Vettigt UV-ljus för disco!!??

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Vettigt UV-ljus för disco!!??

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Är detta en vettig effekt att komplettera disco-avdelningen med??

Hur pass bra tryck är det i den? Vill inte köpa något halvdant. Såg att det fanns billigare alternativ men tyckte denna såg vettig ut?

Nån som vet bättre?

http://www.thomann.de/se/stairville_uv400.htm
We make good music sound great!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

standard uv kannon funkar alltid bra. helt okej. dessutom ingen skillnad direkt alls på en sån där "kopia" och en griven wood tex, jag har både och och alla är likvärdiga

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

UV

Inlägg av Johannes Nordgren »

Okej, då jag egentligen är Ljudtekniker vill jag mest ha en som folk tycker att det är helt ok drag i då det typ finns 1 (EN!!!) annan UV-lampa i hela stan. helt otroligt, och därmed omöjligt att hyra in på kort varsel.

Vill egentligen bara få bekräftat att det inte är någon leksakslampa, utan nåt som man kan hyra ut för en billig peng utan att skämmas.

Mors!
We make good music sound great!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

det är juh samma lampa i alla dom där 400 watts kanonerna och det är blank reflektor i alla, det ä helt okej drag i en sån där kannon täcker upp mycke stora ytor och är MYCKE bättre än floodarna med tycker iaf jag. dock kan det ta upp mott 4 minuter innan lampan ha uppnåt full styrka men dom brukar juh endå va på hela kvällen så det e väl inga problem

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det finns en UV kanon som har bättre reflektor än övriga. Det är Italienska PSL (Programmi Sistemi Lucci eller nåt sånt). Men du kan gott köpa den från Luthmann. Den är väl värd pengarna.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Någon som testat UV ledarna?
Work sucks, send me on tour!

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

UV

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

Absolut Bästa UV Armatur Jag Använt.. svensktillverkad också...
http://www.labino.com/products-uv-flood-comp.html

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har någon Eurolight floodvariant liggande, helt värdelös, vet inte vad som är fel, eller om det helt enkelt är så dålig ljus ifrån floodarna.

Satsa på en Griven Wood så får du riktiga prylar, det är väl "originalet"?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Flood!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Hej!

Jonas, Är den som jag länkat en flood??

Du har inte lust att länka till någon som du föredrar!??

Vore snällt!
We make good music sound great!

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Den du ha länkat till är en kanon och domfunka skit bra.som sagt jag har bådde griven wood och kopierna och begge är bra. ingen skillnad alls direkt. har också floodar och dom är inte alls lika bra som sagt

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Eurolites ES-105 är en bra UV-flood, mkt bättre än de med 400W-lampan. Kanonerna tycker jag är rätt värdelösa men det är ju kul att du är nöjd Mattias =D
Martin / Optisound

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Martin: Det är konstigt att vi har så olika erfarenheter när det gäller UV ljus. Vi måste uppleva ljuset på olika vis. Du tycker att kanonerna är värdelösa och det respekterar jag, medan jag tycker att det inte är mycket som kan mäta sig mot en 400W uv lampa i en UV-kanon. Åkte själv runt i folkparkerna under hela 80-talet och fyllde dom med UV-ljus från min UV-kanon. Har sedan i alla år använt dessa på uthyrningen och INGEN har hittills tyckt att det varit för lite UV-ljus. Snarare tvärtom. Jag har själv bara sett värre någon gång, ett gäng 1000W PAR64:or med dichroida UV glasfilter.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

jag har eurolite uv floodar och jag tycker inte alls dom ger nå bra uv ljus däremot kanonerna funkar skit bra,sedan ha jag hyrt ut kanoner och floodar och alla kunder tycker likadant,efter att ha hyrt både flood och kanon av mig så hyr dom enbart kanoner nästa gång. Som jag förstått det såska juh en flood sprida uvmer än en kannon och därför kanske inte upplevs lika stark som en kanon men jag ha kört en kanon i et litet rum på en klubb i stan och hela rummet var uv, däremot på andra dansgolvet där vi monter en flood va det inte alls lika bra uv. men men alla ha kanske olika erfarenheter,jag delar bara medmig av mina

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

UV - lysrör

Inlägg av Andreas Birgerson »

Ser att alla bara pratar kanoner och vill därför passa på att skriva någon rad om UV-lysrör.

Jag har köpt ett par ip44-klassade 2x36w-armaturer på Biltema som jag spaylackerat med matt svart plastfärg på utsidan, blev mycket snyggt.

I dessa monterat 2x36w Sylvana UV-rör per armatur. Har dessa huvudsakligen på ravefester liknande har också släpat med dem på någon bröllopsspelning (och även nåt företagsmingel där detta blev en nice effekt under ett bord ..) men fungerar naturligtvis lika bra för fast montage i taket på en nattklubb.

Ger naturligtvis en lite mer allmän UV-bestrålning än vad ovan beskrivna kanoner gör...

OBS använd inget annat än Sylvana-rör (eller möjligen Philips) kostar cirka 195kr/röret. Köp för allt i världen inte uv-grejer från Bauhaus eller Kjell o co. detta är självklart skräp.



En liten trist detalj var att "glaset" i den armatur jag köpte inte alls släpper igenom uv, vilket gör att man måste ta av detta varje gång - ser detta dock inte som någon jättenackdel. "glaset" har tvärtom vid ett otal tillfällen räddat rören från diverse destruktiva smällar.

Som alltid när det gäller lysrör, byt båda rören på en gång och byt glimtändare samtidigt som du byter rör, så håller de längre.

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 11 apr 2006, 14:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: UV - led

Inlägg av Andreas Birgerson »

Slutligen om du vill gå lite modernare så börjar det komma gott om LED-uv floodlights dmx-styrda osv där du till exempel kan strobba uv om du vill.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jag håller med Andreas.
Måste också slå ett slag för UV-rör. "Fyller" upp ett helt dansgolv utan problem (beroende på hur stort dansgolv i och för sig).

Perfekt om det ska va installerat på ett discotek.
Men att hyra ut vet jag inte. Då skulle jag nog föredra någon UV-kanon eller UV-flood.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Visst är uv-rör bra, dom ger bra med uv ljus,men som jag förstog det så skulle johannes hyra ut uv, och då måste jyh en kannonvara bättre som inte är lika ömtålig som uv rör, dessutom om man klör sporthall eller likanade klarar man sig mycke längre med en kannon som har en helt annan kastlängd än vad uv rör har som du isf måste släppa med dig massor av, opå fasta installationer dock så hänger vi oftast upp uv-rör. billigt och enkelt. så för johannes del tror jag fortfarande att uv kanon är det absolut bästa att ha på hyran

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

oj vad mycke stavfel det vart i mitt turbo skrivande inlägg,haha, hur tar man bort ett inlägg förresten om man vill lägga in ett nytt eller bara rätt stava?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Du trycker på knappen Ändra som sitter jämte knappen citera.
Johnny Andersson

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Någon som har testat "Chauvet LED Shadow" det kanske kan vara något?
http://www.pam-pro.se/products.php?cid=241&pid=4012

Är lite intresserad av att testa dom.
/// djfredrikb.se ///

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster