Ljus på julkonsert.

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Ljus på julkonsert.

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hej allihop,

Jag ska göra ljus på en julshow/konsert, 5 konsertdagar..Det kommer finnas lite granar och sånt på scen, det är även hit jag ska ha en snömaskin.....Kommer ha 4 Robe Spot 250XT och ett helt gäng med kannor och lite fressar osv. Showen kommer programeras och köras på en Compulite Spark Standard, så det finns inte en massa saker att tillgå mer än lite scrollers o sådär som jag kommer ha....

Nu till själva frågan.

Skulle vara lite kul att höra från folk som gjort julkonserter tidigare, vad brukar ni tänka på. vad är viktigt för att göra ett bra ljus på en julkonsert. Att inte blinka o snurra med moving heads? Att blinka o snurra med movingheads? Jag vill inte ha en diskussion, jag vill gärna se upp punktat vad ni tycker är viktigt i ljusshowen på en julkonsert.
//Carpvik

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

1 . Undvik 80-talsfärger
Använd "julfärgerna" rött, grönt och mörkblå .
2. Varma filter i frontljuset typ amber .
3 . Úndvik dom värsta hallyballo rörelserna med movingheadsen .
4 . Blända inte publiken , julkonserter brukar även mormor o morfar
besöka och äldre människor tål bländning sämre än yngre .
5. Om rök används prova med gobos i movingheadsen som ger snygga
stråleffekter i röken . Gärna med vit färg .
6. Använd långsamt roterande gobos som ett sätt att få " liv" i ljuset utan
behöva vifta med movingheadsen . Använd gärna långsamt roterande
prisma tillsammans med rot. gobos . Rotera gärna gobo och prisma åt
var sitt håll för få en mera "spännande" rörelse .
7 . Våga " ta ner " ljuset . Alla lampor behöver inte lysa hela tiden . En
spot bakifrån eller uppfrån + svagt avgränsat frontljus på en solist
är många gånger snyggare än när alla lampor brinner för fullt .
8 . Om konserten är i en kyrka med vita väggar och tak kan man med
fördel belysa dessa .
9 . Försök att få till det så att du kan dimma körens notbelysning .
Den kan fördärva din ljussättning så kören ser ut som spöken
med kraftigt belysta ben . Dessutom får du en massa slaskljus
som är riktigt störande .

Lycka till !

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Perfekt. precis sånt jag vill ha patrik. Även om jag redan tänkt på många av punkterna så är det tänkvärda och bra tips.

Ser gärna att fler skriver sånt...
//Carpvik

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jag vet ej om det är riktiga eller plastgranar, men om det nu råkar vara plast(har aldrig provat med riktiga) så är det snyggt att belysa med mörkgrönt och mörka nyanser av blå. Detta upplever jag gav mer djup på en musikal jag gjorde


Förresten. Finns det inte gobos som liknar änglar? kanske?
//Johan

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Johan: Det kommer vara riktiga sk. kungsgranar/ädelgranar. och dom kommer att belysas med minuetter och filtrena kommer va "mystiskt blått" och mörkt grönt. Det brukar bli bra på skog av erfarenhet.

Ang. Gobos så klarar jag mig med det som finns i från början. Kommer använda movingheadsen mycket som spottar bara för att få lite liv i det...
//Carpvik

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Okej!

Riktiga granar blir säkert ännu mer livfullt så, lycka till!

Användarvisningsbild
Christian Ekholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 19:53
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av Christian Ekholm »

Håller med ovanstående ang grönt ljus på granar. Blir verkligen bra effekt av det.

Om det passar övrig dekor så prova att drapera voile-tyg på lämpligt sätt och belys med exempelvis några av dina scrollers eller huvuden.
Det gör det lätt att skapa flera olika stämningsfulla miljöer.
/Christian Ekholm, Scenteknik Kalmar

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Christian: Jag kommer ev. eller rättare sagt, dekor gänget kommer ev. att använda vit fiberduk för att hänga på nått snyggt sätt, där var tanken att göra av med lite scrollers. Så jag hoppas på det.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vad kör ni för färger i fronten på såna gig? På solisterna alltså, inte på granar och sånt.

Jag kör lax just nu, men jag vill hänga ett par frontljus till från en annan vinkel, för de nuvarande täcker inte riktigt när artisterna står på vissa platser. Mina laxfilter är slut och jag hinner inte få hem nya till genrepet i morgon, så vad ska jag ta i stället? Jag har t.ex. orange eller gul.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Brukar köra #04 & #53... Blir iof lite kallare då... Vill man inte ha så kallt, så kan man skippa #53....
//Magnus - Fegge & Mattes

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Christoffer

Lee 139 eller Lee 124 är bra gröna färger för träd, 139 är aningen mörkare grön.

Fronljus, Jag gillar Lee 204 Full CTO till den typen av gig när det ska se varmt och mysigt ut. Motljus Lee 195, är en mörk otroligt fin blå, Rosco 27 är det rödaste av det röda... Och mycket fin..! Annars funkar Lee 106 ganska bra, den är dock lite ljusare.!
Jag använder ju sällan så mycket frontljus nu för tiden, men till ett sånt gig är det otroligt viktigt, ägna det lite extra tid för utan en bra front kan du ha 2 miljarder lampor som motljus det spelar ingen roll du kommer floppa ändå..!
Det är alltid bra att ha dimmern på moving på en separat regel så att du kan när allt skiter sig med dom, släcka dom.
Tänk på att inte ha för många olika färger samtidigt, det ser offtast rätt lökigt ut. Och det är inte WASP som ska lira antar jag..!
Sen behöver man sällan ha 100 % på lampor för att belysa en scen, det känns bara så när man sitter vid bordet.... =)

Och vad det gäller lysa på publiken så kör för fan, om dom tycker det är så jobbigt kan dom väl blunda..! :) hehe Dynamik är bra..!!

Vänligen

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Morgan (och alla andra): Några tips som man ska tänka på när man blandar fressneller och profiler i fronten (bägge sorterna 1kW).....

Har du LEE filtrens motsvarigheter till rosco, tror det är rosco vi har hemma mest av så att säga.
//Carpvik

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Rosco är dubbelt så dyrt, eller rättare sagt rullen är hälften så bred.! Dom har dock en serie som heter E-color som är Lee färgerna om jag inte minns fel.

Fressar är ju bra att göra en snygg wash över hela scenen, profiler är ju snygga att göra solist positioner med eftersom du kan göra en skarp ljuskägla med dem.
Det går ju att göra focusera profiler så att kanterna blir mjuka, vilket är bra om man inte vill ha för mycket "slask" på resten av scenen.!
tänk bara på att du inte har för skarp vinkel på frontljuset, folk ser så jäkla hålögda ut då.! Det är bättre att du får lite slask istället..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Morgan:
Då har jag tänkt rätt, min tanke var att "markera" med profiler och göra en jämn front med fressar.

Fler tips är för övrigt jätte välkommna.
//Carpvik

Johan Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 19:27
Presentation: 17 år bosatt i Jönköping. Jobbar en del på fritiden med enklare ljusjobb, söker nu sommarjobb!
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan Olsson »

jag ska ju på konserten och hoppas att få se något mäktig show på "O helga natt" ( Programmet framför mig ) =) Lycka till

P.S Ang. svepa ut med movingheads tycker jag du ska köra på. Jag kan ju i princip klingande julkorsts ljusshow utantill och de klarar sej bra med att svepa ut med scanners och movingheadsen.. Dock är denna lokal kanske lite mindre än Pingstkyrkans sal?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster