Capture 2005

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Pelle Berglund
Rookie
Rookie
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 12:17
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Capture 2005

Inlägg av Pelle Berglund »

Vill få kommentarer om capture..
För och nackdelar?
Konkurenter?

Ni som använder det,, berätta!
Ljuspulare Pelle

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Den snyggaste visualiseringen. Simulerar frost, vilket jag inte sett hos nån annan.
Svenskutvecklat.
Bra pris.
Make Demo funktionen, d.v.s. du kan göra en exe fil av din show och ge bort så att den personen inte behöver Capture.

Plus att Lars, Lasse och Vangelis är mycket trevliga.

Nackdelen är väl att det inte är nåt Cad program direkt.

Bullen

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Capture 2005 Extended Edition tillåter import av DWG och DXF filer. Då borde det gå fint att rita sin ljusritning i till exempel Vectorworks och sedan ladda in det i Capture.

Detta har jag inte provat själv, utan bara läst mig till på deras hemsida.

Bullen: Jag tycker ESP Vision är den snyggaste visualiseraren. Dess nackdel är att den kräver mycket datakapacitet.

I övrigt håller jag med Bullen.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Mats Lindgren skrev: Bullen: Jag tycker ESP Vision är den snyggaste visualiseraren. Dess nackdel är att den kräver mycket datakapacitet.

I övrigt håller jag med Bullen.
Hej Mats,

Har inte sett ESP "in action" än.
Men det jag sett på bild är imponerande.

Bullen

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Capture:
Bästa pris/prestanda. D.v.s den gör jobbet, och är väldigt lätt att lära sig. Supporten är mycket bra!

Nackdelen är egentligen bara en, och där är jag av diametralt motsatt åsikt gentemot dig, Bullen 8)
Capture har den absolut i särklass sämsta visualiseringen (i hård konkurrens med wyg) av alla visualiserare, och år 2007 så finns det andra som har kommit betydligt längre:
Amerikanska ESP-vision ger i realtid vad wyg renderar ut i stillframe på ett par timmar (nästan), och Ryska lightconverse är inte långt efter. Även de använder de senaste grafikkortsfunktionerna. Även Sunlite och MSD visualiserar bättre än Capture men sämre än ESP eller Lightconverse...

Ljus består inte bara av strålar i luften, utan även nedslag, och dessa nedslag är inte helt tillfredställande i Capture, även om Captures Beams är hyffsade.

I ESP och LC får man korrekta skuggor, bakljus känns som bakljus med "den där siluetten som glöder lite", Blinders ger en känsla av bländande ljus, cracker-rök som rör sig genom rummet och så vidare..


Däremot så är ESP och lightconverse inte alls lika lättnavända som Capture, så man kan väl inte få allt antar jag....


ps,
ska se om jag inte kan fixa upp lite screenshots på samtliga visualiserare vid tillfälle

här är lite länkar så länge för egna jämförelser
www.capturesweden.com
www.espvision.com
http://www.lightconverse.de/lc/lc_scrin-video.htm
http://www.martin.com/product/product.a ... owdesigner
http://www.nicolaudie.com/

Tro jag skrev i ett tidigare inlägg att valet av visualiserare handlar om vad man ska göra....ska du använda det som ett tekniskt hjälpmedel för dig att förprogramera....kör Capture! lätt att lära, man kommer igång med en gång och blir produktiv.

Ska du även använda det till att sälja in projekt (göra säljande matriel)...kör på ESP eller Lightcoverse, och räkna med de där extra timmarna/dagarna i inlärning.

Själv så använder jag både Capture och Lightconverse. Capture för att det är så himla lätt att bygga upp en scen och få jobbet gjort, och Lightconverse om jag måste sälja in någonting...

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Capture 2005

Inlägg av Lars Wernlund »

Hej Pelle,

Om vill prata mer Capture går det bra att maila mig på lars@capturesweden.com!

De viktiga frågorna att ställa sig är:
- Om man skall göra säljpresentationer eller göra en ljussättning
- Om man skall göra ritningar för överlämning
- Hur stora projekt man skall köra
- Om man har enkel eller komplicera scenografi


--
Lars Wernlund
Capture Sweden

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster