Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Presentation: Tycker om all musik som låter bra i örat. Uppträder på bröllop och fester varje helg, lirar instrument från mellanöstern som Baglama Saz, Darbuka, Qanun, Kemence.
Vad har ni för erfarenhet av den ena eller den andra?
Vad har dessa 3 för likhet - de är enkla/portabla och kan staplas 2 styck på stativ.
Jag har bara kört med JBL VRX och tycker de låter bra. Men är väldigt nyfiken på hur dem andra skulle låta.
Läste om en på forumet som sålde sina JBL VRX för att köpa KiVAS.. så är mer nyfiken på EAW och KiVAS för tillfället, vilken låter bäst utav dessa, eller är dem jämnlika?
Svårt att på ett rättvist sätt jämföra dessa högtalare med varandra då dom är tillverkade för olika sorters ändamål.
VRX är en högtalare som funkar väldigt bra till en mängd olika setups men det är samtidigt en begränsad högtalare vad det gäller hur långt du kan spela och behålla ljudtryck genom hela registret, helt enkelt för att den har för bred vertikal spridning, du kan i princip inte ha mer än 3st max 4st per sida utan att få en allt för stor vertikal spridning.
Kivat går att skicka på långt med rätt antal lådor men är å andra sidan begränsat när det gäller ljudtryck vid samma antal lådor som VRX. Du kommer sällan undan med 2 lådor per sida och kommer sluta upp med fler lådor och en helt helt annan peng. och pga. av fler lådor en krångligare lösning (trosslyftar etc.) för att få till samma ljudtryck.
Vad det gäller EAW lådan så vid en snabb glimt så ser det ut som en 15graders spridning vilket ger dig samma fenomen som VRXen men som sagt, detta behöver inte vara en nackdel, får nästan vända på frågan och kolla vilken sorts gig du gör och vilken budget du har att spendera?
I mina ögon så är det ett långt kliv emellan en VRX rigg och en KIVA rigg, både i vilken kunskap man bör ha om högtalarsystem men framför allt i pengar om man räknar in eventuella steg, processorer och basar.
Om VRX är din budget så skulle jag kanske kolla in Nexo Geo-S12 som faktiskt går att göra tätare kluster av och på det sättet utöka sin rigg i en framtid.