Projicera symbol på moln?

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Erik Stedt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 09:17
Presentation: Jobbar med reklam och researchar ett projekt.

Projicera symbol på moln?

Inlägg av Erik Stedt »

Hej!

Jag arbetar i ett projekt där vi har en idé om att projicera på moln. Jag kan väldigt lite om ljus och tänkte därför helt enkelt fråga er experter om ni tror att idén över huvud taget går att genomföra.

Tanken är att vi ska, på en regnig kväll med ett lågt stående molntäcke, projicera en symbol på molnen (ungefär som i Batman-filmerna). Ljuskäglan ska sedan visa vägen till platsen där vi projicerar.

Tror ni att det skulle gå att genomföra, och i så fall, vilken typ av utrustning skulle behövas?

Mycket tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Niklas Elste »

sky tracker modell stor stor gobo och linser framför borde vara ett möjligt recept eller väldigt kraftig laser med fint tillstånd

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Robin Skarp »

Finns ett företag i stockholm som jobbar med just Gobo-projicering. De har ett par stycken grymt starka Xeon armaturer med en massa olika linser som man anpassar efter endamålet.

imcommunication heter de.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Niklas Elste »

nu när du säger det Martin hade nå jätte dia projektor kanske en sån kan funka med rätt linser

Erik Stedt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 09:17
Presentation: Jobbar med reklam och researchar ett projekt.

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Erik Stedt »

Jättebra tips! Jag ska definitivt kolla upp IM Communication lite närmare.

Om någon har fler tips/råd/synpunkter/åsikter – keep 'em coming!

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag kan göra det med laser. Fördelen gentemot skytracker är att det går att göra finare linjer, mer detaljerad grafik, animationer, flera färger och möjlighet att täcka större ytor eller flytta runt projektionsytan snabbare.

Nackdelen är att det inte blir lika distinkt upplyst på molnen som med en skytracker, och att det blir betydligt dyrare.

Erik Stedt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 09:17
Presentation: Jobbar med reklam och researchar ett projekt.

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Erik Stedt »

Ludvig Uppman skrev:Jag kan göra det med laser. Fördelen gentemot skytracker är att det går att göra finare linjer, mer detaljerad grafik, animationer, flera färger och möjlighet att täcka större ytor eller flytta runt projektionsytan snabbare.

Nackdelen är att det inte blir lika distinkt upplyst på molnen som med en skytracker, och att det blir betydligt dyrare.
Skulle det vara lagligt att göra det med laser? Misstänker att man behöver tillstånd?

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Självklart behöver du både tillstånd för användning av laser inom nöje/reklam och specialansökan ang. luftrummet.

Martin Spigel
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 aug 2010, 16:45
Presentation: Ljustekniker som sadlade om till lampkonstruktör (colibri) men bytte till video och projektionsteknik
Vilket jag jobbat med de senaste 10 åren, har företaget Abstract Teknisk design som framför allt jobbar med olika bildlösningar för show och teater.

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Martin Spigel »

Ett litet sent svar på din fråga.

Du kan inte använda en skytrackers, du måste ha en lampa med lins, vi har provat med skytrackers, tidigare byggde vi om 12st stora militär sökare (bombplans sökare) med 12kw hmi lamor, dom hade en försilvrad glasreflektor som var närmast perfekt så spridningen var bara 1gr. Provade att göra batman logga till batman filmen
premiärvisningen för flera år sedan, funkar inte. Men det fans tidigare ett amerikanskt företag som gjorde en målnprojektor. Annars kan du prova med våra gamla fasadprojektore och fixa en lång lins.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Anton Gildebrand »

Borde det inte gå med ett brutalt HMI följe?
Flest inlägg när den dör vinner!

Erik Stedt
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 okt 2012, 09:17
Presentation: Jobbar med reklam och researchar ett projekt.

Re: Projicera symbol på moln?

Inlägg av Erik Stedt »

Martin Spigel skrev:Ett litet sent svar på din fråga.

Du kan inte använda en skytrackers, du måste ha en lampa med lins, vi har provat med skytrackers, tidigare byggde vi om 12st stora militär sökare (bombplans sökare) med 12kw hmi lamor, dom hade en försilvrad glasreflektor som var närmast perfekt så spridningen var bara 1gr. Provade att göra batman logga till batman filmen
premiärvisningen för flera år sedan, funkar inte. Men det fans tidigare ett amerikanskt företag som gjorde en målnprojektor. Annars kan du prova med våra gamla fasadprojektore och fixa en lång lins.
Hej,

Projektet ligger tyvärr lite på is för tillfället, men jag uppskattar fortfarande all input!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster