan Larsson »

Givetvis ska en rigg vara sammansatt av samma komponenter.
Köper man en billig anläggning där utbyteselementen slutar tillverkas får man ju antingen byta ut alla. Byter man enstaka får man ju hålla koll på vilken låda som har vilka element.
Nu tycker jag att vi inte sabbar tråden mer än vi redan gjort.
Vilka har hört thomanns baslådor? Inte jag men är klart nyfiken!
Den aktiva lådan har hög output på pappret. Storleken tyder på en hornlåda eller är jag fel ute?!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Mattias Carlsson »

får hem 2 aktiva nästa vecka

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Min erfarenhet är att det inte är roligt att försöka hålla reda på små egenheter hos olika exemplar av samma produkt. Till slut blir man tokig på att inte bara kunna ta en av dem vilken som helst.

Frågan är, om köpet kan medföra kostnader längre fram som att t ex byta fler än det element som går sönder, är det då värt i längden att spara pengar på att köpa det billigaste alternativet ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Marcus Sandberg »

Sen är det den frågan jag har hur stryktåliga är de lådorna över tid. Hur sitter handtag. galler och element fast efter att ha gått på några mil på vägarna och omild behandling av kunder. de aktiva EV högtalarna jag har går någon del i sönder så är det lätt och köpa ny tom förstärkare limpan är modul uppbyggd och går att byta delar. De har trillat från en bil ner i marken. Enda skadan bula i front gallret som jag inte har hunnit ta till jobbet och trycka ut i plåtpressen. De har klarat spelningar där samtliga VU mätare på mixern har lyst. Samma sak med mina db technologies som har fått ta stryk men de håller.

Två lågpris lådor har jag fått förstörda en tappades från en bil Magneten på 12" lossade. den andra stod bara på golvet och trilla drivern knäcktes loss från hornet som hade spruckit. Jag har fått byta både 12" och 1" åtskilda gånger i dessa lådor jag har aldrig varit med om dess like och nu finns det inga reservdelar. De funkade bra i början men efter ett år så har de bara strulat.

Lågpris se det efter en tid va det billigt eller inte. Jag har fått in från kunder som har köpt lågpris för att märkes va för dyrt. prylarna har rasat element går inte och kona om man för byta hela. Reservdelar går inte och få tag på. En kund har fått skicka tillbaka sina billiga lådor till garanti till tysken 3ggr under ett år. Lådorna låter olika och har lagt av och efter varje garanti runda så har de låtit med olika. och under de månaderna som de är där så har han fått hyra av mej. Nu har de lådorna kostat mer än de ZLX-15P som jag ville sälja till han.

Billiga lådor kan bli dyra efter en tid
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Man kan också fundera på vilka signaler man sänder till kunderna om det man erbjuder är det absolut billigaste som går att få tag på.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Stefan Larsson »

Tydligen är det svårt att sluta klanka ner på andras produkter och folks val av prylar fastän jag försökte återgå till ämnet i ursprungsfrågan.
Alla har begränsad budjet i början av sin karriär och i budjetnivån bland PA så är väl inte tyskens prylar det absolut sämsta?!
Man måste ju lära sig krypa innan man kan gå, inte sant?!
Köpte du ditt la-acoustic som ditt första PA?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Stefan Larsson, det är upp till var och en hur man vill utforma sin affärsplan och hur man väljer att finansiera uppstarten är inviduellt.

Det är ju just val av prylar (subwoofers närmare bestämt) vi diskuterar i den här tråden.
Du behöver inte ta in mina synpunkter om du inte vill :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Stefan Larsson »

Jag diskuterar mer än gärna! Det är väl därför det finns forum!
Dessvärre är det inte många, däribland jag själv! Som skrivit något om den aktuella produkten ifråga.
Jag hoppas att vederbörande som köper från tysken blir nöjd!
Jag hade mer än gärna kommit förbi för en provlyssning!
Det samma gällande dina prylar från la-acoustics!
En bra konsert med ett sjujävla drag är alltid kul :)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det är väl ett par personer som uttalat som om The Box-högtalarna i den här tråden ?

Jag har inte nämnt nåt om vad jag har för högtalare, jag är inte ute efter att skryta.
Vi har 3 olika märken från olika prisklasser som vi hyr ut..
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tror du missuppfattade mig, självklart vore det förmodligen en dålig affärsidé att köpa de mer kostsamma högtalarna som första system.

Däremot finns det många alternativ till The Box som inte behöver kosta speciellt mycket mer. Exempelvis så har EV, som Marcus nämner, flera prisvärda alternativ.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det jag gjorde med mina första prylar e att jag köpte begagnade. Som kan va ett prisvärda system till ett bra pris. Jag har lite gamla prylar i bra skick som man kan få till ett mycket bra pris
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Stefan Larsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 31 aug 2014, 13:38
Presentation: Stefan larsson, "delägare" i det blivande uthyrningsföretaget LS-Event. Musik och tekniknörd sedan barnsben. Har ett förflutet inom bilstereons värld. Nu är det en karriär inom Ljud,Ljus som gäller. Varför inte satsa på något man brinner för?!

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Stefan Larsson »

Nej jag missförstod dig inte! Bra prylar kostar pengar. punkt slut!
Det JAG ville ha sagt att Thomanns baslådor innehåller billiga baselement och antagligen låter inte lådan bättre/sämre med liknande element från en annan tillverkare. Jag vill dock poängtera att jag inte har en aning om hur pass utvecklade thomanns lådor är.
Jag har gjort precis som du gjort, Marcus! köpt bra begagnade prylar och dem har varit ute på uthyrning i tre års tid och alla kunder har varit nöjda och inte enda pryl har blivit sönderspelad.
JAG hade heller inte chansat på att köpa the.box högtalare innan jag har lyssnat på dem, särskilt när EV kostar mindre och jag vet att EV är bra saker. Dock så hade jag kunnat köpa the.box om dem imponerat på mig någon gång.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Mattias Carlsson »

Fick hem 2 st aktiva dubbel 18" idag och 4st achat 112 ma.
För pengarna så få man helt klart en gedigen låda som trycker på riktigt bra för dem pengarna.
nu återstår bara att se hur länge dem håller helg efter helg:P

Men ja för pengarna en bra låda

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: the box pro A 218 LA Subwoofer

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag upplever inte att mitt egna intryck av en högtalare riktigt räcker som motivering.
Jag ser gärna att det är en tillverkare med erkänt bra R&D och kvalitetskontroll. Samt gärna en del högklassiga och/eller framgångsrika produkter i sin linje, som man kan anta att de dragit nytta av erfarenheten från.

Sedan brukar jag titta på hur tillverkaren marknadsför sig själv och mot vilka. Slutkund ? Installatörer ? Uthyrning ? Jag vill gärna att tillverkarens profil skall någotsånär överensstämma med min egen innan jag inkluderar den i mitt budskap.

Notera att jag inte endast förordar dyra saker, det är inte svart och vitt, jag blir lika skeptisk vid tanken på att BARA ett visst märke ska vara det enda som duger till ALLT.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster