Koppla ihop steg med högtalare?
Koppla ihop steg med högtalare?
Ska koppla ihop två högtalare med ett steg. Högtalarna är på 500 watt, 8 ohm. Båda två. Steget är ett LAB fP2400Q.
Jag måste koppla dom på en auxtappning på mixern. Man kan säga att det är delay högtalrna.
Det jag undrar över är hur dom ska kopplas.
Går det att koppla dom högtalarna till varsinn kanal på steget och sedan linka dom. Testade att göra så och det verkade fungera.
Eller ska man koppla ihop högtalarna och sedan koppla dom till en kanal bara.
Skriv gärna hur man gör för att veta hur det ska kopplas.
Jag måste koppla dom på en auxtappning på mixern. Man kan säga att det är delay högtalrna.
Det jag undrar över är hur dom ska kopplas.
Går det att koppla dom högtalarna till varsinn kanal på steget och sedan linka dom. Testade att göra så och det verkade fungera.
Eller ska man koppla ihop högtalarna och sedan koppla dom till en kanal bara.
Skriv gärna hur man gör för att veta hur det ska kopplas.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det är ingen som har svarat på inlägget, och jag tror det är för att man inte riktigt förstår problemet.
Om du kopplar dem till en kanal eller varsin kanal med linkade inputs spelar egentligen ingen roll så länge du klarar dig med mono.
Viktigare är att du verkligen får rätt delaytid på delayburkarna jämfört med main-PA't.
Om du kopplar dem till en kanal eller varsin kanal med linkade inputs spelar egentligen ingen roll så länge du klarar dig med mono.
Viktigare är att du verkligen får rätt delaytid på delayburkarna jämfört med main-PA't.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Var tvungen att kolla vad fp2400 var för steg. Det ser ut att vara alldeles lagom för de högtalarna om du bryggar 2 av kanalerna och lägger båda högtalarna parallellt (förutsatt att steget gillar 4 ohm bryggat, men det såg ut att vara lungt om man kollade specarna).
Vad gäller sättet att hitta delaytider så skulle jag inte rekommendera att göra det med musik. Det absolut bästa är att göra det med ett bra mätprogram som t.ex Smaart.
Det näst bästa är att göra det med en metronom eller ett klicktrack och öronen. Börja med att mäta (eller stega) upp avståndet från main-PA't till delayhögtalarna. Räkna sedan 3 ms per meter som en bra startpunkt. Är det 15 meter till delayburkarna så kan du alltså börja på c:a 45 ms för en bra startpunkt. Ta sedan ett ganska långsamt klick och lyssna. Öka och minska fram och tillbaks tills du tycker att du bara hör ett klick hela tiden.
När du har hittat rätt delaytid så kan du lägga på upp till 20 ms för att utnyttja Haazeffekten (jag brukar nöja mig med c:a 10 ms).
Vad gäller sättet att hitta delaytider så skulle jag inte rekommendera att göra det med musik. Det absolut bästa är att göra det med ett bra mätprogram som t.ex Smaart.
Det näst bästa är att göra det med en metronom eller ett klicktrack och öronen. Börja med att mäta (eller stega) upp avståndet från main-PA't till delayhögtalarna. Räkna sedan 3 ms per meter som en bra startpunkt. Är det 15 meter till delayburkarna så kan du alltså börja på c:a 45 ms för en bra startpunkt. Ta sedan ett ganska långsamt klick och lyssna. Öka och minska fram och tillbaks tills du tycker att du bara hör ett klick hela tiden.
När du har hittat rätt delaytid så kan du lägga på upp till 20 ms för att utnyttja Haazeffekten (jag brukar nöja mig med c:a 10 ms).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Formeln för att räkna ut delaytider är avståndet från huvudljudkällan/340 (ljudets ungefärliga hastighet i luft). Haaseffekten gör att man kan lägga på upp till 20ms, gör man detta så träffar ljudet från huvudljudkällan dina trumhinnor dig först, och örat luras att tro att det mesta av ljudet kommer därifrån, även om så inte är fallet (utan det bara är det att det andra ljudet kommer lite senare tidsmässigt).
Samma fenomen som utnyttjas vid XYinspelningar för att åstadkomma stereoeffekt.
Samma fenomen som utnyttjas vid XYinspelningar för att åstadkomma stereoeffekt.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Steget ska lämna högtalarens RMSeffekt gånger två är en rätt bra grundregel.
Här står det litegrann om vad som händer när man underdimensionerar steg. Är du intresserad av rekommendationstabeller så har jag för mig att JBL även tar upp ämnet i sin Sound System Manual, eller vad den nu heter!
Deras Technical Library är värt genomläsningen!
Här står det litegrann om vad som händer när man underdimensionerar steg. Är du intresserad av rekommendationstabeller så har jag för mig att JBL även tar upp ämnet i sin Sound System Manual, eller vad den nu heter!
Deras Technical Library är värt genomläsningen!
-
- Medhjälpare
- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Ort: Borås
- Kontakt:
Mycke bra läsning och ett bra tips!dawen skrev:Steget ska lämna högtalarens RMSeffekt gånger två är en rätt bra grundregel.
Här står det litegrann om vad som händer när man underdimensionerar steg. Är du intresserad av rekommendationstabeller så har jag för mig att JBL även tar upp ämnet i sin Sound System Manual, eller vad den nu heter!
Deras Technical Library är värt genomläsningen!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Prosoundweb Studyhall och Soundcraft's Learning Zone är två bra sidor att lära sig saker på.
I övrigt så har i princip alla de större företagen egna Tech Notes-avdelningar, men jag vill inte rekommendera någon jag inte läst igenom.
Du kan återkomma när du betat av de där två. Den andra av dem är nog lämplig att börja med!
I övrigt så har i princip alla de större företagen egna Tech Notes-avdelningar, men jag vill inte rekommendera någon jag inte läst igenom.
Du kan återkomma när du betat av de där två. Den andra av dem är nog lämplig att börja med!
KISS. Keep It Simple Stupid.
Tackar!
Var ju en del att läsa..
Du har ingen sida där det står en del om steg och högtalare belastningar osv.
Det skrevs att en bra regel var att tänka att steget skulle hya den dubbla RMS effekten jämfört med högtalarens.
Läser nu specifikationen för fP2400Q där står det den lämnar 1000W i 4ohm bryggat. Måste jag då inte brygga båda kanalern alltså A+B å C+D och köra en högtalare på A+B å en på C+D. Eller?
Var ju en del att läsa..
Du har ingen sida där det står en del om steg och högtalare belastningar osv.
Det skrevs att en bra regel var att tänka att steget skulle hya den dubbla RMS effekten jämfört med högtalarens.
Läser nu specifikationen för fP2400Q där står det den lämnar 1000W i 4ohm bryggat. Måste jag då inte brygga båda kanalern alltså A+B å C+D och köra en högtalare på A+B å en på C+D. Eller?
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Steg, högtalare och belastningar? Hur menar du?
Såhär tycker JBL om hur mycket extra effekt man bör ha.
Om du behöver brygga båda kanalerna på fp2400Q vet jag inte. Det beror på stegets konstruktion. Det finns ingen manual för fp2400Q på Labgruppens hemsida?
Såhär tycker JBL om hur mycket extra effekt man bör ha.
Om du behöver brygga båda kanalerna på fp2400Q vet jag inte. Det beror på stegets konstruktion. Det finns ingen manual för fp2400Q på Labgruppens hemsida?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
-
- PAR-36
- Inlägg: 209
- Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
hur mycket du kan belasta ett slutsteg står i stegets manual.Peter_New skrev:Jag mena alltså sidar där det beskriver hur man räknar ut hur mycket man kan belasta ett slutsteg t.ex.
'lasten' är inte att förväxla med t ex lasten på en bil.. ju högre last desto enklare liv för förstärkaren. har du 10000 ohm så är det inga problems för en förstärkare att jobba. har du 1 ohm så är det få steg som ens startar.
såhär räknar du ut belastningen. kopplar du ihop två högtalare med varandra (parallellt, alltså vanlig "linkning") som vardera har en impedans på 4 ohm, får du en summa på 2 ohm. väldigt logiskt, eftersom ohmen är motståndet, och har du två vägar för strömmen att gå (två högtalare), med 4 ohms motstånd i varje, blir ju det totala motståndet hälften än om du bara haft en väg/en högtalare. dvs 2 ohm.
har du två högtalare på 8 ohm vardera, och parallellkopplar får du 4 ohm. har du 4 högtalare på 8 ohm får du 2 ohm totalt. har du tre högtalare på 8 ohm tror jag det blir runt 2.66 ohm (finns formler för det här).
när du bryggkopplar ett steg tar du två av kanalerna (aldrig mer än två), och låter den ena arbeta negativt och den andra positivt.
om du får in en signal så förstärker den ena kanalen signalen positivt, och på den delen är + på högtalaren kopplad till + på steget. på andra kanalen är signalen vänd, och här kopplar du högtalarens - till + på steget. där blir det samma förstärkning av signalen fast åt andra hållet. alltså blir vad som på kanal 1 blir +10 volt blir på kanal 2 istället -10 volt. så du får alltså istället för att den skickar ut en signal på + 10volt till en neutral jord (genom högtalaren) skickar den +10volt till en jord som är negativt laddad med samma spänning (dvs -10volt). Totalt får du då alltså 20volt. vips en bryggkoppling!
obs att det finns steg som redan från början förstärker istället för +10 volt mot en neutral jord, lägger +5 mot -5 volt. Blir samma effekt bara annan konstruktion och annan inkoppling! Står i manualen hur man gör.
det kluriga är att kopplar du en högtalre på 4 ohm bryggat till två kanaler, ser varje kanal bara 2 ohm. så därför måste varje steghalva klara halva den last du kopplar på. oftast står det specat i manualen hur mycket last bryggat steget klarar av.
aaah rörigt hoppas jag redde ut det lite för nån iaf.
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Angående bryggning har Dave Rat, FOHtekniker åt RHCP och rejält insyltad i Rat Sound, skrivit en väldigt bra artikel om hur det går till på Study Hall på ProSoundWeb, läsvärd även om man vet rent principiellt hur bryggning funkar!
Något som är viktigt att komma ihåg är att en högtalares nominella impedans inte är någon form av exakt värde! Är en högtalare specad till 4 ohm så kan den ha ett impedansminimum (d.v.s. en lägsta impedans) på strax över 2 ohm. Detta är i vanliga fall inga problem, men rör det sig om högtalare som ska spela bas så ligger ofta den här impedansdippen i det området. Vad som händer då är, om man har otur, att ens steg ser en bit över 2 ohm istället för de 4 som steget klarar av, eller halva, om man parallellkopplar.
Impedansgrafer och t/s-parametrar brukar finnas på högtalartillverkares hemsidor, inkl. värden på impedansminimum.
Blir frågetecknen rakare Peter?
Något som är viktigt att komma ihåg är att en högtalares nominella impedans inte är någon form av exakt värde! Är en högtalare specad till 4 ohm så kan den ha ett impedansminimum (d.v.s. en lägsta impedans) på strax över 2 ohm. Detta är i vanliga fall inga problem, men rör det sig om högtalare som ska spela bas så ligger ofta den här impedansdippen i det området. Vad som händer då är, om man har otur, att ens steg ser en bit över 2 ohm istället för de 4 som steget klarar av, eller halva, om man parallellkopplar.
Impedansgrafer och t/s-parametrar brukar finnas på högtalartillverkares hemsidor, inkl. värden på impedansminimum.
Blir frågetecknen rakare Peter?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
dawen skrev:Angående bryggning har Dave Rat, FOHtekniker åt RHCP och rejält insyltad i Rat Sound, skrivit en väldigt bra artikel om hur det går till på Study Hall på ProSoundWeb, läsvärd även om man vet rent principiellt hur bryggning funkar!
Om det är den här artikeln du menar...
http://www.prosoundweb.com/live/article ... icks.shtml
... så handlar den egentligen inte om bryggkoppling, utan om hur man med hjälp av polaritetsbyten kan få en förstärkares två kanaler att dra ström vid olika tidpunkter och därmed "lura" ut några procent mer effekt ur den.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster