Mjuka övergångar mellan scener?

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Adam Fresk »

Hej!

Jag är en rutinerad musiker som dock är grön på ljusbiten. Har precis skaffat en (med mina mått) lite mer uppstyrd ljusrigg med ett par led-sets med fyra par-kannor var, samt en sådan där kombi-bar med ett par spotar, ett par derby-beam-effekter och en liten laser.

Nu försöker jag bekanta mig med DMX-världen och har precis försökt börja programmera lite.

En sak jag dock undrar över och som jag inte lyckats hitta något bra svar på är huruvida man - genom att styra en cue-list (som man gjort i ett ljusbord eller en dator) med en extern källa via midi, kan åstadkomma mjuka, fade -övergångar mellan scener.

Det ljusbord jag använt verkar inte vilja göra detta annat än när man kör de interna showerna "inifrån" bordet. Då reagerar det på fade-tider och "speed"-inställningar. När bordet styrs manuellt eller via midi ignorerar det dock de mjuka övergångarna, och varje scen byts abrupt ut mot den nya. Det ger en ganska statisk och lite tråkig känsla, jämfört med när färgerna mjukt fejdar över från t.ex. gult till rött eller från svagare till starkare ljus med en helt annan nivå av dynamik.

Problemet är ju att när man kör de interna showerna, så synkar inte ljuset med musiken, och man kan inte välja i vilken ordning scenerna skall spelas beroende på låt, eller att det skall vara olika scener i verser resp refränger. Showerna kör bara sig själva utan att ha ngt med musiken att göra. Vill man åt musik-synk-funktionen måste man styra på annat sätt, men tappar då dynamik och mjuka, fejdande övergångar. Det känns lite som "worst of both worlds".

Jag antar att det måste vara möjligt att få till mjuka övergångar även när man styr ljus med t.ex. en extern midisignal? Så att bordet/kontrollenheten, när det får kommando om att byta scen, då gör detta i enlighet med den fade-tid man ställt in (förutsatt, förstås, att fade-tiden inte är längre än själva scenen spelas upp)?

Är detta möjligt eller önskar jag bara att det vore det? Beror det på vilket bord man har? Eller måste man använda dator med DMX-mjukvara för att åstadkomma detta?

Tack på förhand!

/Adam

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Johannes Olsson »

Det har med bord/mjukvara, midi och programmering att göra.
Lite mer info vore bra om utrustningen, hur du kopplat och hur du programmerat.

Johannes

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Adam Fresk »

Jag har köpt ett billigt bord som jag inte alls är nöjd med - Showtec SM 16/2. Men jag har ingen jättebudget och behöver minst 28 kanaler per fixtur, så det drar väl ner antalet alternativ en del. Kanske kan sträcka mig uppåt ett par tusenlappar till om nödvändigt.

Dator och mjukvara verkar så ohyggligt omständligt och krångligt. Och ”overkill” för det mesta av vad jag vill göra. Vill kunna styra externt med en midisignal från en iPad - det är en ganska viktig variabel för mig eftersom jag kör backtracks med stödtexter från paddan, och inte vill behöva programmera några shower och köra ljud/ljusshowena i realtid i själva datorn. Vill bara ha ljusstyrningshårdvaran/mjukvaran som en ”länk” mellan paddan och ljuset, för att kunna lagra scener där och kontrollera dem med paddan.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Jonas Larsson »

Tror inte en dator med mjukvara är overkill, det kan nog snarare vara det du behöver för att lösa det du vill göra, till en vettig peng. En mjukvara har oftast mer möjligheter/funktioner än ett hårdvarubord i förhållande till det man får betala.

Tex bara en så enkel sak som att kunna namnge cuer i stället för att bara ha ett nummer, att kunna göra byggstenar som du kan återanvända i din programmering i stället för att göra allt från början till varje låt. Att ha en effektgenerator som fixar lite snygga effekter, i stället för att sitta och programmera dem steg för steg. För att inte tala om rörelser om du köper sådana armaturer i framtiden. Att ha större möjligheter till extern styrning etc.

Det är svårt att få allt man vill i ett ljusbord för 1300:-, så du får nog räkna med att lägga lite mer pengar. Å andra sidan så kan du ju behålla ljusstyrningen även om du bygger ut riggen framöver. Ett alternativ är ju också att köpa något begagnat.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Daniel Ravald »

Det här kan kanske vara något för dig? https://www.visualproductions.nl/catego ... ral/cuety/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kostar under 3000kr ink moms och du styr det enkelt på din iPad.

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Adam Fresk »

Ok... Ja, jag förstår ju att datormjukvara är mkt mer flexibelt och har helt andra möjligheter. Det verkar bara så otroligt krångligt och svårt att sätta sig in i. En miljard variabler och långsökta sätt att komma åt hur man faktiskt styr alltihop, kopplar in externa kontroller etc. Men det kanske beror på mjukvaran? Bara tittat runt lite i QLC+ som är en gratis programvara med öppen källkod. Inte alldeles självklart. Ett bord är ju mer ”koppla in och köra”...

Problemet med sådana där iPad-DMX-appar är ju att iPaden då blir upptagen av att just styra ljuset, och jag tappar då det jag nu använder paddan till - att spela upp backtracks med integrerade låttexter, där låtarna ligger som ljudfiler otroligt smidigt i en spalt på vänster sida om skärmen. Bara att ladda upp ljudfilerna i appen, skapa spellistor och trycka på play, så scrollar texten (inbäddad i förväg i ljudfilen) över skärmen.

Det finns en sådan app som vid sidan av ljudfiler kan spela midifiler i samma tempo. Med en kontrolenhet som kan omvandla midi till DMX har jag drömlösningen. Liknande appar till datorn där man spelar upp allt ink ljud därifrån - men utan låttexter plus att man måste vara på datorn och fippla mellan låtarna - verkar inte så smidiga (förutom att vara bra på just DMX).

Så det är om det går att styra cuety internt inuti paddan från en annan app, som skickar relevanta data on the fly till cuety? Annars måste jag köpa en till iPad och köra ljud/text på en och skicka vidare midi-information till nästa där ljusstyrnings-appen ligger... Eller om det finns nån datormjukvara som är lätt att använda OCH som dessutom kan läsa och omvandla midi utifrån till DMX?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Jonas Larsson »

En datormjukvara kan ju ha en högre inkörningströskel, men gör samtidigt det du vill göra (till en vettig peng), så du får nog vackert sätta dig in i hur det fungerar. Väljer man ett "kändare" program finns det oftast tutorials på programmets hemsida eller youtubeklipp på nätet, om man då inte orkar läsa manualen där det annars brukar stå hur man ska göra.

Nu tittade jag bara lite snabbt, men QLC+ verkar ju kunna ta in både midi och göra färdiga program i någon "show manager", och är det gratis är det ju bara att laborera. En betalprogramvara kommer vara uppbyggd på ungefär samma sätt.

Nu har jag inte jobbat något med midi, men kan du få din platta att skicka midi så kan du ju ställa en laptop brevid scen som kör ljusprogrammet, tar emot midi, och skickar ut dmx. Eller en hårdvaruburk som kan ta in midi och skicka ut dmx utan någon dator ansluten (om du har programmerat upp allt i förväg och inte vill kunna ändra något live). Dock är ju frågan om midi kan skicka så många olika kombinationer att du kan klara en hel show, jag är som sagt inte insatt i midi.

Sedan finns ju SMPTE där du spelar upp ett extra ljudspår parallellt med dina bakgrunder som innehåller en tidskod. En dator tar emot tidskoden, triggar ditt ljusprogram som skickar ut dmx.

Tror det blir lite svårt att få allt i samma program, kör ett bra låtprogram till dina låtar och ett bra ljusprogram till dina armaturer. Går det inte köra dem på samma enhet (har du testat?) får du köra dem på två olika tänker jag. Länka dem sedan med midi/SMPTE eller något annat lämpligt protokoll.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Adam Fresk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 15 maj 2010, 20:08
Presentation: Frilansmusiker, sångare, keyboardist. Musiken växelvis som deltids- respektive heltidssysselsättning.

Re: Mjuka övergångar mellan scener?

Inlägg av Adam Fresk »

Tack för ytterligare tips! :-)

Skälen till att jag absolut vill använda midi är flera. Dels vill jag kunna "grundstyra" allt från paddan, och slippa fippla med dator under själva spelningarna, dels behöver jag (dessvärre) textstöd p.g.a. många låtar i kombination med att vi inte gigar tillräckligt ofta för att allt ska sätta sig (plus att jag har teflonhjärna just för sådant, av någon anledning). Dessutom kan jag via midi styra andra grejor, som effekter till sången (på och av, delay-tempo m.m.), patcher till keyboarden till varje låt så att jag inte måste bläddra mellan ljud - allt för att kunna fokusera på musicerandet och lägga minsta möjliga tid på teknikfippel under gig.

För mina syften så tror jag att antalet kombinationer man kan åstadkomma via midi räcker. (Dessutom kan man i princip göra långt mycket mer med midi än vad jag någonsin kommer att behöva. Det är väl egentligen bara ett annat sorts kommunikationsprotokoll. Hade slumpen agerat annorlunda så kanske även ljus styrts med midi från grunden, eller vice versa.

Strunt samma - midi är iaf nödvändigt för mig som det ser ut just nu. En fantastisk fördel med det är ju oxå att tempot är automatiskt synkat direkt i midifilen. Vill jag t.ex. ha ett "ljus-arpeggio" (eller vad det nu heter i ljusvärlden) från en låt i en annan låt med ett helt annat tempo, så tar jag bara den biten midifil och klipper ut och klistrar in i midifilen till den nya låten, och arpeggiot kör i det nya tempot automatiskt. (Men det kanske finns sådan funktionalitet i DMX-programvara oxå?)

Men bara det går att mata in midi externt i en mjukvaru-DMX-styrning eller ett hårdvarubord så att allting till DMX så har jag ju i princip en lösning. Det är väl bara hur djupt jag vill dyka i teknik och funktioner.

Har inte testat att länka två appar inuti paddan, men jag är tveksam till om det går. Möjligen om det finns en app till datorn som funkar på samma sätt som min backtrack-app på paddan så kan man väl routa midisignalerna internt. Men då kvarstår dyr-ömtålig-dator-bredvid-mig-medan-folk-är-fulla-och-dricker-öl-problemet. *full*

Går det att ställa fade- och speed-tider lokalt i individuella scener, som man sedan sparar? Eller är sådant globalt för hela "projektet"? Tänker om man kan göra en "template" med scener och effekter m.m. där man har en uppsättning scener/effekter med långsamma fade-tider till långsamma låtar, resp snabbare till snabba, vilka man sedan kan trigga med rätt midikommandon? (Återigen - låt säga - kanske jag vill ha samma typ av "ljuslandskap", med samma grundläggande scener, i en långsam resp en snabb låt, men att ljuset ska fadea långsamt och följsamt mellan scenerna i den ena respektive snabbare och rappare i den andra.) Är detta görligt, eller måste man "programmera" en ny show till varje låt?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster