"disco grymme toppar" :p

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

"disco grymme toppar" :p

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hallo.
Söker nå riktigt grymma "disco toppar". Dem ska alltså i huvudsak användas på discon, house events och liknande med hård modern musik. Vad ska jag satsa på? Dem ska inte ba kunna spela högt utan också ha ett bra ljud just framför allt till detta. Vill kunna få ut rejäl mid ur dem.
Några förslag? Ej hemmabyggen. Ska gå att få tag på fler.

Ska användas ihop med 4-12 st dubbel 18, beroende på storlek på jobb som vi delar runt 100 hz. Eller ska jag satsa på att ha några mid basar också jag delar lite högre?

3 vägs system kanske bäst för att få bättre kontroll?
Har en del riggar med dubbel 18 samt dubbel 15" toppar med 2" driver där jag upplever det saknas något. Det riktiga mid bas trycket på just dem riggarna blir aldrig riktigt bra hur mycket jag än skruvar.

Håller på att nu bygga nya rackar. Nya steg. Basar och allt men ha fastna på just vad jag ska satsa på för grymme toppar:)

Förslag tack:)

Timmy Qvarnström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 17 jun 2008, 23:46

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Timmy Qvarnström »

fliker in med lite egen erfarenhet, alla 215 toppar jag hyr ut kör jag i fullrange, samt kompletterar med varsin eller ett par 218 basar styck. det brukar göra de flesta "disco" kunderna nöjda

äldre prylar, typ JBL och Ohm industries föredrar jag själv då det är svårt som tusan att spela sönder jämfört mot nyare lådor som kräver både den ena och den andra burken för att låta rätt och hålla ihop

som referens för mid, så driver jag mina Ohm P215/ohm RW6 toppar med 2x500 steg, och mina br218 subbar med 2x2000w, och jag måste gaina subbarna +6db för att ens spela i närheten så starkt som topparna. och de har då aldrig någonsin gått en driver i topparna.

mina personliga referenser vartfall!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Mattias Carlsson »

Jo fullrange på topparna är ju ett alternativ men man vill gärna kunna ställa lite ändå

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Leif Baltazars »

RW6:or hade jag på hyran i många år. Aldrig några problem och spelade snyggt och högt. Mycket ljud för liten peng.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Ragge Lundmark
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 09:42
Presentation: Jag heter Ragnar Lundmark och är född och uppväxt i Jokkmokk men bor sedan 1985 i Umeå. Har hållit på med musik och ljudteknik i över 30 år. Driver sen några år tillbaka en liten ljudfirma vid sidan om mitt ordinarie arbete.

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Ragge Lundmark »

Tjena. Då har jag topparna du behöver. Har 6 st. Meyer MSL3 ståendes. Lirar vansinnigt starkt och snyggt. Ej original. Det sitter en B&C 2-tummare istället för en dito JBL med 4 Piezo-skrikor. Meyer-processor behövs mao inte. DSP-inställningar får du av mej vid köp. Flygramar finns också. Lådorna står i Umeå.

Mvh Ragge
SoundEvent
Ragge Lundmark
SoundEvent - "bra ljud & hör sen"

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Mattias Carlsson »

Ska till umeå i helgen. Provlyssna?

Budda: rw6or ha jag ett par som stå i princip nyskick om det är ohm lådor du tänk på?

spelar inte i närheten av det jag vill få ut dock:p

Användarvisningsbild
Ragge Lundmark
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 09:42
Presentation: Jag heter Ragnar Lundmark och är född och uppväxt i Jokkmokk men bor sedan 1985 i Umeå. Har hållit på med musik och ljudteknik i över 30 år. Driver sen några år tillbaka en liten ljudfirma vid sidan om mitt ordinarie arbete.

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Ragge Lundmark »

Har gig i Bjurholm med ett par coverband och ett känt rockabilly-band i helgen. Kommer att köra på en MSL3:a per sida eftersom takhöjden inte är tillräcklig för ett Line-Array.
Du är välkommen att lyssna!!
Mvh Ragge
SoundEvent
Ragge Lundmark
SoundEvent - "bra ljud & hör sen"

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Mattias Carlsson »

Pma mig pris och dag samt tid för ditt gigg

Daniel Nordin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 13:00

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Daniel Nordin »

Eller så löper du original MSL3 lådor med original processor 8)
Jag har ett komplett system, 4 st MSL3 och 2 st DS2 med respektive original processor till salu. Finns tillgängliga i början av augusti. Har även 2 flygramar för 3 lådor (MSL3-DS2-MSL3).
__________________________________
www.dmsound.se
0413-575040

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Fredrik Becker »

Jag känner inte Daniel, men MSL3 tillsammans med DS2 ger riktigt bra tryck. 8)

Trycket man fick av 16st 650, 12st MSL3 och 8st DS2 var helt fantastiskt :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "disco grymme toppar" :p

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag använder inga speciella högtalare för just disco utan samma som annars, dvs L-acoustics 115XT, ARCS eller dV-DOSC i olika kombinationer med erforderligt antal subwoofers beroende på lokalens utformning och gästernas antal.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster