Problem med Thunderbird

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Klas Hermansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 06:44
Ort: Alingsås

Problem med Thunderbird

Inlägg av Klas Hermansson »

Hej!

Jag köpte nyligen en begagnad Thunderbird som jag i förra helgen använde på en mindre fest. Till en början fungerade allt bra, den följde musiken fint.

När den stått igång i ca 15-20min verkade det precis som om den tappat ljudkänslighet. Båda motorerna stannade och ljuset lyste bara.

Jag testade hemma, först utan lock. Då gick den fint i över en timma med låg ljudvolym. När jag sedan satte på locket uppstod ganska snart problem. Dock svarade den fortfarande fint om man höjde musiken alt. gastade i den.

Som sagt innehåller den två st motorer, och båda stannar alltså. Därför antar jag att det inte är fråga om att smörja, utan snarare kontaktfel någonstans. Har funderat på kallödning, då problemet uppstår vid värme (och lödningen vidgas något), men borde den då svara om den får starkare signaler?

Det är precis som om den efter en stund blir immun mot ljudtrycker och kräver mer..

Någon som har någon idé?


mvh
Klas Hermansson

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Hmm, jag var tvungen att googla lite för att hitta "thunderbird" men den jag hittade kostade 895:- att köpa och det kanske inte borgar för 100%:ig kvalité direkt :)
Jag har haft ett liknande problem med en såndär effekt och det löstes genom att mikrofonen plockades lös och hängde på utsidan. Den pallade inte riktigt trycket...kanske på grund av värmen...?
Har för mig att det var en gammal "Blackbox" från Jenlite eller liknande som numer har välförtjänt pension på nån elektronikskrot.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Klas Hermansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 jul 2008, 06:44
Ort: Alingsås

Inlägg av Klas Hermansson »

Hmmm, ja - det är väl möjligt att mikrofonen inte klarar värmen.. men den i sig borde inte vara nån kvalitetsskillnad på mellan olika modeller skulle jag tro.
Det är en sådan där vanlig liten kretskortmik.

Men det är klart, när locket var av gick den ju fint..

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Kylspray är bra att ha.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster