Snyggaste Ljussättning!!!

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Tror inte att de bilderna är från earls courtspelningen dock. Regnskyddet på metallarmarna precis ovanför artisterna är inte med där eftersom Earls Court är en inomhusarena. Riggen är nog i stort sett den samma dock.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Michael Jackson Dangerous Tour på Stockholm Stadion är det överlägset grymmaste jag sett. Kreativitet och nytänkande som fortfarande ger mig gåshud när jag kollar på videon. Någon mer som var där?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

pa-nisse skrev:Michael Jackson Dangerous Tour på Stockholm Stadion är det överlägset grymmaste jag sett. Kreativitet och nytänkande som fortfarande ger mig gåshud när jag kollar på videon. Någon mer som var där?

Yupp, var med och byggde/rev. Kan inte påstå att jag såg något speciellt då han spelade så tidigt på kvällen och solen låg rätt in på scen. I mitt tycke var det mesta av alla ton ljus som riggades bortkastat just pga solen.

Däremot är det fortfarande något av det bästa ljud jag hört, trots att det är över 10 år sedan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Var det inte MJ:s ljudtekniker som kom på line-array eller är jag fel på det?
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Lightguy (TMT) skrev:Var det inte MJ:s ljudtekniker som kom på line-array eller är jag fel på det?
Men pelarhögtalaren är ju tokgammal, så då borde denne vem det nu är vara ännu äldre.

Det som gör line-arrayen användbar är ju bland annat Christian Heils forskning kring och praktiska applikation av hela konceptet med övre gränsfrekvens och ljudkällans bredd, så det är snarast en fråga om flera olika samverkande uppfinnare..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Okej, bara något jag hörde för en massa år sedan!!
Work sucks, send me on tour!

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

cyberpunk skrev:
Yupp, var med och byggde/rev. Kan inte påstå att jag såg något speciellt då han spelade så tidigt på kvällen och solen låg rätt in på scen. I mitt tycke var det mesta av alla ton ljus som riggades bortkastat just pga solen.

Däremot är det fortfarande något av det bästa ljud jag hört, trots att det är över 10 år sedan.
Är nog lite färgad av att ha sett videon, tyckte iofs att bara dataflashen i sig var grymt fräsch och dom fäste ju. Resten var oxå nice, första gången man såg ljustet riggat som en "vägg".
Ljudet var mycket bra, nästan i klass med Barry White i Globen för några år sedan.
Senast redigerad av 1 pa-nisse, redigerad totalt 0 gånger.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tror på U2 konserten på ullevi i juli i sommar.

Den kommer bli grym..

Jag är där.

Mattias Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 10 sep 2005, 14:25
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Mattias Johansson »

Nu kommer äntligen Pulse på DVD. releasedatum: 2005-12-14 enl Discshop. Mao inga bekymmer att planera julklappar iår.
mera info kan ni se http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... usic&&ref=
Mattias Johansson

Ljud & Ljus Control

matte@ljudljuscontrol.se

060-514100
070-3314544

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jävla flyt att hitta den på dc på första försöket och få 1.5MB/s :)

Fredrik Jönsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snyggaste Ljussättning!!!

Inlägg av Fredrik Jönsson »

Lightguy (TMT) skrev: Bästa konsertljus måste bli Eurovision i Globen 2000 gjord av Per Sundin, Pontus "Bullen Lagerbielke och Sören Durango!!! Tack för den grymma showen!!
För information:

ESC 2000 i globen gjordes av Kristofer Röhr, LD på SVT.
Operatörer var Fredrik Jönsson på en Virtuoso, Emma Landare & Palle Palmé på varsin Hog II.

Per, Bullen, Sören och Emma jobbade med ESC första gången 2002.

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Lightguy (TMT) skrev:

Bästa konsertljus måste bli Eurovision i Globen 2000 gjord av Per Sundin, Pontus "Bullen Lagerbielke och Sören Durango!!! Tack för den grymma showen!!


För information:

ESC 2000 i globen gjordes av Kristofer Röhr, LD på SVT.
Operatörer var Fredrik Jönsson på en Virtuoso, Emma Landare & Palle Palmé på varsin Hog II.

Per, Bullen, Sören och Emma jobbade med ESC första gången 2002.
Det verkar vara en ny sheriff i stan - välkommen Fredrik!
och grattis till ett klockrent första inlägg! :D

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Beträffande snyggast ljussättning så är det väl lite svårt att inte dela in det i kategorier. Personligen så kan jag tycka att de som på något sätt lagt upp vägen för oss andra genom att göra någonting nytt är värda att nämnas.

Innom teater så är dessa värda att nämnas:
David Hersey
Richard Pillbrow

Dessa två herrar var väl de som tog ett stort steg för att teaterljussättning skulle gå från "belysning" till "uplevelse".

Innom event så har jag en annan favorit, och det är Luc LaFortune som inte verkar ha några inpräntade regler om hur det ska göras, och därmad alltid gör spännande saker.

Konsertmässigt är Pulse från 1994! fortfarande svår att överträffa. Det finns effekter under den konserten som jag fortfarande inte får till trots att ljusborden haft 11 år på sig att utvecklas.

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 09 okt 2005, 23:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snyggaste Ljussättning!!!

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

Fredrik Jönsson skrev:
Lightguy (TMT) skrev: Bästa konsertljus måste bli Eurovision i Globen 2000 gjord av Per Sundin, Pontus "Bullen Lagerbielke och Sören Durango!!! Tack för den grymma showen!!
För information:

ESC 2000 i globen gjordes av Kristofer Röhr, LD på SVT.
Operatörer var Fredrik Jönsson på en Virtuoso, Emma Landare & Palle Palmé på varsin Hog II.

Per, Bullen, Sören och Emma jobbade med ESC första gången 2002.
Och Spectra levererade ljuset!
Det var det första ESC-äventyret och faktiskt det första arenashowen i ESCs historia. Showen och Röhrets ljus var magnifikt!

Tjena Fredrik!
Kul att se dig här, välkommen. Jobbade du på SVT på den tiden? Tycker ju inte att det var så länge sedan... när var det du skulle börja hos oss? :-).
Håll dig nu kvar på sidan, din erfarenhet efterfrågas säkert.

Jag har fått rysningar 2 gånger när jag suttit och kollat ljus live. Den första var...få se...-87? Pink Floyds konsert i Göteborg med äkta Flying Pig... Kommer ihåg att jag mötte Arne Åkerström (Lightmen) utanför efteråt och vi föll nästan igråt ihop och undrade om vi skulle börja köra tunnelbana nu (Jag ljussatte själv på den tiden...). Ljusshowen var helt enkelt oslagbar tyckte man då. Och integreringen med film...

2a gången är närmare i tiden. Det var ESC i Riga 2003.
Jag hade inte varit med något under repen men var på plats tillsammans med gäster på showen. När öppningen kom med de runda "ufo"-na som gick upp under häftig musik och man anade ledgolvet. Ja då rös jag igen och mindes faktiskt känslan från Pink Floyd-konserten ca 20 år tidigare... Kanske låter förmätet... men då plötsligt gick det upp för mig vad Spectra höll på med ute i Europa med ESC-showen. Ja...lite stolt kan man väl få vara å allas vägnar som jobbar med oss på ESC :-).

För att återgå till ESC 2000 i Globen. Öppningen med flickan som står ensam på scenen är helt enkelt hur bra som helst. Tyvärr upplevde jag den inte live...TV ger en inte samma rysningar...tyvärr :-).

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Snyggaste Ljussättning!!!

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Fredrik Jönsson skrev:
Lightguy (TMT) skrev: Bästa konsertljus måste bli Eurovision i Globen 2000 gjord av Per Sundin, Pontus "Bullen Lagerbielke och Sören Durango!!! Tack för den grymma showen!!
För information:

ESC 2000 i globen gjordes av Kristofer Röhr, LD på SVT.
Operatörer var Fredrik Jönsson på en Virtuoso, Emma Landare & Palle Palmé på varsin Hog II.

Per, Bullen, Sören och Emma jobbade med ESC första gången 2002.
Tack för rättelsen...trodde det var de andra grabbarna eftersom de gjort de andra! Men grymt snyggt och rent var det!
Fråga: Är du Fredrik Jönsson från SVT o fd. VariLite Stockholm?
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster