acl

Här kan du diskutera ljussättning av scener mm.
Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja i melody club''s fall är ju skuggan bra mycket trevligare än den där kråkan:P

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

HenrikH skrev:
knoppen (Afromannen) skrev:
HenrikH skrev:Jag gillar inte frontljus ö.h.t när det gäller konsertarrangemang. Jag ser det som något nödvändigt ont för att ge lite ljus till artisten. Ibland springer man dock på artister som faktiskt håller med och säger åt en att fimpa frontljuset. Då blir iaf jag glad. :)

På teater är det förstås en annan sak.

/H
Att fimpa frontljus helt känns ruskigt fel för mig, fast man gör ju det man tycker passa bäst. Kan du ge exempel på band som inte vill ha frontljus alls? Jag har aldrig stött på någon, förutom Danko Jones, men det var bara under en låt eller så. Hur ska dom synas, menar jag! :wink:
Vi hade melody club på besök och de var inte så förtjusta i front med o/w så de ville hellre köra utan front. Dock så fixade jag det med några vifthövven som var tänkt till annat så de fick lite färg i fronten iaf. Dock gillade jag inställningen. :wink: Artister behöver nödvändigtvis inte synas. Ibland är ju skuggan av artisten trevligare än artisten i sig. :)

/H
Yeah! Kul exempel. Jag har stött på Melody Club några gånger, fast då har det varit front-ljus. O/W dessutom. Fast dom skulle ha färgat, det skulle dom. Det passar deras musik på nåt vis tycker jag.

För övrigt så råkkar ju Melody Club järnet!!!

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Såg Caesars Palace nån gång i lkpg och de hade inte heller någon front den gången. Tyckte det var ett strålande val för ljuset var helt ok för att vara en liten scen.

Jag menar förstås inte att frontljus kategoriskt är fel. Dock tycker jag det många gånger är mycket snyggare utan. Sån är jag, så det så! :wink:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Har ni prövat att använda sidljus ihop med, eller enbart utan frontljus? Det kan ofta uppfattas som om frontljuset tar bort mycket av effekten av bakljuset.
Ett sidljus som kommer ganska rakt från sidan typ 90grader, får ofta ansikte och detaljer att framträda utan att behöva sudda ut bakljuset.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

DanneL skrev:Har ni prövat att använda sidljus ihop med, eller enbart utan frontljus? Det kan ofta uppfattas som om frontljuset tar bort mycket av effekten av bakljuset.
Ett sidljus som kommer ganska rakt från sidan typ 90grader, får ofta ansikte och detaljer att framträda utan att behöva sudda ut bakljuset.
Sidoljuset plockas också upp av röken t.ex., lät lite lurt men man kan ju testa! Det är klart, det ger ju inga eller färre reflektioner från golv t.ex. :-)

Jag håller med Henke om att det är snyggt utan frontljus! Eller med färgat frontljus!

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Oftast behöver man inte ligga på så höga nivåer på sidljuset för att få det att landa snyggt i ansiktet på folk, det beror lite på hur stor scen det är osv.
Det är rätt skojj med färgat sidljus och ytterst lite front också...

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Jag har testat att använda flodljus på golvet från rätt nära håll några gånger. Med färg på detta kan det bli rätt trevligt ibland. Visst blir det knepiga skuggor i ansiktet på folk men det hör som till. :)

Och självklart är färgat frontljus bättre än o/w. En kombination är ju att föredra om man gör standard konsertljus.

Vilka är era favvofärger i fronten? Jag kör oftast o/w, L180 och L106 eller bara o/w och någon av de färgerna. Har även testat L158 vilken jag tyckte var helt ok. Det blir iaf tokvarmt på scenen. :)

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

På kåren, o/w. I spexet kör vi med L102 eller L103, samt nåt oranget och nåt lila som effekter.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

För en ljudlelle.

Vad är o/w??

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kan till och med jag!!!! Off White!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

ok och med det menas att man skiter i front ljuset eller att man kör vitt? eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Betyder det inte open white då?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det låter ju faktiskt mera troligt.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Visst betyder det open white. Skulle bara kolla så att ni är med.... :oops: Tänkte rätt men skrev fel, händer i de bästa familjer!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Då är till och med min familj med:P

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

DanneL skrev:ACL står för AirCraft Landinglights.
Det är en parlampa som finns i både Par36 och Par64 size.
Varje lampa är på 28V/250w, dom seriekopplas oftast 8st fördelat på 2x4bars.
Har man 110v dimmers kan man köra 1 bar i taget.
Jag använder oftast aclbars för effekter där man ser strålen, det spelar inte så stor roll var den landar. Men jag har även använt dom för att punktbelysa olika saker.
En annan kul applikation är att serikoppla 8st Par36ACLer i en 8-light armatur. Mycket spännande för extrema punktbelysningar m.m..
Värt att vet är att glödisarna inte har så värst lång brinntid. Tror det är 20-50 timmar.(Mats K Kanske kan fylla i där)

Studio Due har byggt rörliga ACL-bars som nyligen användes i Istanbul. Men tyvärr så såg man inte i alla närbilder att de rörde så värst mycket på sig.

I övrigt gäller väl regeln:
Ju mer ACLer - Destu mer hårdrock
Ville bara tillägga i denna fakta upplysning om ACL:er att personen som förde in ACL (aircraft landing lamp, trodde jag att det betydde) heter David Hersey, han är en av världens mest kända musikalljusättare. Första gången hananvände dem var på London uppsättningen av Starlight Express där han byggde in ACL:erna i golvet.


Jo en sak till, den vill jag säga till personen som startade denna tråden (kommer inte ihåg vem det var) allt ljus går att använda i en ljussättning bara man använder det på rätt sätt så att det blir snyggt!!!! :lol:
Work sucks, send me on tour!

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Nja...

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

David Hersey var kanske först med ACL lampor på en West End teater men jag såg med egna ögon ACL försedda PAR64 år 1978 på en konsert med "Genesis" i Sverige.

ACL lampor utvecklades av General Electric som landningsljus för trafikflygplan, det är därför de är avsedda för 28V drift. Standardspänningen i flygplan är nämligen 28V / 400Hz.

Tricket med ACL lampor är att det är en mycket liten och grov glödtråd som sitter precist centrerad i en parabolisk reflektor. Storleken på glödtråden i relation till storleken på reflektorn är avgörande för hur vass och intensiv ljuskägla man får. Det finns även en PAR36 och PAR46 lampa i ACL serien. Samma effekt och glödtråd men mindre reflektorer ger väsentligt mindre ljus och mer slask i ljuset.

ACL = AirCraft Landing, men det finns även ACT = AirCraft Taxing lampor som ger en mycket bred ljuskägla. Inte alls lika skoj, men kul att känna till tycker en ljusnörd som jag....
.
Mats Karlsson

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ian skrev:Brukar väl vara typ Lee #102 eller #103 i dem, och sen nåt rött eller grönt i reserv.
Om jag får vara petig så skriver man Lee filtrena så här L102 och L103 medans man skriver Rosco med en #! Ville bara vara petig!!!

Vad beträffar frontljus så är det ett måste, riggar man fronten rätt behöver den inte se ful ut. Men visst kan jag hålla med om att i vissa låtar kan man fimpa fronten och bara köra rött eller någon annan fin färg!!! Som jag har disskuterat med bl.a. Knoppen innan, folk kommer för att se och lyssna på artisten!!! :roll:
Work sucks, send me on tour!

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Lightguy (TMT) skrev:
ian skrev:Brukar väl vara typ Lee #102 eller #103 i dem, och sen nåt rött eller grönt i reserv.
Om jag får vara petig så skriver man Lee filtrena så här L102 och L103 medans man skriver Rosco med en #! Ville bara vara petig!!!

Vad beträffar frontljus så är det ett måste, riggar man fronten rätt behöver den inte se ful ut. Men visst kan jag hålla med om att i vissa låtar kan man fimpa fronten och bara köra rött eller någon annan fin färg!!! Som jag har disskuterat med bl.a. Knoppen innan, folk kommer för att se och lyssna på artisten!!! :roll:
Det där är ju en fråga om artistens önskningar. Dock så var jag ganska mycket inne på att köra en följe plus färgad front, då följet har en annan färg som är lite tydligare, typ gult följe mot röd front och sådär. Det är hårdrock! ;-)

Fast, ska man ha front ljus så är det antagligen en kanonvariant att köra sidljus, som någon sa, kommer inte ihåg vem. Man behöver inte ha lika många reflektioner i golvet som sabbar bakljus t.ex.

En annan viktig sak, tycker jag, är att sätta nån lampa på trummorna. Det brukar funka att sätta nån eller några profiler med en kallare färg som front på trummor, bara för att ha. Annars så borde man ju, också vid större tillställningar, ha en sixbar med bakljus på bara trummorna, rakt uppifrån typ, tycker jag är snyggt i alla fall! Okej, då säger vi så :D

Och, vad beträffar # och L, rätt ska vara rätt. L är Lee, # är Rosco, why have it any other way *afromannen*

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Hehe, jag kommer ihåg en gång när jag (Som teaterljussättare) hamnade på en rockfestival som ljussättare. Det blev ett annorlunda ljus helt säkert (Om bra är väl upp till var och en..) men det roligaste var när vi satte en julgransslinga med täta små lågvoltslampor vi hade med, runt kaggarna på trummisen till ett band. Mörkret hade lagt sig och han kör äntligen ett trumsolo och allt ljus fade-as ner och trummornas siluett börjar pulsera i takt(hoppas jag). Så coolt så jag rös. bandet var helnöjda. Kul minne jag kom att tänka på när det börjar pratas ljus på trummor :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster