J Collyns Rafalflash Stroberör

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Hej!

Jag undrar om det är nån här som har någon erfarenhet av detta gamla stroberör system.
Kanske tillomed äger en manual? Jag har lyckats komma över ett system med 10 rör och en kontroller.

Frågan är nu hur man skall koppla ihop dem, det sitter xlr-kontakter på varje rör och på kontrollern (4 kanaler, varje kanal med en hona o hane kontakt på kontrollern), en hona o en hane på varje rör.

Nån som har mer info ?

Tacksam för svar. Här kommer två bilder på skönheterna!

http://img262.imageshack.us/img262/7153/strobetube.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img697.imageshack.us/img697/379/controller.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Film kommer upp så fort jag fått ihop allt :)

/Hans

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Danne Persson »

Hej.
Du måste koppla dom i en slinga för att det skall funka.
Alltså Från kontrollern -> Rör -> Rör (så många du vill) -> Kontrollern.

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Danne Persson skrev:Hej.
Du måste koppla dom i en slinga för att det skall funka.
Alltså Från kontrollern -> Rör -> Rör (så många du vill) -> Kontrollern.
Aha okej! Så det finns alltså ingen begränsning rör / kanal alltså. Tack.

Tänkte koppla dem enligt följande schema (det till vänster)

Sifforna = Vilken kanal röret är kopplad till.

Bild

/Hans

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Danne Persson »

Jag hade nog kopplat en kanal på varje sida istället för 1 & 2.
Om du kör ljudtriggning på Kontrollern så kan man få rätt balla puls effekter och då är det kul med en längre sträcka där pulsen far fram.

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Danne Persson skrev:Hej.
Du måste koppla dom i en slinga för att det skall funka.
Alltså Från kontrollern -> Rör -> Rör (så många du vill) -> Kontrollern.
Okej!

Nu kommer nästa fråga som är lite mer komplicerad.

Med till denna kontroll så följde en låååång hemmagjord multikabel med modell äldre, med kontakter på ena sidan och på andra sidan avknippsad kabel.

Nu gäller det att försöka komma på hur allt skall kopplas?

OBS alla bilder är klickbara o blir då större!

Jag börjar med en bild på kopplingsplinten (förmodar att det fanns en likadan på andra sidan)

Bild

Vi tar en närbild på de två första kontakterna och hur de är kopplade

Bild

Kabel 1 (nummer 1-4) har alla fyra stift kopplade (4 trådar)
Kabel 2 (nummer 5-6) har bara 2 stift kopplade (2 trådar)

Så här ser kontakterna ut. Kabel 1 till vänster Kabel 2 till höger:

Bild

Sedan har vi kontakterna på rören:

På ena sidan sitter en hona direkt i röret:

Bild

på andra sidan sitter en hane med en liten kabel:

Bild

Kontakterna på kontrollern ser ut såhär:

Bild

Finns 4 st av dessa (4 kanaler)

Min teori är följande:

Kabel 1 (4 trådar) innehåller 2 kontrolltrådar och 2 för strömmatning till xeonröret
Kabel 2 (2 trådar) innehåller bara 2 kontrolltrådar.

Kabel 1 skall från kontrollern till honan i det första stroberöret, sedan länkas de i hop i x antal rör med både ström och kontrollsignal.
Sedan på det sista röret i kedjan så sätter man kabel 2 på den sida med kabel på röret och sedan vidare till kontrollern.

Alltså t.ex i detta exempel med 2 st rör:

Kontroller hona -><- hane --kabel -- hane -> <- hona / rör 1 / hane <-> hona rör 2 <hane <-> hona -- kabel -- hona <-> kontroller.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Eller har jag tänkt fel?

Tacksam för alla svar!

/Hans

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Jonas Larsson »

Frågan är ju om de bara har utnyttjat 3 st kanaler då, eftersom det bara är 3 st kablar med 4 st ledare i? Konstigt att det är fler "returer" än matare.

Sedan är ju frågan om det inte måste vara 4 st ledare hela vägen tillbaka till kontrollen, har du öppnat kontrollen och sett om alla 4 stift är anslutna på både han och honkontakterna?

Sedan brukar man väl försöka undvika kablar med två hanar, så det borde nog kopplas såhär:

Kontroller hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- hane / rör 1 / hona -> <- hane / rör 2 / hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- kontroller.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Danne Persson »

Du har tänkt fel.
Gör som Jonas säger.
Kablarna skall vara 4 poliga.
2 ström och 2 signal.
Honan på kontrollern är uttgång.
sedan är det bara att följa kontakterna.
Är det en tvivelaktig multi med klippta kablar,
och om du inte är 100% på hur det kopplas,
så hade jag skitit i den.

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Jonas Larsson skrev:Frågan är ju om de bara har utnyttjat 3 st kanaler då, eftersom det bara är 3 st kablar med 4 st ledare i? Konstigt att det är fler "returer" än matare.

Sedan är ju frågan om det inte måste vara 4 st ledare hela vägen tillbaka till kontrollen, har du öppnat kontrollen och sett om alla 4 stift är anslutna på både han och honkontakterna?

Sedan brukar man väl försöka undvika kablar med två hanar, så det borde nog kopplas såhär:

Kontroller hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- hane / rör 1 / hona -> <- hane / rör 2 / hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- kontroller.
Det är totalt sätt 4 st kablar med 4 st ledare anslutna till plinten (hanar som då alltså skall vara hane->hona) (1,2,3,4 + 7,8,9,10 + 13,14,15,16, 19,20,21,22)

och totalt 4 st kablar med 2 st ledare anslutna till plinten (honor som då alltså skall vara hona->hane) (5,6+11,12+17,18+,23+24)

Nej jag har inte öppnat kontrollern och kikat. Kanske man borde göra det.

Tack för ditt svar.

Får väl helt enkelt testa. Mvh Hans

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Danne Persson skrev:Du har tänkt fel.
Gör som Jonas säger.
Kablarna skall vara 4 poliga.
2 ström och 2 signal.
Honan på kontrollern är uttgång.
sedan är det bara att följa kontakterna.
Är det en tvivelaktig multi med klippta kablar,
och om du inte är 100% på hur det kopplas,
så hade jag skitit i den.
Okej. Jag var orolig för att mata "tillbaka" strömmen till kontrollern, men den kanske är byggd för det. Men då är det alltså ingen fara att koppla in en kabel som har 4 ledare in till kontrollern igen efter sista röret.

Jag skall skita i multin, har kvar den bara för att förstå hur kablarna var kopplade.

Men då är det bara o ta en hon och en han kontakt och tvinna ihop kablarna o koppla in o testa? eftersom att jag bara har kontakterna som sitter fast på ena sidan av multin där jag har kopplingsplinten.

Tack för er hjälp!

/Hans

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Jonas Larsson skrev:Frågan är ju om de bara har utnyttjat 3 st kanaler då, eftersom det bara är 3 st kablar med 4 st ledare i? Konstigt att det är fler "returer" än matare.

Sedan är ju frågan om det inte måste vara 4 st ledare hela vägen tillbaka till kontrollen, har du öppnat kontrollen och sett om alla 4 stift är anslutna på både han och honkontakterna?

Sedan brukar man väl försöka undvika kablar med två hanar, så det borde nog kopplas såhär:

Kontroller hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- hane / rör 1 / hona -> <- hane / rör 2 / hona -> <- hane --kabel -- hona -> <- kontroller.
En fråga till!

Hur skall jag koppla ledarna ?
Jag har inga hela kablar utan måste själv tvinna ihop kablarna XLR hane till hona eller hona till hane. men hur skall själva trådarna vara kopplade?
4 stift i kontakterna.

skall kabeln gå från stift 1 (hona) till stift 1 (hane), stift 2 (hona) till stift 2 (hane) osv osv eller skall de vara kopplade på nåt annat sätt?

Tusen tack på svar på mina frågor.

/Hans

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag är helt övertygad att kabeln ska va 1till1 osv

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Nicke Löfgren skrev:Jag är helt övertygad att kabeln ska va 1till1 osv
Okej, tack!

Detta är likadana rör som en gång satt i taket på Brännaborg :=)

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Har fått hjälp att löda ihop en kabel (hona->hane ((Ledare 1 till 1, 2 till 2, 3 till 3, 4 till 4))). Ikväll blir det test.
Film kommer upp så fort jag kopplat in o testat!.

Tack till er alla för hjälpen.

/Hans

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Så nu är filmerna uppe, det fick bli två delar eftersom att telefonen ringde mitt upp i allt.
Tyvärr så syns inte strobbarna så bra på filmen eftersom att iPhone 3GS kamera inte hänger med så bra i frame/sek. Men vissa program syns bra ändå, som t.ex nr 3.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=IClvznftgEc" onclick="window.open(this.href);return false;

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=ZMYYmDv3-fM" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle vara skoj med lite kommentarer, skall försöka få tag i en bättre kamera..

Ett speciellt tack till min katt som stod ut med allt blixtrande i köket :P

Allt fungerade som det skulle. Tack så mycket hjälpen.
Nu återstår det bara o fixa lite fler kablar o koppla in alla rör o se att allt är ok! :)

/Hans

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Jonas Larsson »

Kul att du fick igång det!

Men som du själv säger, det är svårt att se alla program så som de är tänkta med bara 1 av 4 kanaler inkopplade.

Var är det tänkt att du ska installera rören?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

Jonas Larsson skrev:Kul att du fick igång det!

Men som du själv säger, det är svårt att se alla program så som de är tänkta med bara 1 av 4 kanaler inkopplade.

Var är det tänkt att du ska installera rören?
Skoj att du uppskattade filmen :) Kan nog bli ännu mer coolt sedan när man får igång musikstyrningen :)

Skall göra fler kablar o koppla in allt som det såg ut en gång i tiden..

Jag är mest mobil-dj så jag tar nog med dem i bilen (några st iaf) när jag har spelningar.
Resten har jag planerat att använda som inredning i vardagsrummet ;) (bor själv just nu så man får passa på) ;)

Planen är att montera dem bak på denna gigantiska bokhyllan http://www.ikea.com/PIAimages/0092721_PE229443_S4.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

På så vis så smälter de in i rummet samtidigt som jag kan välja att strobba till det när jag vill :)

Tänkte bygga en fjärrstyrning med IR el Bluetooth för att välja olika program med hjälp av LEGO Mindstorm som jag tänkte bygga som en rälsbana som med en motor som åker fram o tillbaka o slår på olika program på controllern samt slår av o på den. Tänkte gömma kontrollern nånstans o ställa anordningen där o bara ha IR-ögat som syns som tar emot IR signalen från fjärren. Men det är ett helt annat projekt. Jag vet inget annat sätt för att fjärrkontrollera kontrollern. :) Men det är ett helt annat projekt ;)

Det borde vara möjligt med tanke på att de lyckats bygga en mackapär som spolar en toa med hjälp av samma teknik :)

http://www.youtube.com/watch?v=xvZU2Pch ... ature=fvwp" onclick="window.open(this.href);return false;

Några ideer? Synpunkter? Tankar? :)

Hans Zetterberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:20
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Hans Zetterberg »

En fråga till er gamla rävar. Vart får man tag i lämplig 4-ledad kabel? Tänkte göra typ 5 st 5 meterskablar så man är garderad om man är ute på spelningar. Samt undrar jag hur hög spänning som driver strobbarna? Är det 12 Volt, 24 volt, 220 volt?

Tack på förhand.

/H

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Jonas Larsson »

Om det nu är så att 2 trådar skickar strömmen och 2 trådar signalen så kanske vanlig scrollerkabel (kabel till färgväxlare) kan vara passande? Då har du lite grövre trådar för strömmen och klenare för signalen. Se till att ta reda på vilka pin som skickar vad, så du kan löda rätt.

Lego banan låter lite småbökig lösning, låter som det skulle vara lättare att modifiera kontrollen, men som sagt, senare projekt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: J Collyns Rafalflash Stroberör

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Mycket underskattad effekt, har ett 15-tall liknande rör från Mode Electronics, sitter bara en nätsladd
mellan varje rör där, annars så ser de rätt lika ut (förutom styrningen).

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster