Projektioner

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Projektioner

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Ska eventuellt göra videoprojektioner till våren och undrar lite vad man bör tänka på? Jag har inte gjort just projektioner förut (men animationer), så vad bör man tänka på när man ska smälla upp det på en 3x3 meter med scenbelysning?
Det jag kan tänka på är att inte göra det för kontrastlöst, så att det suddas ut om det kommer ljus på det. Mycket kontrast = bra?
Sen undrar jag lite hur man praktiskt sköter det på föreställningen? Ska man använda dator + program? I så fall; vilket program? Finns det något som fungerar bra med AfterEffects? (Där jag hade tänkt göra det) Också, hur får man till tajmingen med animationerna? Säg att jag har massa cirklar som åker runt och vid en viss replik eller något ska de åka ut till sida, går det att fixa så att man "trycker på en knapp" så åker de ut, eller måste man göra en film som är väl tajmad?
Det sista blev nog lite flummigt. Jag har massor av frågor eftersom jag inte har gjort animationer i scen-sammanhang förut, så alla tips uppskattas!

Kom på en till fråga; vilken upplösning rekommenderas? (Jag vet inte vad projektorn kan åstakomma, så säg en genomsnittlig projektor)
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ta en titt på Arkaos.. Det programmet löser de flesta av de problem du beskriver..

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Arkaos om du inte har så mycket budget.

Hippotizer om du vill kunna göra allt du beskrivit. Programering av alla parametrar på tidslinje i Hippon gör ditt arbete mycket lättöverskådligt och lättjobbat. Finns i tre storlekar; Express, Stage och HD.

För mer information om systemen se www.hippotizer.com eller PM:a mig.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

eller varför inte pandoras box
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Hm... Jag vet inte om det finns någon budget till att köpa in ett program. Tvivlar på det. Finns det några gratis alternativ? Funderar på Powerpoint? Finns det något bättre gratisalternativ? (Gratis för mig eftersom jag redan har det. ^^)
Några tips om saker man bör tänka på?
Man lär sig så länge man lever...

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Du kan använda Arkaos i 21dagar utan att lösa en licens, du behöver ju bara en midiplanka samt en dator för att få det hela att klaffa.... Vill du sedan kunna fortsätta använda det så kostar det ju endast 279Euro.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Oscar: vad är det för typ av produktion du ska jobba med? Vore kul att få lite mer detaljerad bakgrund till projektet.

Det finns ett alternativ till som är värt att ta i beaktande, nämligen Watchout från Dataton. Det kostar iofs pengar att köpa licensen, men det går att hyra licenser och hela system också. Se www.dataton.com för mer info.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Jag kan inte säga så mycket just nu, men det är en musikal som ska sättas upp i en gymnasieskola. Fast det är seriöst; det är audition för att komma med och det är en hel kurs som går ut på att sätta upp den här musikalen så det är viktigt att det blir snyggt.
Jag frågade om det finns någon budget, men har inte fått svar. Men 279 € är nog max som jag kan tänka mig, om det skulle finnas en budget (vilket jag inte tror).
Jag tar studenten imorgon (heja mig!), så jag är lite upptagen just nu. Ska kolla på dem när jag får tid i helgen!
Tack för svaren!
Man lär sig så länge man lever...

Fabian Ebbesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:41
Ort: Göteborg

Inlägg av Fabian Ebbesson »

Grattis :D

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Tack. :)

Det lutar nu åt Arkaos för det verkar billigast, eftersom jag inte tror det finns någon budget till det egentligen. Så jag testar 21-dagars versionen. Någon som har några visdomsord om Arkaos?
Någon som har visdomsord överhuvudtaget? Någon som har tips på hur jag kan använda mig av After Effects istället? (Lättast för mig)
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

After Effects är ju ett editeringsprogram, inget för att trigga filmerna med. Men det går ju naturligtvis utmärkt att använda för att göra filmsnuttarna.

Med Arkaos kan du tex tilldela valfria tangenter på tangentbordet till valfria händelser i programmet, dvs tryck på "a" och film nr 1 visas omgående. Det finns flashmöjligheter, du kan välja att ta in live-feed från kameror/webkameror och dessutom lägga på effekter i realtid på dessa. Men det kräver förstås en hygglig dator för att funka bra..

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Hygglig dator har jag. Jo, After Effects är ju som du säger, men de har ju vissa bra saker, då tänker jag speciellt på de genererade sakerna. Det jag menar är att ha något som genereras fram tills dess att man trycker på en knapp, typ. Men det lutar väl åt att blanda Arkaos och After Effects. Om det finns budget. Annars blir det Powerpoint. >.<
Någon som vet hur man kan få det att styras via ett ljusbord? Går det att omvandla DMX till MIDI? Kan man omvandla XLR till MIDI? Detta vore lättast i mitt fall, annars får jag väl dra en lång MIDI-sladd och gömma datorn någonstans...
Man lär sig så länge man lever...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

XLR till midi? Kontakttyp till signalprotokoll?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Jaja, är inte så hemma på det där... Men ni kanske fattar ändå?
Alltså, jag vill slippa dra massa sladd. Från ljusbordet/ljudbordet går det en DMX-sladd och ljudsladdar (XLR?). Så, för att slippa dra nya undrar jag om man kan utnyttja dessa på något sätt?
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Du måste skilja på After Effects och Arkaos. De har inte direkt med varandra att göra. Med After Effects editerar du film och lägger effekter på filmsnuttarna. Typ ett Photoshop för rörlig bild. Arkaos är endast till för att på olika sätt trigga visningen av filmerna. Du gör alltså inga filmer i Arkaos och du kan heller inte trigga igång några filmer i AE.

Arkaos finns dock med färdigt DMX-interface, så att det går att trigga det från ljusbordet, men då behövs naturligtvis lite mer hårdvara..

Här kan du läsa mer..
http://www.thomann.de/se/arkaos_vj_visual_jockey_dmx.htm
http://www.thomann.de/se/arkaos_dmx_usb_pro_interface.htm

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Jag är fullt medveten om att AfterEffects och Arkaos är skilda saker.
AfterEffects: Gör filmen.
Arkaos: Spelar upp filmen.

Hm. Den sista länken verkar intressant. Ska kolla när jag får lite mer tid! Tack! Eftersom jag tror 279€ är max, så försöker jag hålla ner kostnaden.
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Varför just €279??

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

För att licensen på Arkaos kostar 279Euro.
Johnny Andersson

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Precis. :) Säg 3000:-. (Väntar på svar)
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 02 feb 2007, 14:44
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Angestav »

Johnny Andersson skrev:För att licensen på Arkaos kostar 279Euro.
Japp, men då får man bara MIDI nivån av programmet.
En licens för att kunna styra via DMX går loss på €699

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster