Hur går ni tillväga?
-
- PAR-20
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
- Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Hej!
Kul att höra en ljudmänniska säga nånting positivt om ljusfolket för en gångs skull...
För mig ligger utmaningen i själva ljussättningen att göra det bästa av det som finns att tillgå i lampväg och filterväg och så vidare. Det är mycket mer stimulerande att tänka "Hmm, hur ska jag få dom här tre par 56orna att funka på bästa sätt" än att tänka "Tänk om man hade 100 rörliga viftpannor och en massa blinders och dom här tre parkannorna".
Jag blir bara bitter av att tänka på hur det skulle kunna sett ut med större budget/mer lampor.
Det är inte ofta man får tillgång till den mängd och sort av utrustning som man egentligen önskar.
När man väl har lite mer att tillgå i utrustningsväg så är det lätt att fastna i någon typ av "standardriggning", iallafall för mig. Så jag brukar utmana mig själv i att aldrig upprepa mig, både riggning och programeringsmässigt.
Det är inte alltid så lätt dock, ofta är det ont om tid och då har man lite standardprylar som alltid slängs med i programeringen.
Färgmässigt så är ett hett tips att inte använda alla färger ni hittar i filterlådan. Det blir lätt "Godispåseeffekten" om man inte har så många lampor, men använder sig av många färger. Resultatet blir oftast en färggröt som blir allmänt tråkig att titta på.
Vad gäller rörligt ljus så är det ofta skitkul att använda alla funktioner som finns inbyggt i lampan samtidigt, om man inte kört så mycket rörligt ljus tidigare.
Jag var hopplös i början av min rörligtljus-karriär, det blinkade och viftade och byttes gobos hela tiden i princip. Har sett en del filmer från gig ifrån den perioden och det är ganska tråkigt att titta på ett hysteriskt viftande efter ett tag.
Så ta det lugnt och spara på krutet till dom ställena i musiken/showen där lite "hysteriskt" ljus kan lyfta gigget istället för att bli tråkigt.
Annars är det väl bara att leka loss och testa nya lösningar på riktning av lampor och färg på fronljus och sånt.
Har aldrig hört talas om nånting som heter rätt eller fel ljus. Det är helt enkelt en smaksak.
Och smaken är som baken, dvs Röd och svider som fan efter några månader på turné. (sk GigButt)
Oj, hoppas inte det blev allt för egocentriskt och drygt att läsa...
Ha det!
Kul att höra en ljudmänniska säga nånting positivt om ljusfolket för en gångs skull...
För mig ligger utmaningen i själva ljussättningen att göra det bästa av det som finns att tillgå i lampväg och filterväg och så vidare. Det är mycket mer stimulerande att tänka "Hmm, hur ska jag få dom här tre par 56orna att funka på bästa sätt" än att tänka "Tänk om man hade 100 rörliga viftpannor och en massa blinders och dom här tre parkannorna".
Jag blir bara bitter av att tänka på hur det skulle kunna sett ut med större budget/mer lampor.
Det är inte ofta man får tillgång till den mängd och sort av utrustning som man egentligen önskar.
När man väl har lite mer att tillgå i utrustningsväg så är det lätt att fastna i någon typ av "standardriggning", iallafall för mig. Så jag brukar utmana mig själv i att aldrig upprepa mig, både riggning och programeringsmässigt.
Det är inte alltid så lätt dock, ofta är det ont om tid och då har man lite standardprylar som alltid slängs med i programeringen.
Färgmässigt så är ett hett tips att inte använda alla färger ni hittar i filterlådan. Det blir lätt "Godispåseeffekten" om man inte har så många lampor, men använder sig av många färger. Resultatet blir oftast en färggröt som blir allmänt tråkig att titta på.
Vad gäller rörligt ljus så är det ofta skitkul att använda alla funktioner som finns inbyggt i lampan samtidigt, om man inte kört så mycket rörligt ljus tidigare.
Jag var hopplös i början av min rörligtljus-karriär, det blinkade och viftade och byttes gobos hela tiden i princip. Har sett en del filmer från gig ifrån den perioden och det är ganska tråkigt att titta på ett hysteriskt viftande efter ett tag.
Så ta det lugnt och spara på krutet till dom ställena i musiken/showen där lite "hysteriskt" ljus kan lyfta gigget istället för att bli tråkigt.
Annars är det väl bara att leka loss och testa nya lösningar på riktning av lampor och färg på fronljus och sånt.
Har aldrig hört talas om nånting som heter rätt eller fel ljus. Det är helt enkelt en smaksak.
Och smaken är som baken, dvs Röd och svider som fan efter några månader på turné. (sk GigButt)
Oj, hoppas inte det blev allt för egocentriskt och drygt att läsa...
Ha det!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Närå, det var intressant läsning!
Om jag nu som ljudkille får uttala mig i frågan så håller jag med på less is more-punkten, det är snyggare med färre färger.
Och, det är inte så att vi ljudmänniskor avskyr ljusfolk. Det är bara det att ni är så mycket sämre...
Det är ju självklart att det ska vara både ljud och ljus. Bas är inte så snygg utan mellanregister och diskant liksom.
Om jag nu som ljudkille får uttala mig i frågan så håller jag med på less is more-punkten, det är snyggare med färre färger.
Och, det är inte så att vi ljudmänniskor avskyr ljusfolk. Det är bara det att ni är så mycket sämre...
Det är ju självklart att det ska vara både ljud och ljus. Bas är inte så snygg utan mellanregister och diskant liksom.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-20
- Inlägg: 47
- Blev medlem: lör 05 nov 2005, 20:04
- Ort: Sollerön
- Kontakt:
4 max 5 färger
När vi är ute så brukar jag använda max 4-5 färger.Blir så mycket "gröt" annars.Mycket rörligt som man lägger på fasta punkter.
Även mycket "viftande" ljus vid rätt tillfälle
Även mycket "viftande" ljus vid rätt tillfälle
- Bilagor
-
- Broberg Band i Mora Parken
- img29.jpg (203.76 KiB) Visad 6623 gånger
-
- PAR-20
- Inlägg: 67
- Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
- Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
- Ort: Västerås
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
- Emil Brolin
- PAR-64
- Inlägg: 637
- Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Som hobby-ljusstättare måste jag ju tänka kreativt med de förhållandevis små resurser jag har tillhanda. Men man kan göra jäkligt häftiga saker ändå.
Annars för min del blir det ofta att när man väl har vifthövven endast kör med öppen kägla som jag försöker få så smal som möjligt. Nu kör jag förstås mest discon, men ändå. Det skulle vara jäkligt kul att få göra en konsert någon gång med lite resurser, så att man i alla fall får ett par vifthövven och dylikt. Sen har jag börjat gilla ofiltrerade ACL'er på sistone. *sweet*...
Annars för min del blir det ofta att när man väl har vifthövven endast kör med öppen kägla som jag försöker få så smal som möjligt. Nu kör jag förstås mest discon, men ändå. Det skulle vara jäkligt kul att få göra en konsert någon gång med lite resurser, så att man i alla fall får ett par vifthövven och dylikt. Sen har jag börjat gilla ofiltrerade ACL'er på sistone. *sweet*...
-
- PAR-56
- Inlägg: 513
- Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
- PAR-20
- Inlägg: 52
- Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Det var jag som ställde en fråga till de ljustekniker som finns på forumet, nämligen frågade jag hur de går tillväga inför gig. Hur de kommer upp med nya idéer och hur deras ljussättning ska gå till och även hur de överför tanken till en rigg som är hanterbar o.s.v.
Fyll gärna på med synpunkter.
Fyll gärna på med synpunkter.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- Rookie
- Inlägg: 18
- Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
- Ort: Norrköping
- Kontakt:
Det här ämnet skulle jag kunna skriva en roman om...
En sak som jag gärna gör innan gig
är att försöka få en CD med musiken så fort det bara går . Jag jobbar ofta
med revyer och krogshower och så fort det bestämts vilken musik som ska vara med tigger jag till mig en råkopia av musiken . Ofta orginallåtarna i ihopklippta varianter . Därefter går CD-skivan dagligen i bilen . Då får man efter ett tag en känsla för vad som man kan göra till de olika numren . Jag ljussätter med andra ord "i huvudet" långt innan riggdags och det under tid som annars skulle vara " bortkastad" . Det är även viktigt att i god tid försöka få koll på vilken typ av kläder och koreografi som kommer att användas . Rörligt ljus kan både förstärka och fördärva en koreografs intentioner .Något som igentligen är självklart men som många tekniker både på ljus o ljudsidan verkar glömma bort är att ha en öppen dialog med regissören . Att ha en arrogant besserwisser attityd gentemot denne och inte lyssna på önskemål och bara köra sitt eget race brukar inte falla väl ut . Även om man får bita sig i tungan i bland så är det trots allt regissören som ansvarar för helheten .
Ett värdefullt verktyg är någon form av offline visuliser där du kan förprogramera din show till viss del . Dom kan inte ersätta med att vara på plats , men man kan tjäna en hel del tid om tiden på plats är begränsad.
När det gäller konserter där jag inte har möjlighet att förhandslyssna på musiken kör jag med en standarduppsättning både på utrustningssidan och programmeringsmässigt . Jag har gjort ett stort antal program som jag kan anpassa efter musiken . Det är dock viktigt att lära sig ljusbordet och att ha ett smart upplägg så att man kan jobba snabbt och följa med i musiken . Kräver en hel del övning , men är riktigt kul när man får till det . Ett tips är att köra ljus åt kompisarna som har ett mer eller mindre berömt band när dessa spelar på någon scen mindre än Wembley . Ger oftast inga stålar och är fysiskt slitigt ibland , men man lär sig massor som man har nytta av sen när man kör " på riktigt "
Det blev ingen roman .... Bara nästan
En sak som jag gärna gör innan gig
är att försöka få en CD med musiken så fort det bara går . Jag jobbar ofta
med revyer och krogshower och så fort det bestämts vilken musik som ska vara med tigger jag till mig en råkopia av musiken . Ofta orginallåtarna i ihopklippta varianter . Därefter går CD-skivan dagligen i bilen . Då får man efter ett tag en känsla för vad som man kan göra till de olika numren . Jag ljussätter med andra ord "i huvudet" långt innan riggdags och det under tid som annars skulle vara " bortkastad" . Det är även viktigt att i god tid försöka få koll på vilken typ av kläder och koreografi som kommer att användas . Rörligt ljus kan både förstärka och fördärva en koreografs intentioner .Något som igentligen är självklart men som många tekniker både på ljus o ljudsidan verkar glömma bort är att ha en öppen dialog med regissören . Att ha en arrogant besserwisser attityd gentemot denne och inte lyssna på önskemål och bara köra sitt eget race brukar inte falla väl ut . Även om man får bita sig i tungan i bland så är det trots allt regissören som ansvarar för helheten .
Ett värdefullt verktyg är någon form av offline visuliser där du kan förprogramera din show till viss del . Dom kan inte ersätta med att vara på plats , men man kan tjäna en hel del tid om tiden på plats är begränsad.
När det gäller konserter där jag inte har möjlighet att förhandslyssna på musiken kör jag med en standarduppsättning både på utrustningssidan och programmeringsmässigt . Jag har gjort ett stort antal program som jag kan anpassa efter musiken . Det är dock viktigt att lära sig ljusbordet och att ha ett smart upplägg så att man kan jobba snabbt och följa med i musiken . Kräver en hel del övning , men är riktigt kul när man får till det . Ett tips är att köra ljus åt kompisarna som har ett mer eller mindre berömt band när dessa spelar på någon scen mindre än Wembley . Ger oftast inga stålar och är fysiskt slitigt ibland , men man lär sig massor som man har nytta av sen när man kör " på riktigt "
Det blev ingen roman .... Bara nästan
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster