Laser. Tillstånd?
-
- PAR-30
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
- Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
- Ort: östergötland
Laser. Tillstånd?
Hej där kära forum vänner. Håller på att styra upp en båt tripp på Östersjön på ett av de större rederierna.
Ett av banden kommer att med egen laser och jag undrar vad som gäller för det. vilka tillstånd behövs och vart vänder man sig för att söka dessa ?
Tackar på förhand...
Ett av banden kommer att med egen laser och jag undrar vad som gäller för det. vilka tillstånd behövs och vart vänder man sig för att söka dessa ?
Tackar på förhand...
-
- PAR-36
- Inlägg: 267
- Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
-
- PAR-46
- Inlägg: 333
- Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18
- Jonathan Olsson
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... tillstand/
Heter numera SSM (StrålSäkerhetsMyndigheten), tänker ni köra den utomhus, mot himmel, behöver även Luftfartsstyrelsen ge sitt godkännande så det inte stör eventuell flygtrafik. OBS, ring dem och kolla vad som gäller på vatten, har inte testat den versionen än
Heter numera SSM (StrålSäkerhetsMyndigheten), tänker ni köra den utomhus, mot himmel, behöver även Luftfartsstyrelsen ge sitt godkännande så det inte stör eventuell flygtrafik. OBS, ring dem och kolla vad som gäller på vatten, har inte testat den versionen än
Jonathan Olsson
Site manager Skövde
Adapt AB
Site manager Skövde
Adapt AB
-
- PAR-30
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
- Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
- Ort: östergötland
-
- PAR-30
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
- Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
- Ort: östergötland
Tackar.Jonathan Olsson skrev:http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... tillstand/
Heter numera SSM (StrålSäkerhetsMyndigheten), tänker ni köra den utomhus, mot himmel, behöver även Luftfartsstyrelsen ge sitt godkännande så det inte stör eventuell flygtrafik. OBS, ring dem och kolla vad som gäller på vatten, har inte testat den versionen än
den ska köras inomhus denna gång.
-
- PAR-36
- Inlägg: 267
- Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Ok Tack!Jonathan Olsson skrev:http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... tillstand/
Heter numera SSM (StrålSäkerhetsMyndigheten), tänker ni köra den utomhus, mot himmel, behöver även Luftfartsstyrelsen ge sitt godkännande så det inte stör eventuell flygtrafik. OBS, ring dem och kolla vad som gäller på vatten, har inte testat den versionen än
Sist jag var i kontakt med dom hette dom SSI
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!
-
- PAR-20
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
- Ort: stockholm
-
- PAR-20
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
- Ort: Lund
- Kontakt:
Spontan tanke är att om du tänker begära tillstånd så får du antagligen pynta runt 3-4000 i tillståndsavgift och som resultat knappt få lov att köra den. Riktlinjer är väl att strålarna måste vara minst 1 meter ovanför publiken och att alla tunneleffekter och liknande blir totalt meningslösa.
Spontan tanke 2 är att om du vill köra laser och ha någon som helst effekt så behöver du rök eller haze och det blir nog problem med det automatiska brandlarmet på båten... så kolla av rök-frågan långt i förväg så att de har en chans att stänga av larmet i den aktuella lokalen.
Eftersom jag inte är något större fan av myndighetsutövning så blir nog mitt råd att så länge du har laserstrålar som scannar dvs aldrig står stilla så skit i tillstånd på internationellt vatten... Det enda du gör är att skaffa dig trubbel och göra lasershowen helt menlös.
Spontan tanke 2 är att om du vill köra laser och ha någon som helst effekt så behöver du rök eller haze och det blir nog problem med det automatiska brandlarmet på båten... så kolla av rök-frågan långt i förväg så att de har en chans att stänga av larmet i den aktuella lokalen.
Eftersom jag inte är något större fan av myndighetsutövning så blir nog mitt råd att så länge du har laserstrålar som scannar dvs aldrig står stilla så skit i tillstånd på internationellt vatten... Det enda du gör är att skaffa dig trubbel och göra lasershowen helt menlös.
-
- PAR-30
- Inlägg: 139
- Blev medlem: mån 08 okt 2007, 22:39
- Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
- Ort: östergötland
Hej på er alla och tack för alla svar.
Nu blev det på detta vis att bandet inte vill betala själva för tillståndet, arrangören gör inte det då det inte diskuterades någon laser innan eller när kontrakt skrevs men de var lika glada för det. Som lite svar på några inläggen som kommit.
Inga problem med rök eller haze då det finns personal från båten på plats hela tiden som har koll på om det skulle börja brinna man anmäler bara till säkerhets chefen på båten vilka tider och vilka zoner som ska stängas av.
När man har ett sånt här arrangemang skiter man inte i tillstånd när båten begärt att man ska ha ett sådant för även om man går på internationellt vatten lyder båten under svensk/finsk lag, vet inte vart brytpunkten ligger där. Men även lyder båten under internationella sjöfartslagar som är krångliga som fan.
För övrigt var det en kanon resa med en stor scen samt två dans golv varav två var öppna mellan 20:00 till 16:00 dagen efter och det tredje hade ett uppehåll på 4 h under morgonen. Just nu planeras tre nya båtar som ska gå under vår/försommaren.
Nu blev det på detta vis att bandet inte vill betala själva för tillståndet, arrangören gör inte det då det inte diskuterades någon laser innan eller när kontrakt skrevs men de var lika glada för det. Som lite svar på några inläggen som kommit.
Inga problem med rök eller haze då det finns personal från båten på plats hela tiden som har koll på om det skulle börja brinna man anmäler bara till säkerhets chefen på båten vilka tider och vilka zoner som ska stängas av.
När man har ett sånt här arrangemang skiter man inte i tillstånd när båten begärt att man ska ha ett sådant för även om man går på internationellt vatten lyder båten under svensk/finsk lag, vet inte vart brytpunkten ligger där. Men även lyder båten under internationella sjöfartslagar som är krångliga som fan.
För övrigt var det en kanon resa med en stor scen samt två dans golv varav två var öppna mellan 20:00 till 16:00 dagen efter och det tredje hade ett uppehåll på 4 h under morgonen. Just nu planeras tre nya båtar som ska gå under vår/försommaren.
http://www.localcrew.se" onclick="window.open(this.href);return false; www://workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster