Ritning på dubbel 15"

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Ritning på dubbel 15"

Inlägg av Mikael Heurlin »

Nån som har någon bra sida med ritningar på dubbel 15" med 1" driver? ritningarna bör helst vara anpassade för eminence element men det är inget krav.

BuffaloBengt
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 jan 2005, 01:00

Inlägg av BuffaloBengt »

Vilket element och till vad skall du ha dom toppar eller fullrange

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

har inte tänkt mej några speciella element.. ska ha dom som toppar tillsammans med ett par bashorn med eminece omega pro 18 element.

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Eftersom elementen är rätt så beroende av lådan för att låta bra så är det ju en fördel att bestämma vilka element man ska ha innan man funderar på att bygga. Det går ju att gå andra vägen också men det är ju mer krångel.
Måste man skriva nått här?

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

asså.. jag tänkte mer när jag skrev om det e nån som har några sid adresser med ritningar så man skulle se vad som finns.. så min tanke var

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Micke, om jag vore du skulle jag först sätta mig in mer i byggandet av högtalare. Vilka parametrar är viktiga för att jag ska få en högtalare som jag behöver? En produkt som i slutändan kan generera pengar tillbaka till mig, så att jag lyckas.

Är det priset som är det avgörande, eller finns det viktigare saker?

Om det är för mycket arbete med att sätta sig in i det hela så tycker jag att du borde hitta någon du har förtroende för som kan göra dessa bedömningar åt dig. Men, finns ingen sådan så gör du nog mer rätt i att köpa färdigbyggda konstruktioner.

För att köpa en produkt ska man, enligt mig, vara på det klara med vad man behöver, och därefter hur man ska tillförskaffa sig produkten. I den ordningen.

Så, vad behöver du den här högtalaren till? Vilka parametrar är viktiga för dig?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jobbigt att det här verkar vara en kväll då man håller med Dawen :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Är det något dåligt? :oops: :wink:

Jag är snällare än vad jag verkar! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det känns helt okej att man kan vara enig med någon. :)
Inte alltid det är så..

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

kanske skulle sagt så här från början:).. jag kollar omkring på lite olika förslag på högtalare(både färdiga och ej färdiga). i detta fall dubbel 15" med 1" eller 2" driver, och dom ska användas som toppar i min disco rigg(ej nån monster rigg <250-300pers). kostnad? så lite som det går men ändå få ett par högtalare som låter vettigt. har kollat in ett element som är lite intressant och ligger i en bra prisklass (eminence delta 15). men andra element går givetvis bra också men de måste i så fall vara i den prisklassen. nån som har några förslag(färdiga och ej färdiga)?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det tråkiga är bara att billigt och bra sällan är förknippat med varandra.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag skulle nog köpa begagnat om jag var du, faktiskt.

"4 st. Toppar. RCF T212. 2x12" mid (RCF L12/750), hornladdade. 2" diskant (RCF N850) på 60x40-horn (EV HPT64). Hög effekttålighet och hög verkningsgrad. Spelar extremt starkt. Speakonkontakter."

Det kanske vore något? Inte några basmonster vad jag vet, men kan säkert göra ett bra jobb som toppar, om spridningen är lämplig.

Topparna i fråga kostar 9900st, inkl. moms, och återfinns hos en Sthlmsfirma.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

de alternativet blir för dyrt :( .. får väll göra som du säger dawen å glo runt på färdiga :wink: tack för hjälpen

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Eminens har en egen ritningsamling med olika lådförslag till sina element. Den är tyvär inte gratis. Tror Starfelt har den..

BuffaloBengt
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 jan 2005, 01:00

Inlägg av BuffaloBengt »

inte otimalt element hög qts och vas, om man vill ha basreflex lådor blir dom gärna stora

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Work har ett gäng olika dubbel 15 med skrika i som inte kostar skjortan... Har för mej att det sitter Eminence element i dom... Wharfedale går ju oxå!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dj micke skrev:de alternativet blir för dyrt :( .. får väll göra som du säger dawen å glo runt på färdiga :wink: tack för hjälpen
De jag tipsade om är just färdiga, dock begagnade, högtalare. Du förstod det?

Har du inte råd med färdigbyggda högtalare för 10k styck tycker jag att du ska låta bli att köpa. 10k styck, det är vad en bra monitor kostar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

jo javet va du mena.. men nu e de så här att jag e 15år ej något proffs vettu:) så de finns inte en chans för mej att köpa ett par högtalare för runt 10k styck.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vet att du inte är något proffs, men tja..."proffs" betalar inte 10k styck för toppar. De betalar en slant mer, eller två.

Har du inte råd med ett par ordentliga högtalare, utan bara ett par riktigt risiga lådor, då tror jag att det är bättre för dig att hyra in högtalare tills du har råd att köpa in ordentliga grejor.

Gör du jobb på dåliga grejor och inte presterar bra så kommer du nog inte få så mycket nya jobb, och möjligheten att utvecklas sjunker drastiskt.

Tyvärr, men så är det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

BuffaloBengt
Rookie
Rookie
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 jan 2005, 01:00

Inlägg av BuffaloBengt »

Om du säger vid vilken frekvens du tänker dela och vilken drivare horn du ska använda skulle även hjälpa om du säger vilka basar du har element,volym antal portar storlek längd och filter passiva eller aktiva så kan jag stoppa in det i LSPcad så får vi se vad som kommer ut. Men jag kan direkt säga att elementen du tänker använda inte är otimala men det går fixa filtervägen dock så är dom väldigt billiga. Man får offtast vad man betalar för du kan kolla på nogon tysk sida där kan du säkert hitta något roligare ex. Beyma 15 g40 eller RCF 15 L540 vilket är mycket trevligare på alla sätt. Såg 4 st gammla JSL lådor till salu någonstans på nätet 2 st RCF 15" + 1 st 2" drivare mins inte priset men prisvärdare än att bygga kostar med 21 mm björkplyfa och hantag/kontakter/beslag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster