Problem med spyro?!

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
eric
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jun 2004, 01:00
Ort: Alvesta
Kontakt:

Problem med spyro?!

Inlägg av eric »

köpte in 4 geni spyro till företaget för bara någon vecka sen å har hunnit använda som 2 ggr. har redan fått laga 3 av 4 armaturer. XLR-kontakter som faller sönder, kretskort som sitter löst m.m. är den så dålig kvalite på dom eller har vi lyckats få tag i 4 måndagsexemplar?!?! Trodde Gnie stog för iaf hyffsad kvalite.. men börjar fundera på hur det egentligen e med det... :?:
/eric
Delight

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

känner en som haft sina spyro i flera år och han har då inte haft några större problem med dom vad jag vet, men saker kan förändras och det kan ju även ha varit måndagsex för din skull. Men vad jag vet med dom som äger spyro så har dom inte haft några större problem med dom.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det låter som att du fått måndagsex... Vi har fyra stycken på firman, och dom har aldrig krånglat, eller nåt som suttit löst...

Lådorna som dom kom i va inte skadade? Isf kan ju någon klantid person tappat dom i backen...

Annars får du väl skicka tillbaka dom till stället du köpte dom från...
//Magnus - Fegge & Mattes

eric
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jun 2004, 01:00
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av eric »

okidoki... naee dom va inte skadade på något vis alls.... visst går det att skicka tillbaka dom... är dock lite onödigt om man kan fixa sakerna själv... kostar bara massa pengar å skicka hit å dit. men man tycker ju att nya saker ska fungera felfritt iallafall en vecka... så som sagt.. detva nog måndagsex. .. får se hur länge dom håller nu! :)
/eric
Delight

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bara för att man köper något nytt så är man tyvärr inte garanterad att få helt perfekta prylar, oavsett om man köper något för ett par hundralappar eller för ett par hundratusen! Köper man nytt har man ju dock alltid garanti vilket kan vara tryggt, men som Eric säger, det lönar sig inte att skicka prylarna fram och tillbaka för små enkla fel.

På spyron sitter det 4 st skruvar som är skruvade innifrån och upp i den övre delen av spyron (har för mig att dessa håller fast kretskortet, eller en bockad metallplåt som kretskortet i sin tur sedan sitter på), dessa skruvar har en förmåga att skruva ur sig ibland, men det brukar funka med lite lim/loclite eller motsvarande gänglåsning.

Det andra är själva spegelparabolens infästning i motorn, denna sitter fastmonterad med 2 st nitar, och efter mycket snurrande fram och tillbaka med snabba byten så börjar dessa glappa efter ett tag, vilket ger ett skramlande ljud när dessa roterar. Det man får göra då är att borra ur de två gamla nitarna och sätta dit två nya, så håller det ett bra tag till!

Annars är det robusta enheter som tål mycket stryk!
//Jonas - ljudoljus.net crew

eric
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jun 2004, 01:00
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av eric »

precis som jonas sa så va ett av felen med dom där små skruvarna som håller kretskortet.... på min hade dock inte skruvarna skruvat ut sig... utan båda muttrarna till dom skruvarna hade lossnat helt. Fick helt enkelt plocka bort dom å dra en skruv rakt igenom å sätta en mutter på utsidan. då det var helt omöjligt å få originalmuttrarna på rätt plats igen. men nu verkar det funka utmärkt. :) ..får se hur länge det håller denna gången!
/eric
Delight

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nackdelen med att laga enheten själv istället för att skicka in den är att tillverkaren/återförsäljaren i ett senare skede kan hävda att det är dina reparationer som gjort att fel uppstått, och att garantin därigenom gäller.

Får man burkar som inte är bra tycker jag att återförsäljaren ska betala frakten till och från reparation. Fast, jag vet inte hur det funkar. Någon som kan upplysa mig? :)

eric
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 24 jun 2004, 01:00
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av eric »

visst kan det bli så... å självklart e det bästa att dom fixar det.. men att få dom betala frakterna fram och tillbaka är väl nästan helt omöjligt kan jag tänka mej. Det känns även onödigt att krångla med det då det bara handlade om lite skurvar och kontakter m.m. .... men som sagt... om man kan få dom betala frakten både fram och tillbaka så kan jag gärna skicka dom! =)
/eric
Delight

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Nackdelen med att laga enheten själv istället för att skicka in den är att tillverkaren/återförsäljaren i ett senare skede kan hävda att det är dina reparationer som gjort att fel uppstått, och att garantin därigenom gäller.

Får man burkar som inte är bra tycker jag att återförsäljaren ska betala frakten till och från reparation. Fast, jag vet inte hur det funkar. Någon som kan upplysa mig? :)

Visst, men det beror ju på hur avancerade felen är... Olika företag har olika policy, hos vissa får du stå för frakten i båda riktningarna, hos vissa får du stå för frakten dit, och de står för frakten tillbaka till dig, och vissa andra står för hela kalaset, bra svar va :wink: ,lättare att säga att det varierar ifrån företag till företag hur mycket de är villiga att ta på sig.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Förutom att det varierar från företag till företag så varierar det även inom företagen beroende på om varan är DOA eller om det gått en bit in på garantitiden, samt på hur bra kund du är, dvs hur mycket pengar du årligen kastar på dem :P
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DOA, står det för Dead On Arrival, eller har det något med såna där körer att göra? *solglasögon*

Användarvisningsbild
Carl-Fredrik Herö
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 20 nov 2003, 01:00
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Carl-Fredrik Herö »

dawen skrev:DOA, står det för Dead On Arrival, eller har det något med såna där körer att göra? *solglasögon*
Jo DOA står för Dead On Arrival, är det inte därifrån som dessa körer har fått sina namn också?
Carl-Fredrik Herö

KPS DiscJockeytjänst
http://www.kpsdiscjockey.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Cronlajoon skrev:
dawen skrev:DOA, står det för Dead On Arrival, eller har det något med såna där körer att göra? *solglasögon*
Jo DOA står för Dead On Arrival, är det inte därifrån som dessa körer har fått sina namn också?
Nope, det kommer nog från 60-talet då alla körer i poplåtar gick "do-a, do-a".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

heavysound
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 23 feb 2005, 01:00
Ort: linköping

Inlägg av heavysound »

Har själv 4st spyro som jag aldrig haft problem med.

david

Robban
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 28 jan 2006, 19:18

Inlägg av Robban »

Jag har 2 st spyro 250g och har aldrig haft problem med dem heller!!
Mvh Robban

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster