Färgfilter på följespot?

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Färgfilter på följespot?

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vilket färgfilter ska jag använda i våran följespot?

Vi har en canto 700 som ger ifrån sig det typiska urladdningsljuset, vitt nästan lite blåaktigt. Har provat utan filter, laxrosa mfl, men allt resulterar i att personerna man belyser ser sjuka ut, Laxrosa blev nog sämst resultat det medför en ganska läskig grönaktig ton i ansiktet.

Vad ska man ha? Gärna ett Lee nr.

Tjo!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kanske ska tillägga att det jag vill uppnå är en helt naturlig färg i ansiktet.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det en fräsch lampa i spoten? Jag har fått för mig att det är viktigt :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Splitt ny!

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Har du provat med frost?? har ej numret nu men ska kolla det.
Blåaktigt ljus kan förstöra mycket har en tendens att "ta ut" andra färger
Tror inte att frost funkar men om du ej har provat kan det vara värt ett försök

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Använd ett filter mot rödgulla hållet. Lee har några åt filter för att kompensera det kritvita ljuset från urladnings lampor. Jag kan ha fl men försök med ett 204 eller 147. 147an är lite mörkare.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad har du för färgtemperatur på spotten nu? LEE har ju lite konverteringsfilter ifrån urladdning och ned till mer varmare ljus.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vet inte exakt vad det är för temp. Jag har ett filter hemma som heter gold amber minns ej nr. som jag tycker har fungerat bäst hitils, men jag tänkte om det finns något som alla kör med.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

En bekant till mig som använde lite LED-armaturer som frontljus sa att han fick dra ner på blått och rött för att få till schysst ljus. Där var det förstås från vitt han ville, inte från en temperatur till en annan. Dock var det intressant att han fick använda mest grönt för att få till en bra färg...

Annars är nog Jonas tips bra, konverteringsfilter funkar bra, och sedan lite lax på det om man vill...

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Prova tryck i ett CTO (Lee204 eller 205) filter, det tar ner färgtemperaturen på ett snyggt sätt i urladdningsföljen...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Tänkte oxå precis föreslå 205!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

L236 är HMI till tungsten men kan ge lite grön ton tycker jag, speciellt med en gammal urladdningslampa. En full CTO är nog att föredra.
Fungerar inte det, prova med en 1/4 eller 1/2 minus green + CTO. (kommer inte ihåg Lee-nummer på -green)

Vissa personer har mer grön ton i sin hud. Andra blir röda och andra blir bara likbleka. Är det ett viktigare jobb där det finns sminkös så be om att få en teknisk sminkning på artisterna för att få en lika grund att jobba mot med ditt ljus.

Frostfilter är bara bra om du vill mjuka till ljuset för att begränsa skuggor från t.ex. rynkor eller om du inte vill ha för utpräglad "Las Vegas-lampa".
Läste för länge sedan på LN om favoritsätt att mjuka till ljuset. Zip bag med ett hål i mitten och vaselin eller olja på kanten var tydligen ett vanligt knep. Har aldrig provat men det finns inga genvägar till det perfekta ljuset.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Men det är klart billigare att fråga och sedan få ner antalet färgfilter för prov till c:a 5st istället för flera hundra! Men då har jag några nummer som jag ska ta hem och prova! Tacktack!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Det är väldigt vanligt att man lägger filter i följespott framföralllt i teater samanhan där man vill inte ha det vita urladnings ljuset. Det är oxå väldigt vanligt att se ska sätta i 204 filter i vanliga halogen profiler för att jämna ut ansiktsfärgen.

Och sen är det bättre och sätta ett frost filter i följet istället för att sätta den ut fokus för om man ställer den urfokus så blir det antingen en röd eller blå ring i kanterna
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Dessutom kanske man vill ha en skarp kägla i en sekvens och en oskarp i de andra.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Helt okej att sätta ett fullt CTO på en tungstenlampa. Borde hamna runt 2000gr kelvin. Varmt och mysigt. :-)

Härligt frostfilter tycker jag är Light hamburger frost från Rosco.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
John Persson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av John Persson »

mackieboy skrev:
John PAAB skrev:Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om frost filter i en följespot då själva vitsen är att få en fokuserad ljusbild och om så inte önskas så fokuserar man ur den med linserna .Själv kan jag bara se frostfiltret som ett sätt att mjuka upp ljusbilden knappast ett bra sätt att korrigera färgtemperaturen däremot så brukar man få blå eller grön stick då lampan börjar bli trött, men som sagt ljus sättning är en fri konstform där alla medel är tillåtna så enklast är nog att prova sig fram med lite olika filter själv gillar jag Lee 009 .Efter att ha läst igenom inläggen måste jag nog pröva frostfiltret jag också man får aldrig ha förutfattade meningar .
Mvh John.
Det är väldigt vanligt att man lägger filter i följespott framföralllt i teater samanhan där man vill inte ha det vita urladnings ljuset. Det är oxå väldigt vanligt att se ska sätta i 204 filter i vanliga halogen profiler för att jämna ut ansiktsfärgen.

Och sen är det bättre och sätta ett frost filter i följet istället för att sätta den ut fokus för om man ställer den urfokus så blir det antingen en röd eller blå ring i kanterna
Givetvis begriper jag att man använder färgfilter i en följespot min fundering låg mer i att använda frostfilter då dessa inte alltid är färgsatta vilket jag avsåg i svaret ,skaffade nyligen 1 st Niethammer enizoom 1200 HMI som jag inte hunnit pröva så många filter i än .Har tidigare alltid använt 2 kw halogen följe då jag tyckt mer om dimmer kurva samt färgtemperaturen i dessa men det kanske mer är en fråga hur man använder följet och till vad .
Men frågan i topic var väl hur man får en snygg färgtemperatur med HMI lampa .

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster