Ljusstättning på "mini" scen

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Ljusstättning på "mini" scen

Inlägg av Sebastian Silvén »

Ja ni förstår säkert kan berätta lite mera!

Scenen finns på en Krog i Centrala Jönköping

Scenens mått:
5m bred
2,2m hög

på scenen finns nu

10st Par56 kannor som bakljus
6st par36 kannor som frontljus


Tanken är att ljussätta scenen med lite mer snyggare ljus för julbords shower under vintern eller framför allt julen...

Mina funderingar snurrar på att använda

2st "lampor" ( typ Par64 Short m. Cp95 ) för sidoljus inte bestämmt vad!
2st eller 4 st Rörliga lampor mest för att få lite "show"




Några bra ideér eller erfarenheter som ligger och vilar på hyllan???

Dela gärna med er....


Puss o kram

Sibbe

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Krog kan väl vara ganska tacksamt att lysa på lite väggar och tak med movingheads o nån snygg gobo eller nått sånt.. för att få lite liv i hela krogen....bara en liten tanke.
//Carpvik

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

På en så liten scen, eller speciellt med så lågt i tak, skulle jag satsa på så smalstrålande armaturer som möjligt, annars blir det bara en gröt av en massa ljus.

Sedan gillar jag att använda någon slags flood-armatur så att man kan färgsätta hela scenen med en viss färg och sedan ge lite liv i ljuset med smala strålar i en färg som går bra ihop med den man "floodar" med...

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Är du verkligen säker på att det hänger 36:0r i fronten, verkar lite knäppt att ha pinspots som front.

Jag skulle byta dessa mot fyra "fressar" högst 500W, sedan använda 8st par 56:or i backet och ta ner två på marken på plattor för lite mer effekt. Förr svepbelysning och andra effekter kan man ju givetvis använda goboprojar, moving heads lr scannrar. Men jag skulle nöja mig med den riggen, samt det sidoljus du nämde. På den scenen kan man ju hellre göra det lätt för sig.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag är producent för en show på en liknande scen, premiär i kväll.

Jag älskar mina LED-kannor som bakljus. Behöver ingen dimmer, blir inte varma och färgväxlar på millisekunder mellan RGB. Dom är även bra om man vill projicera färger på nån ljus fond.

(Fast det blev nog lite för mycket rök på dessa bilderna, ska köra lite försiktigare ikväll)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Olle!

Vilken modell av P56 har du?

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Nåt billigt jag köpt på Thomann, Stairville eller Eurolite tror jag. Jag beställde 4, men dom skickade 6 av misstag, varav 2 var ett annat märke. Dom tog inget extra betalt, så jag brydde mig inte om att reklamera den felaktiga leveransen :)

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-193247.html

http://www.thomann.de/thoiw5_eurolite_l ... dinfo.html

Sen har jag 3 st PAR-56 långnose med 500W raylight med laxfilter som front och 4 korta PAR-56 300 W på scengolvet upp mot scentaket, med röda och blå filter i par. Jag borde använt LED-kannor även på golvet egentligen, men jag hade inte fler.

Sen har jag en scanner som jag mest använder som följespot. Hade en till, men den gick sönder på genrepet och jag har inte fått den lagad ännu.

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.
Ort: Stockholm

Utan rök?

Inlägg av Alexander Söderberg »

Blir det bra även utan rök? Är det modellen för 800 eller 640 du beställde?



Mvh
/ Alex

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag tycker LED-kannorna blir bäst med rök, om man har dom som bakljus, men det kan vara rätt fräckt utan också. Om man har dom för att belysa föremål behövs självfallet ingen rök. På tidigare gig har jag använt dom för att lysa underifrån på ett silverfärgat trumset, och för att färgsätta en logga i silvertryck.

Exakt den modellen jag köpte verkar inte finnas i lager längre, men de två jag länkat till är ganska lika.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster