KRÄM-acoustics

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
JunkButLoud
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 23 maj 2005, 01:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av JunkButLoud »

Är det bara jag som läst nånting i stil med "Aldrig nånsin i h-vete KRÄM:s högtalare" i rajders? Kan vara värt att beakta vid inköp. Kan bli svårt på en del gig annars.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

En variant på "NO PEAVEY" ;-)

Min nej-lista är inte lång, och den fokuserar mest på mixrar.. Dåliga högtalare spelar jag bara sönder, så slipper man dem ;-)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

mansaxel skrev:En variant på "NO PEAVEY" ;-)

Min nej-lista är inte lång, och den fokuserar mest på mixrar.. Dåliga högtalare spelar jag bara sönder, så slipper man dem ;-)
Kan det vara så att du är DJ? :?:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hehe.... Du är kul du!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Kul o kul...

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

hej alla ja det var en lång diskutionj omkrämhärt :) själv så säljer man kräm och kör på kräm allt ifrån k12 lådor till bx1 till deras Ussytem bara fått tummen upp ifrån alla artiser mm som jag kört kör även turne med grejerna startat en showgrupp www.fourflavours.com ni som vill kan kika bilder mm där :) har själv kollat andra märken mm men inte prisvärt mm skulle seja utan att ljuga... det är inte grjejena som gör ljudet det är ju teknikern ellerhur? sen är ju högtalarna till en bra hjälp :) men jag har inte kört sönder en högtlare eller element mm sitter ju beyma i :) körde senast Avesta festivalen på dom 1 top per sida räcker bra det.
vi hörs som man sejer i branchen

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Morgan, du kanske ska korrekturläsa dina inlägg innan du postar. Ta också en titt på hur man avslutar meningar i en lämplig lärobok.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

;-)

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

Sorry ... Trött när man skriver mm.. Men det finns nog en del som känner igen sig efter man jobbat mycket! Du kanske inte känner igen det Per eftersom du bara kan märka ord och inte innehållet.. Vet att jag är en rookie här, men har en HEL del erfarenhet typ 15 år som tekniker :) Det har väl ingen betydelse här eller? Huvudsaken man har något vettigt att säga, eller? Jag anser att jag inte är någon svenskalärare. Men jag klarar mig gott o väl. Vill inte vara kaxig för det är jag inte men vi är väl inte här för att rätta varandra skriftligt? Hihi får skylla på tagenbordet och min trötthet. Finns det någon här som kan läsa mitt inlägg korrekt utan att märka ord?
Mvh Morgan

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Hej.

Jag vill inte vara dryg, kaxig eller på annat sätt otrevlig. Jag måste dock hålla med Per.

Tanken med forumet är ju givetvis att diskutera ljud och ljus.
Det blir dock betydligt enklare om man kollar igenom sina inlägg innan man trycker "skicka".

Ingen kräver ju att inläggen ska vara totalt rättstavade eller med en perfekt menadsbyggnad. Det är dock en bra grej att försöka få dit några punkter, någon stor bokstav och kanske ett komma här och där. Det blir liksom lättare att läsa och fatta vad du som författare menar.

Tycker jag i alla fall...

Over and Out.

Mvh /Eric

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag håller med Per och Eric. Det är lättare att vilja läsa folks inlägg och ta till sig det folk menar då de är skrivna på något mer strukturerade sätt än SMS.
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej, nu vet vi vad folk tycker om hur man ska skriva inlägg, då går vi tillbaka till diskussionen om KRÄM - Acoustics....okej?
//Carpvik

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

bra Christoffer tänkte precis skriva det.Om det är någon som har frågor om KRÄM,så är det bara att ställa dom till mej :)
ska köra festival på min hemö nästa vecka (Gotland).
hoppas det blir bra väder,så är det några här som är nere så titta förbi vetjja. tänke köra en UStop per sidasom flygs med 3st US singel 18.Sen lägger jag 4st bx1 per sida och har 2 k12 per sida som frontfill.Kör på digam digitala slutsteg till riggen.FHmixer blir en yamaha M7cl.sen kommer jag ha yamaha ls9 som monitorbord.
Ja lite smått och gott.. :) Hoppas det gick att läsa.hihi är inte specilalist på att stava mm..Men gör mitt bästa så det inte sticker allt för mycker i ögonen på en del :)ha det..

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

När du skriver Bx-1 misstänker jag att du menar Bhx-1...? Alltså bandpasslådan, 600*1200*720 som det är på dubbel 18 lådan.

Har aldrig använt Us serien något, däremot har/hade jag en rigg på 4st Bhx-1 och 4st K215/p
För mig o för det jag använt det till, har iallafall alltid Kräm funkar bra. Visst finns det basar som låter Bättre än Bhx-1, men till disco o lite rock n roll, no problem...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

precisdom ja..Har dom som extra subbar till festvaler mm.. Sen finns det bättre.. gillar us singel 18 mer..Men dom kräver så pass mycke mer effekt av stegen ..kör digam 7000 bryggat bara på dom.. måste det innan det ska börja hända grejer sen har jag ett digam 7000 till alla bhx 1or.
sen är ju festivalen mer åt hårdrockshållet:)
Gå in på www.vadstuck.se och titta lite johan.

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

hej nu äe festvialens slut nästa projekt är diggiloo förfest och efetfest med grejerna i avesta. skickar med en bild på scenen när vi riggat :)
Bilagor
Scenen.jpg
Scenen.jpg (797.14 KiB) Visad 8195 gånger

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Funkat bra...?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Morgan Juvheden
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:33
Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes.
Kontakt:

Inlägg av Morgan Juvheden »

hej alla.sorry ej svarat.men nu rullar turnen för fullt.
allt gick kanon påVadstuck.på diggelo hyrde jag in extra basarifrån Starlight.det låg ju runt hörnet ju:)
men ärligt var inte nöjd med dom.Hadde meyer nya dubbel 18aktiva.lätt mest papp om dom.men det slutade med ett bra drag i Avesta.
Reagerade på en sak när jag såg diggelo...finns det ingen gräns på hur lågt man får köra?:)
satt på tredje raden och vi fick viska till varandra för att inte överrösta utljudet.
men ska ge tekniker ett BERÖM dunamiken mellan allt på scenen och ljudbilden var jätte bra.
ska lägga in lite turnebilder snart när det finns tid.-.annars kan ni kika in på www.fourflavours.com den uppdateras lite oftare :)

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Morgan Juvheden skrev:hej alla.sorry ej svarat.men nu rullar turnen för fullt.
allt gick kanon påVadstuck.på diggelo hyrde jag in extra basarifrån Starlight.det låg ju runt hörnet ju:)
men ärligt var inte nöjd med dom.Hadde meyer nya dubbel 18aktiva.lätt mest papp om dom.men det slutade med ett bra drag i Avesta.
Reagerade på en sak när jag såg diggelo...finns det ingen gräns på hur lågt man får köra?:)
satt på tredje raden och vi fick viska till varandra för att inte överrösta utljudet.
men ska ge tekniker ett BERÖM dunamiken mellan allt på scenen och ljudbilden var jätte bra.
ska lägga in lite turnebilder snart när det finns tid.-.annars kan ni kika in på www.fourflavours.com den uppdateras lite oftare :)
Diggiloo har väl egen produktion??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Nu har jag spelat på KRÄM. Det funkade väl. Jag har spelat på sämre. Om jag förstod rätt så var det två st 2x12tum plus tratt och så två dubbel18 per sida. Nog med dB, och så. Ute.

Jag har ett par synpunkter;

* Jag tror inte att man trots kilformen på topplådan mätt på dem annat än en och en. Det bildas en fruktansvärd bula i lägre mellanregistret som måste rättas till med flera 31-bandsreglar. Jag känner igen fenomenet från flera kilformade högtalarmodeller av me-too-modell. Man har byggt två lådor i garaget och testat dem i stereo, och med två 15" som sitter så nära ihop att de kopplar vackert inom aktuellt frekvensområde och en enda 2" per sida är det rätt lätt att göra nåt som låter OK. Men man testar inte vad som händer med två bredvid varandra förrän det är försent. (En MSL-3 är inte lätt att stapla heller, det ska vi förstås ha väldigt klart för oss.)

* Antingen så var det Soundcraft S2-bordet som inte gillade min gain-inställning (hallå, en Midas distar inte när allt lyser rött!) eller så distar det friskt när man gasar.

Men hårdrock blev det, och Ian kom och klagade på mig för att det lät illa. Det gjorde han nog rätt i.

Slutsats: Man kan ha KRÄM till nåt. Men jag tar hellre V-Kiosk och Frans Ebbeson som systemtekniker.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster