Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Har försökt söka på forumet men inte hittat någon kommentar om Mackie HD1801. Så låt höra, är de bra eller anus för sin prisklass? Hur står de sig mot den gamla trotjänaren SWA1801? Finns det några andra lådor ni skulle rekommendera istället för max 10k/st?
Senast redigerad av 1 Tobias Norrfors, redigerad totalt 0 gånger.
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Mackie HD1801

Inlägg av Tobias Norrfors »

Okej, eftersom det inte verkar bli så mycket respons på HD1801 kastar jag in en förfrågan om FBT ProMaxx 15Sa också. Någon som använder den? Nöjd?
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Mackie HD1801

Inlägg av Tobias Norrfors »

Nu har jag ökat investeringssumman en aningen och börjat titta på JBL PRX 618S XLF och QSC KW181 också. Både JBL- och QSC-lådorna verkar få bra omdömen på diverse forum på nätet. Har ni några invändningar? Hade ni valt QSC eller JBL? Kan jag singla slant?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag är väldigt nöjd med mina FBT-subbar (maxx10SA), liksom alla som hyr dem.

Jag var inte så imponerad av Mackie SWA1801 när jag hade såna förr i tiden. Stora och klena.

Vad har du för toppar ? Jag skulle försöka titta på nåt från samma tillverkare/serie.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jag har RCF Art 315 idag, men jag tänker byta ut även dem. Jag vill dock börja nerifrån eftersom nuvarande basen (Stage Opera 61.18) är sämre än topparna. Den bas jag väljer avgöra sedan vilka toppar jag investerar i (dvs vilket märke).
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Mackie HD1801

Inlägg av Svante Gustafsson »

Tobias Norrfors skrev:Okej, eftersom det inte verkar bli så mycket respons på HD1801 kastar jag in en förfrågan om FBT ProMaxx 15Sa också. Någon som använder den? Nöjd?
Kollade in FBT ProMaxx 15Sa i dag och blir väldigt nyfiken!

B&C neodymium!
28.5kg !
136 dB SPL !!
dessutom med seglös delay

Mycket intressant om den håller vad den lovar

Någon som är bra på tyska ? http://www.thomann.de/de/prod_review_21 ... 56202.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jo, den har hyffsade specs :) Det som talar emot den bland mina alternativ är att det "bara" är en 15-tummare, men den kanske levererar en likvärdig ljudupplevelse ändå..?
Birdstreet Production

Rikard Emriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 10:52

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Rikard Emriksson »

Jag använder QSC KW181, är mycket nöjd med den lådan! Liten, lätt och smidig för att vara en enkel 18 låda. Plus att de sitter hjul på när du köper den! Funkar perfekt ihop med QSC K12!
Sonitus Eventteknik

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Rikard Emriksson skrev:Jag använder QSC KW181, är mycket nöjd med den lådan!
Kul att höra Rikard! Kommer man långt med en bas + 2 toppar eller rekommenderar du att man kör 2+2?

Orkar den hålla kvalitet en hel kväll? (dvs ca 4-5 timmar dansgolv)
Birdstreet Production

Rikard Emriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 10:52

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Rikard Emriksson »

Just nu på sommaren spelar jag mycket på bröllop, och på jobb med ca 50-70 pers och mycket partymusik och "stöveldans" så räcker det gott med 2st K12 och en KW181. Mer folk och tyngre musik så blir det 2 subbar, alt 4st K12 och 4KW181. Jag är nöjd med ljudkvaliten på QSC lådorna, visst de finns bättre! Men för vad man får för pengarna så tycker jag att det är ett mycket bra köp! Har aldrig märkt av att ljudkvaliten försämras! Körde för någon vecka sedan ett bröllop med 90 pers som jobbade inom resturang/krog svängen, dom visste hur man festade!! :) 5 timmar full gas på 2K12 och 2KW181, lät bra hela kvällen.

Och om du håller på med samma jobb som jag gör, typ bröllop och fester av olika slag så kan jag stark rekommendera QSC K8, liten smidig låda som är bra till när folk vill ha ut ljud från datorer eller mobiler och annat konstigt som hör bröllopsfester till!
Sonitus Eventteknik

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för informationen Rikard! Det kommer vara precis sådana fester, med 50-100 pers och lokaler passande för den publikmängden. Det finns två firmor här i stan som har kw181 på hyra (inklusive någon modell av topparna), jag ska ta och låna hem en och höra med egna öron hur de låter. Rätt schysst att kunna subhyra in fler också ifall behovet finns.
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Hittade den här filmen på Youtube där de jämför PRX 618S XLF och QSC kw181. Verkar vara hugget som stucket mellan dem. Vilket även gäller priset.

http://www.youtube.com/watch?v=Y7fIP-_GHeY" onclick="window.open(this.href);return false;
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Jonas Wåhlström »

i september kommer Jbl PRX700 Serien med en ny 15" bas PRX715XLF blir kul att höra om dessa är lika bra som de PRX618XLF som vi redan har :) Även en liten topp 10" kommer då PRX710 1500w som kan spela 133 db blir oxså kul att höra :)

http://www.jblpro.com/catalog/general/P ... =121&MId=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Daniel Madrid »

Jonas Wåhlström skrev:i september kommer Jbl PRX700 Serien med en ny 15" bas PRX715XLF blir kul att höra om dessa är lika bra som de PRX618XLF som vi redan har :) Även en liten topp 10" kommer då PRX710 1500w som kan spela 133 db blir oxså kul att höra :)

http://www.jblpro.com/catalog/general/P ... =121&MId=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Mycket intressant, frågan är vilken prisbild de kommer ha och hur mycket mer man får för pengarna. Behöver två XLF lådor så det kanske blir ett par i 700.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

25kg och små yttermått gör Prx715Xlf riktigt intressant.

En Rcf Art 705 (som jag ar som referens bland små aktiva subbar) väger väl 37-38kg ca och med ungefär samma mått.

/M
_________________
T b a

Rikard Emriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 10:52

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Rikard Emriksson »

Tobias Norrfors skrev:Hittade den här filmen på Youtube där de jämför PRX 618S XLF och QSC kw181. Verkar vara hugget som stucket mellan dem. Vilket även gäller priset.

http://www.youtube.com/watch?v=Y7fIP-_GHeY" onclick="window.open(this.href);return false;
Qsc'n är lite smidigare att konka runt på själv! En av anledningarna till att jag gick med qsc istället för jbl.
Sonitus Eventteknik

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonas Wåhlström skrev:i september kommer Jbl PRX700 Serien
Mycket intressant! Vet du om 600-serien kommer att leva kvar parallellt eller ersätter 700-serien den gamla 600-serien?
Birdstreet Production

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Som jag förstått det så blir 700-serien ett (bättre och dyrare) komplement till 600-serien.

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Magnus Gustafsson skrev:Som jag förstått det så blir 700-serien ett (bättre och dyrare) komplement till 600-serien.

/M
Så fel jag hade, 700-serien ersätter tydligen 600-serien.

Någon som testat PRX715-subben?

Hur är den jmf med RCF 705/905?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Tobias Gunnarsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 17:55
Presentation: Ett event företag i skåne som specialliserat sig på Bröllop och andra fester.
Ort: Eslöv
Kontakt:

Re: Aktiva basar (Mackie, JBL, FBT, QSC)

Inlägg av Tobias Gunnarsson »

Jag kör prx 600 serien rakt igenom. Men ska kompletera med fler basar nu. Så i morgon ska ja iväg och provlyssna på 718xlf
Och jämföra mot 618 xlf och håller dom måttet så tar ja dom med hem. Kan återkomma med omdömme efter det.
mvh PA Performance

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster