nån Skadad av "discolaser" ?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Olle Johanson »

Eftersom det är hårdare restrektioner i Sverige än många andra länder så undrar jag om det finns fler dokumenterade ögonskador. Av alla "grönlaser" attacker som inträffat har mig veteligen ingen fått skador, de har blivit rejält bländande. En laserpekare a´50 mw är betydligt farligare än en snabbt rörlig samt utspriden lasereffekt. Har man dessutom riktat den rätt så blir det ingen stråle i huvudhöjd.
Ögonläkare som sysslar med laser operationer tycker själva att det är överdrivet hårda regler. Eller jag ska omformulera det. Det är hårda och bra regler, men det krävs för mycket och för dyra tillstånd, även till svaga enheter.

Det finns argument både för och emot. Min åsikt är att det ska ställas in rätt och de dyra tillstånden borde övergå att man är införstådd med reglerna, framför allt med laser som man manuellt kan ställa in så det är farligt..
Det är snyggt och var och varannan krog använder det utan tillstånd och utan ögonskador. Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 255
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 17:16
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.
Ort: Stockholm

Re: nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Robin Skarp »

Har du otur så kan en laserstråle skada ögat. Men de discolasrarna du refererar till har oftast inte en effekt över 50mw, oftast även mycket mindre än vad det anges i manualen.

Däremot när du kommer upp i styrka över 1w så räcker det med att du får lasern på huden en kort sekund för att känna hur det blir varmt.

Reglerna är bra! men kanske borde vara lite "mindre" hårda på leksakslasrar.
Det man inte kan ska man lära sig.

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Ludvig Uppman »

Jag tycker otvivelaktigt att det är väldigt bra med ett tillstånd som kostar (väldigt lite jämfört med att göra någon blind) när det kommer till användning av laser på offentliga platser. Kostnaden får förhoppningsvis den ansökande att lägga lite tid på att läsa igenom de regler som tillståndet innebär, och därmed tar förhoppningsvis den ansökande till sig en del och kommer att arbeta med laser på ett säkrare sätt och med mindre risker.

Om vi tittar på många av våra grannländer i EU så verkar det vara väldigt ofarligt med discolaser, där är det först farligt med laser då effekten överskrider ett gränsvärde/mm. Vilket inte verkar så orimligt eftersom en effekt under det gränsvärdet kanske inte är tillräckligt för att skada närhinnan. En laser som skannar stora mönster sprider ut effekten över en stor yta över tid (även om det bara är en stråle som rör sig). Om du stirrar in ett linje så är det bara en mycket kort tid som laserstrålen passerar förbi näthinnan, det är förstås inget man ska göra ändå!

Discolasrar verkar alltså vara relativt ofarliga (trots att ögats lins fokuserar strålarna till ännu högre effekt per yta), men bara så länge de fungerar som de ska! Om skannrarna slutar fungera och lasern fortsätter att stråla så kan du plötsligt ha en effekt som bränner igenom trä, rakt ner i publiken. Om det är tiofaldig säkerhet vid personlyft så bör det nog också vara det vid laser, med tanke på hur stor skadan kan bli. Som ett exempel på ökad säkerhet är: elektronisk avgränsning av scanning-området, fysisk avgränsning, scanfail (elektronik håller koll på att skannrarna fungerar korrekt), nödstopp, en operatör som aldrig lämnar nödstopp, rigorösa säkerhetsrutiner, checklistor, etc. Sådana säkerheter slarvas det alldeles för ofta med! Kanske för att det är alldeles för lätt och billigt att få tillstånd?

Här har jag skrivit lite mer om riskerna med laser och lagarna: http://laservision.se/Laservision/Stral ... ision.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Ta det lugnt med de koherenta fotonerna!

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Thomas Nilsson »

Man kan bli blind av laser och döv av för högt ljud.. Så när ska staten förbjuda högtalare.. :)

Användarvisningsbild
Ludvig Uppman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 186
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 18:31
Presentation: En som eklektiskt eklärerar med klärobskyr vision.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Ludvig Uppman »

New bulletin: staten har redan förbjudit för starka volymer på allmänna platser.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: nån Skadad av "discolaser" ?

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ludvig Uppman skrev:New bulletin: staten har redan förbjudit för starka volymer på allmänna platser.
Staten har inte förbjudit höga volymer. Det utgörs av lokala miljöförordningar som kan skilja mycket från kommun till kommun. Sosialstyrelsen har gett ut rekomenationer men inget förbud.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster