Ljussättning utan massor med ström

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Ljussättning utan massor med ström

Inlägg av Jakob Carlsson »

Sitter och funderar på ljusrigg för nästa års Ung på Scen (www.ungilund.se/turbulens) men kan inte komma på vad man ska köra med, förra året var det bara rörligt + frontlight men det kändes rörigt på scenen.

En liten nackdel är att det finns 63A totalt som ska räcka till ALLT den dagen, även lite lampor i småtält och så samt ljud, ljudet går på 16A och ljuset ska gå på nästan allt det andra.

Hur skulle ni plocka ihop en ljusrigg för den strömförbrukningen, behöver alla tips jag kan få, jag vill ha 2 sixbars men är samtidigt inte riktigt beredd på att lägga 16A på bara det.

Scenen innan det började: http://ungpascen.bilddagboken.se/p/show ... &currimg=0
Scenen med publik framför: http://ungpascen.bilddagboken.se/p/show ... currimg=21

Var en kompis som ljussatte den i våras men alla kände att det blev för mycket med allt det rörliga.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det har ju ingenting med det rörliga i sig att göra. Det ligger ju helt i opperatören/programerarens händer. Bara för att lampan kan snurra sina gobos i 300knyck och kan snurra fort som fan så behöver man inte göra det! Less i more, scenen ser ju ut att vara riktigt vidrig att jobba med.

Jag skulle helt skippa baktrossen den ser skitdum ut. Jag skulle sattsa på några rörliga utspridda på golvet kanske på nå små stativ eller trossbitar, sen skulle jag försöka göra nånting med det gräsliga taket för att färga in det med nån form av ledbeslysning (läs ribaltor eller liknande som sparar in på strömmen) eftersom att både väggar och tak är vitt så jobba mycket med det och försök få det till en fördel att det ser ut som det gör, färga väggar och tak och sen använder du kanske lite rörligt för att få lite liv på scenen.

Körs hela giget i fullt dagsljus? Isåfall skulle jag nästan hoppa det rörliga helt och bara sattsa på att färga in scenen på olika sätt. Vad har ni för budget?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det är både dag och kväll, budgeten är låg, 20k för ljud och ljus exkl. moms, ljudet tar runt 5k kanske för det hyrs inom kommunen.

Förra våren färgade vi hela scenen röd när det var mörkt, ska se om jag hittar bild på det för jag vet att det finns.

Röd scen: http://ungpascen.bilddagboken.se/p/show ... currimg=29

Det dumma är att det i vår blir dagen efter nationaldagen så jag är lite rädd för att folk kommer klottra på scenen dagen innan och vi kommer inte kunna måla om den på dagen för färgen hinner inte torka, så det blir nog svarta backdrops runt hela alltet.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

20 000:- i budget och ni börjar planera jobbet nu? Är det nån form av välgörenhetsjobb?

Använd led till taket då! det lär dom väl inte komma åt att klottra ner. Fördelen är ju att du kan ha vilken önskad färg du vill (inte låst till rött) och det drar ingen nämnvärd ström heller.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: jobbet ska göras och det är ju enklast att få det gjort snabbt när man inte har något annat att göra :)

När scenen var röd var det färgväxlare och movingheads som lyste upp den, så det var inte låst till rött då heller, LED skulle vara trevligt men vet inte hur det ser ut med LED här nere, får väl bli subhyra av UASL eller Spectra.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

jag skulle göra lite som gustaf säger. Ribaltorn kan sitta i bakkant och lysa upp taket, samt ställas på varje sida så har du lyst upp hela scenen med 3 lampor. Eller lägga några andra billigare lampor på samma sätt för att färga in väggar och tak. Jag skulle ställa ut 6-8 stycken moving för att få liiite rörelse i väggarna. Men precis som gustaf säger så behöver man inte snurra på allt vad man kan bara för att det går. Sen satsa på ett enkelt front som inte slår sönder det ni färgat in. Kan även lägga några färger i fronten...

Jag tycker baktrossen kan vara praktiskt, men den förstör den stilrena scenen. Kanske går att göra någon snyggare variant. En annan variant kan också vara att ställa trosstorn i främre hörnen av scenen, och därifrån kanske färga väggarna. Sen går det ju att sätta en eller två led lampor i trossen för att färga den också.

PS. måste också kommentera kabeldragningen på första bilden. Den var inte snygg ;) DS.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Kolla med Light Tec från Osby... Han sitter på mins 8 ribaltor... Fins säkert några lediga om ni har tur... Annars kan man hyra snorbilliga ledkannor. Vi tar runt 300:- dygnet för 8 st LED-64.

Om du vill ha kannor så behöver du inte mer än 300 W PAR-56 efter som att scenen är liten, jag säger inte emot på att det är snyggt med kannor, men du kanske rent av ska prova med LED-64 som ersättare där med! Men slopa inte de rörliga helt!!! För det är snyggt!!

Kolla in ljuset här:
http://www.myspace.com/precisesoundproductions
Jag tycker att det är snygt i alla fall :)

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Det dumma är att det i vår blir dagen efter nationaldagen så jag är lite rädd för att folk kommer klottra på scenen dagen innan och vi kommer inte kunna måla om den på dagen för färgen hinner inte torka, så det blir nog svarta backdrops runt hela alltet.
Det är fan tufft när man måste planera sin ljussättning utefter de lokala vandalerna. Jag som tyckte undermåliga ishallar utan värme och 7 trailers var stånkigt på melodi eller andra turnéer, Men DAMN! All respekt.

Skämt åsido, du har en stor fin vit yta att färga in och leka med, Ribaltas drar ingen ström, Inte par56 heller. Rörligt är kul, men dyrare. Varför satsar du inte på en sponsdeal från din lokala uthyrare?
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Brattberg: hyr ljuset genom en kompis som har personlig rabatt hos firman ;) Han var teknikchef till och med i våras. Han var jätteglad efter ljudbygget på stora scenen på Malmöfestivalen för du hade tittat förbi (han stannade kvar efter resten av humpet hade gått) :-)

Ribaltas och LED-kannor vill man ju ha, men det är inget som firman har vad jag vet, men dom kan väl subhyra av UASL om jag ber lagom snällt =) Det är inte aktuellt att byta hyrfirma inför nästa år för dom vi har är så extremt trevliga och vet förutsättningarna för allt så dom kan säga till om det inte kommer fungera.

Min fundering för dom vita väggarna på sidorna är något som är lagom ljuskraftig och kan växla färg från ljusbordet, typ enkla färgväxlare men inget rörligt.

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Jakob: Jag tror jag minns en kille som var kvar längre, Det var ingen lätt dag med de subtropiska regnen som blötte ner precis allt, inc min dator... Men hey, den startade i allafall! Rätt stor rigg oxå. men svårt att skylla på någon annan när det var jag själv som ritat. Och som vanligt alltid grymt hump från Terje/FYC

Åk och titta vad din lokala firma har, kanske har de eller någon teater gamla fondljus du kan låna/hyra billigt, två profiler med två gobos du kan spräcka upp taket med. Man behöver inte hyra VL3000 och syncros bara för att man "skall" Många gånger kommer man långt om inte längre med konventionellt ljus om man inte har tid eller kunskap för programering.

Våga prova, det är de enda sättet man lär sig på.
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jo, får nog bli ett besök, har länge funderat på att dra ut till dom och kolla vad dom har på lager men aldrig blivit av.

Någon som vet vad som gäller för att köra eld på en scen utomhus? Vi körde eldshow i våras utan att tänka så mycket på det, men nu funderar jag på att hyra in två eldkastare som jag vet finns på firman (DMX-styrda från smålds krutbruk, demovideon var riktigt fin), men jag har ingen koll på eld på scen, finns det några speciella regler för det? Om jag inte minns fel så behöver man ingen licens för att köra dom enligt en av killarna som var med från firman i våras (han är pyrotekniker så han borde veta, men jag vet inte om jag kommer ihåg rätt).

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Vet inte hur mycket taket lutar utåt sett men en ide skulle ju vara att slänga upp en hyfsad stark proj vid FoH och projecera lite video på allt det vita. Försöka få igång nån typ av mediaserver tex ArKaos och trigga allt via ljusbordet. Annars funkar väl lite washar och spotar som vanligt för att fixa till taket.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Men, vänta nu Jakob. Först har du inte ström för att köra två sixbars, och nu ska du ha information om vad det är för regler som gäller för att köra pyro?

Jag menar ingenting illa, men vet du vad du pysslar med?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

David Wennberg skrev:Men, vänta nu Jakob. Först har du inte ström för att köra två sixbars, och nu ska du ha information om vad det är för regler som gäller för att köra pyro?

Jag menar ingenting illa, men vet du vad du pysslar med?
Man får väl fråga utan att bli ifrågasatt??
//Magnus - Fegge & Mattes

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: två små eldkastare, det är inte pyro :) Dom drar ganska mycket mindre ström än två sixbars. Jag vet vad jag pysslar med och ett av skälen till att vi använder den firma vi använder är för att dom har extrem koll på vad dom pysslar med, även när det gäller pyro (dom har en pyrotekniker anställd).

Magnus: risken finns ju att man plockar bort fokus för mycket från banden, om jag sätter ett demoband på den scenen vilket det kommer bli mest så kanske dom försvinner, taket är väääääldigt högt och man blir ganska liten på scenen, vi funderade på att sätta en filmduk som backdrop och köra backprojection på den med bilder tagna från en eller flera kameror som filmar scenen :-)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Ljussättning utan massor med ström

Inlägg av Måns Nilsson »

Hur skulle ni plocka ihop en ljusrigg för den strömförbrukningen, behöver alla tips jag kan få, jag vill ha 2 sixbars men är samtidigt inte riktigt beredd på att lägga 16A på bara det.
Två PAR64 med EXG. Den enda ljusrigg man behöver.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Måns: Ljudmupp? ;)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Självklart.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob: Om de nu har extrem koll på vad de pysslar med, varför är du då tvungen att fråga här? :wink:

Magnus: Det ska jag komma ihåg att du tycker.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: för att vi inte vill köra samma gamla ljusrigg som dom alltid tycker att vi ska ha där med baktross och allt, förändring är alltid bra. Dom är extremt skickliga på sina prylar men det blir lite samma sak när det är den scenen och utan så mycket ström.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster