Svartvitt ljus

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Svartvitt ljus

Inlägg av Niclas Olofsson »

Ska ljussätta en liten sketch som ska efterlikna en gammal klassisk "spikpianofilm" (typ helan och halvan). Funderar på om det går att sätta ljuset så att allt blir svartvitt, alternativt att färgerna dämpas så mycket som möjligt. Någon som vet hur man kanske kan göra?
Ring mig när IKEA säljer cases

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Urladdningsljus är väl att föredra.
Man får då ett mycket vitare ljus än med glödlampor.
Alternativt att filtrera glödande lampor med ett svagt blått filter för att få en högre och vitare färgtemperatur.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag såg en helt underbar föreställning där teatergruppen gjorde stumfilm, fast på scenen. Skitcoolt!! De hade istället för vitt-vitt kört med mer brun-vitt. Mycket skuggor, ljus från i princip bara ett håll, kommer inte riktigt ihåg, men det var nog nästan mest ljus från scenkanten. Ev med lite upplättande allmänljus. I början på förra seklet satt ju belysningen i form av levande ljus framme, nere på scenkanten. Så jag skulle nog satsa på det. Låg färgtemp, typ om du kan hitta lite flodljus som du kör rätt så nerdimmat. Och glöm allt vad som normalt gäller med scen/filmljus med ljus från tre håll etc. Nu svamlar jag enormt mycket, men någon kanske kan förklara med mer korrekta termer om någon ens förstår vad jag menar.. ;)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Lee har ett filter som heter coccolate som ger det bruna ljudset. Jag har använt det vid några tilfällen då det ska spegla en gammal miljö.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ingen som kommer ihåg vilken teatergrupp som gjorde stumfilmen. De hade en stor vägg i framkant på scenen där de öppnade upp "filmrutor" och spelade scenerna där inne..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Natrium lampor då? Blir ios oranget ljus men ala färgerna försvinner ju....det skulle jag ha satsat på.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Fredrik Nilsson skrev:Natrium lampor då? Blir ios oranget ljus men ala färgerna försvinner ju....det skulle jag ha satsat på.
Låter dyrt att införskaffa. Bättre använda sånt som redan borde finnas i lokalen..

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

ta o ta och kör en låg front med fressneller och ta bort linserna på dem. vi hade en kanadensisk ljusdesigner som gjorde det blev skit snygga skuggor
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Emil Brolin skrev:
Fredrik Nilsson skrev:Natrium lampor då? Blir ios oranget ljus men ala färgerna försvinner ju....det skulle jag ha satsat på.
Låter dyrt att införskaffa. Bättre använda sånt som redan borde finnas i lokalen..
När jag var belysningsmästare på cabaret i Helsingborg då fick vi armaturer av tekniskakontoret på komunen. Det håller på att bytas natrium lampor på alla vägar till en annan typ av natrium som inte slår ut färger just nu. Om man inte får lampor så tror jag inte det är speciellt dyrt att köpa
Work sucks, send me on tour!

Niclas Olofsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 22 jun 2007, 22:16
Kontakt:

Inlägg av Niclas Olofsson »

Tackar för alla svar! För närvarande kör vi med gult flood från scenkanten med lite ofiltrerat front. Det ger kanske inte direkt någon svartvit effekt men det gula scenkantsljuset gör åtminstone att det känns lite äldre sådär.
Natriumlampor låter ju iofs coolt om det funkar och om man kunde få tag på några... kan kolla upp det. Om inte annat så till något senare tillfälle.
Ring mig när IKEA säljer cases

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster