Pålitliga tillverkare?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Pålitliga tillverkare?

Inlägg av Niklas Hansson »

Jag tänkte skaffa mig ett litet "ljuspaket" med några fräscha ljuseffekter och funderar starkt på ett par stycken scanners att börja med. De skall användas till mobila discon där all möjlig musik kommer förekomma.
Men jag undrar hur pålitliga de olika tillverkarna är i kvalité? Har precis som många andra suttit och stirrat på Thomanns hemsida med de bra priserna. Har hört att stairville inte är mycket att hänga i julgranen så därför vill jag undvika dem. Men hur är det med Eurolite och Futurelite då? De har ju också lite utrustning till bra pris. Och om man kikar in på totalljud.se har de JB-system... Vilka kan jag lita på utan att betala 5000:- per effekt?
Man får ju vad man betalar för...

Kan väl tillägga att jag kan tänka mig att lägga omkring 6000 för två schyssta scanners (helst inkl. lampor och DMX-kablage om det behövs). Ju billigare destu bättre ;)

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Vet inte men det känns som att JB-systems är rätt så i samma klass som Stairville.
Ex: JB-systems Falcon och Stairvilles Earthquake är ju grymt lika om inte annat. Misstänker att det är samma tillverkare. Mao samma pryl olika klister lapp. Och 1000:- dyrare från JB.
Har inte kollat på andra prylar från de märkena men jag kan tänka mej att de flesta av de billigare effekterna kommer från samma tillverkare de påminner ju rätt mycket om varandra.
Eurolite har ju prylar med i princip exakt samma spec och utseende som Stairville... Samma gäller för Futurelight. Tror inte det har så stor betydelse vad du väljer av de fabrikaten.
Måste man skriva nått här?

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Du skrev det ganska bra själv i ditt inlägg Niklas "Man får vad man betalar för" Klockrent!
Köp begagnade schyssta prylar av någon som tänker lägga av istället för nytt halvdant skräp, det är mitt råd alla dagar i veckan om inte ekonomin ger möjlighet tillnyköp.
Jag kan ta ett färskt exempel från förra vecan från krogen där jag DJ:ar.. Där skulle man köpa in en trubadurrigg dvs aktiva toppar, mic, mixer för att kunna ha någon utan utrustning som spelar. Jag fick frågan vad som skulle köpas, och jag sa - Köp riktig effekt och mixer till att börja med så kan vi använda dom, sen kan vi köpa begagnade aktiva toppar i schysst skick.. Budgetetn lades på ca 12000:- inkl moms.. Vad händer? Jo! Det köps in en komplett Alto-rigg som används en gång innan ena toppen tackar för sig och bara tjuter rakt ut. Notstället blir en plasthög klar för avhämtning och allt sprakar.
*ridå*
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Ja! dessa krögare. det visar sig ju bara i längden att det är smartast att lyssna på oss som kan. Även om det kan bli lite dyrt ibland. *afromannen*

Men den här gången hade det lönat sig nu när han står med en rigg som har rasat. Mitt tips är att låta honom stå där med byxorna vid fotknölarna eftersom han inte lyssnade från början. Jag skulle inte ge honom en chans till.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Inlägg av Jakob Nilsson »

Vad gäller effekter så har jag kört en del på JB-scannrar och de funkar helt okej (väldigt svåra att få till ett snyggt ljus när man dmx-styr dem bara). Men som sagt så finns det mycket annat som är bättre... Mitt råd är att försöka få tag på något begagnat istället, t.ex. Martin Acrobat

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Tomas Jern skrev:Eurolite har ju prylar med i princip exakt samma spec och utseende som Stairville... Samma gäller för Futurelight. Tror inte det har så stor betydelse vad du väljer av de fabrikaten.
Blanda inte in Futurelight med Eurolite och Stairville. Det är en jäkla skillnad mellan dessa. Stairville (som är Thomanns egna brand) har vissa saker som kommer från samma tillverkare som Eurolite.

Futurelight tillverkas (eller har tillverkats) i samma fabrik som Robe. Många av deras lite dyrare modeller är identiska med just Robe, men till ett betydligt bättre pris.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jakob Nilsson skrev:Vad gäller effekter så har jag kört en del på JB-scannrar och de funkar helt okej (väldigt svåra att få till ett snyggt ljus när man dmx-styr dem bara). Men som sagt så finns det mycket annat som är bättre... Mitt råd är att försöka få tag på något begagnat istället, t.ex. Martin Acrobat
Martin Acrobat är en mycket bra lampa om man vill ha nått som täcker ett discogolv. Ett mycket bättre alternativ än "bara" två scanners om man inte har nått annat. Köp till en liten Martin MC-1 styrning så kan man kontrollera Acrobatarnas inbyggda program.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Det var var i det billigare segmentet jag menade. Där är det samma prylar.
Oavsett märke.

Sedan att de dyrare effekterna är tillverkade på olika fabriker är ju en annan sak. Är det scanner för 2,5kkr/st så är det förmodligen junk från samma fabrik när de ser exakt lika ut och har samma värden. Kan ju iofs vara Kopior :-)
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

i tidiga år skaffade vi en "disco tech" FX2
den är enkel och täcker upp riktigt bra det är en gobo flower med svep
Det är en bra nybörajar maskin som borde gå och hitta rättbilligt
När den blev stulen för ett antal år sedan så köpte vi 2 nya för dom är perfekta till småuthyrninga folk klarar av dom men försök dig inte på att
göra nått mer med dom för dmx styrningen ger inte direkt stor kontroll
och dom är väldit begrensade i sinna rörelsemönster så dom är "billiga" disco lampor. (finns även på monacor)

Obs de är inga scannrar

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Martin T-Rex är en snygg ljuseffekt som listar på 2465:- Personligen hade jag valt två sådana före två billiga scanners utan styrning till disco.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Om man inte ska köra bara disco så rekomenderar jag att setill at köpa lampor med dimmer

Det saknas typ jämt på billigare lampor och det är välidirt nice att ha vid alla former av evenemang

en tabbe jag gjorde första gången jag köpte scanner men då ökas skälvklart priset en aning

Hittade ett par för 4kkr saknar dock dimmer
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5416860

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Har spanat in Eurolight TS-7B på musikbörsen och att döma av videos på youtube verkar de lysa riktigt bra. Fördelen är ju också att ha nära till musikbörsens fysiska affär om man behöver utnyttja garantin. Vad har ni för åsikt om dessa scanners? De är DMX-styrda och har dimmer, plus att de använder gobo's som jag helst vill ha :) Tror ni att ett par 250 Wattare kan lysa upp ett litet dansgolv? Annars har jag ju ett gäng kannor man kan komplettera med...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

hur litet är litet?

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Vi kör på 4 st Earthquake + 2 barrels + lite parkannor.
Funkar helt utmärkt me bara dom 4 earthquakerna. Lyser upp ett normalt dansgolv hur bra som helst. Och ibland kör vi med 2 st lasrar från totalljud. som kostar 2500/st. Helt underbara.

MVH Emil

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Med litet menar jag en lokal för ungefär 50 pers.. Klart att man får komplettera med fler effekter i framtiden men vill nog börja med 2 st pga ekonomin.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Blir det typ 10 x 12 m?

Niklas Hansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 11 jan 2007, 18:15

Inlägg av Niklas Hansson »

Det har jag ingen vidare koll på, men det låter väl rimligt...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Bara två är lite tunt men det funkar.
Vist fylla ut med kannor funkar det me men absolut ingen höjdare
Dels du måste aktift jåcka dom nestan hela tiden och dom är inte så spännande.

Om det jäller bara disco skulle jag nog komplitera med nått änklare och billigare (om du vill hålla budjeten på låg nivå)

att annat tips är att komplitera med barel-arematurer dom sprider mer och ger en bra disco effekt sprider bra.

Nu kommer alla säja at man ska sattsa på nått "riktigt" på en gång men jag är uppväxr på billigare grejer och sägger att billiga grejer kan funka i rätt kombinationer

Tips på billiga arematurer
Geni sparkler Monflower 50W men är så änkla i sin optiska konstruktion att dom är väldikt effektiva

Derby Ger mycke vintage kjänsla kan variera en hej del i effekt typ 2x150 - 2x300~W

Och finns det olika prism effekter som sprider bra

Men dessa rekomenderar jag bara som kompliment

Har du funderat nått på rök?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tycker ni ska hyra av nån etablerad istället för att köpa billiga nya saker. på sin höjd kan ni köpa begagnade bra saker.

att man inte får nog betalt för att hyra är inget giltigt argument för att köpa saker själv.

det finns nog med utrustning i landet liksom, bättre att saker kommer till nytta än att det kommer hit mer skräp som tappar värdet direkt...


lite offtopic.. jag smällde upp en "professionell" ljudanläggning långt norrut i landet i förra veckan med bakgrundsmusik från en trubadur på en uteservering. PA-systemet var högtalare från IMG Stageline monterade längs väggen. Trubadurerna sjöng genom en elvis-Shure och ett headset (förmodligen från JAM). Mixern var en Behringer.

När jag åt lunch inne i restaurangen nästa dag stod där två toppar från Alto (FBT-kopior rakt av) och samma mixer/mic.

Sanningen att säga så lät det rätt OK utomhus, något sämre inomhus men med tanke på att jag hade blivit lika störd av trubaduren oavsett märke på högtalarna så kanske det lät bra nog för syftet ?!??!!

på nåt sätt måste man ha förståelse för krögare som får en lösning nästan gratis under garantitiden iaf. jag har lite till övers för grossister/återförsäljare som ser som sitt främsta att jaga volymer med små marginaler, men samtidigt är ju samhället så i mångt och mycket. kanske är man privligierad som har möjlighet att välja att vara lite idealist och jobba med hög kvalitet som en viktig målsättning.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Vilken alto model skulle vara kopian?

(påtal om alto har du testat deras högtalarsimulatorljudförendrarbox som man ska ha mellan steg och mixer Ine kul Han som designade högtalarna tycker att man ska ha den där men det låter bättre om man skippar den tycker jag)

Och vist är det bra för uthyrarna att få hyra ut de lite större grejerna men tex jag tyckte att det var kul att äga prylarna från början
men det är mer jobb att äga helt klart

Äga=egen känsla
Hyra=mindre underhåll

(jag ligger efter massor i underhåll, en scanner knarrar dimmrar som måstefixas m.m.)

Angående stageline så fins det modeller (små vita plast instalationshögtalare) som dom säljer som även stora kända märken säljer exakt lika danna men hos dom är det en ny produkt mins inte märket men det var nått lite mer "erkänt" märke
Men man får vad man betalar för!!! :!:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster