Chauvet LED-Effekter

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Chauvet LED-Effekter

Inlägg av Fredrik Blom »

Hittat lite roliga LED effeker som verkar helt ok.
Hörde att ljusutbytet gick att jämnföra med 24v/250w. Rätt kul effekt också.

Någon som har testat?


http://www.chauvetlighting.com/fixtures/vue3_fix.shtml
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ser ut som samma effekter American DJ säljer!? http://www.limelight.nu/americandj/americandj.htm

Revo III tex ser ju ut att vara rätt bra drag i för att vara led!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Titta där, American DJ hade ju mycket kul i led.
Får bli en liten beställning o se vad led går för.
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Återkom med rapport i så fall, är nog fler som är nyfikna!

Lätta, små, drar ingen ström, inga lampor att byta och blir inte varma, tekniken går frammåt...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Ha. Fick hem massa American DJ reklam idag. Bla om alla led effekter.
Tror vi kommer få se mkt led framöver.

Kommer tillbaka när jag testat.
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tror vi kommer få se mkt led framöver.
Ser vi inte redan en himla massa LED?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Jo visst, de finns en jäkla massa LED produkter. Men det kommer nog
bli allt mer vanligt o se en massa LED effekter, scanners och
movinheads i folks ljus riggar.
/// djfredrikb.se ///

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Mats Lindgren skrev:
Tror vi kommer få se mkt led framöver.
Ser vi inte redan en himla massa LED?
Ser vi inte för mycket LED? ;-)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Bullen: vi ser inte för mycket LED, vi ser för mycket billig ljussvag LED, om några år kan vi nog se en hel del bra LED som kan ersätta konventionella PAR-kannor även på större scener, men vi är inte där ännu. Det positiva med LED är ju att det drar så extremt lite ström jämfört med en konventionell kanna, tänk dig en dimmer som drar 63A och du har så många PAR64 på den som du kan, om du byter ut alla dom mot LED så sparar du in extremt mycket ström = bättre för miljön.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är det bara jag som tycker att det är något oklädsamt att tro att man behöver lära sin pappa att göra barn?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nä asså, du har ju bäjs och så har du trebble!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Per Johanson skrev:Är det bara jag som tycker att det är något oklädsamt att tro att man behöver lära sin pappa att göra barn?
Fick hålla hårt i händerna för att inte skriva något liknande igår, jag var så nyfiken att se vart det här skulle ta vägen så jag höll mig. Din formulering var ju enastående så det var bra att jag inte försökte mig på något liknande.

Tack nu kan jag fortsätta dagen med ett leende!
Senast redigerad av 1 Gustaf Tydén, redigerad totalt 0 gånger.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Gustaf Tydén skrev:
Per Johanson skrev:Är det bara jag som tycker att det är något oklädsamt att tro att man behöver lära sin pappa att göra barn?
Fick hålla hårt i händerna för att inte skriva något liknande igår, jag var så nyfiken att se vart det här skulle ta vägen så jag höll mig. Din fomulering var ju enastående så det var bra att jag inte försökte mig på något liknande.

Tack nu kan jag fortsätta dagen med ett leende!
WORD!!
//Carpvik

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Jakob Carlsson skrev:Bullen: vi ser inte för mycket LED, vi ser för mycket billig ljussvag LED, om några år kan vi nog se en hel del bra LED som kan ersätta konventionella PAR-kannor även på större scener, men vi är inte där ännu. Det positiva med LED är ju att det drar så extremt lite ström jämfört med en konventionell kanna, tänk dig en dimmer som drar 63A och du har så många PAR64 på den som du kan, om du byter ut alla dom mot LED så sparar du in extremt mycket ström = bättre för miljön.
Personlig tycker jag att det visst kan bli för mycket LED. Det är precis som när det var nytt med rörligt ljus och Mediaservers, alla ska ha det men få vet vad dom ska göra med det. Plus att jag tycker det finns ett "flimmer" i LED som ger i allafall mig huvudvärk. Kan vara att det är den billiga dåliga Ledden. Att ledden kommer att ersätta vanliga lampor helt tror jag inte alls på, lika lite som det rörliga har ersatt fasta armaturer.
Allt har sin plats och funktion.

Bullen

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Per Johanson skrev:Är det bara jag som tycker att det är något oklädsamt att tro att man behöver lära sin pappa att göra barn?
Om du syftar på det jag tror du gör, så kanske man ska känna sig ärad??

Bullen

PS Fruktansvärt roligt, faktiskt! DS

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Bullen: där har du rätt, var det inte nyligen UASL gick ut med att dom hade lite LED? tror det var dom som sa det och då har LED funnits ganska länge innan dom plockar in lite. På en scen modell väldigt liten kan LED vara bra eftersom det ger många färger utan att ta massor med plats och man har inte alltid så mycket ström om scenen är liten, men dom som kör det på stora scener och ut över dansgolv förstår jag mig inte på, det är ju inte ens lagom ljusstarkt och dom har plats för massor med roligare saker som ger bättre resultat.

Allt det här med det rörliga har ju inte slutat nu heller, jag har sett en del gig där ljusteknikern inte kan låta bli att köra runt med det rörliga ljuset hela tiden bara för att det heter rörligt, man kan ju även låta det vara stilla och använda rörligheten för att kunna rikta ljuset på olika ställen men det verkar inte alla förstå :-)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jakob Carlsson skrev:Bullen: där har du rätt, var det inte nyligen UASL gick ut med att dom hade lite LED? tror det var dom som sa det och då har LED funnits ganska länge innan dom plockar in lite. På en scen modell väldigt liten kan LED vara bra eftersom det ger många färger utan att ta massor med plats och man har inte alltid så mycket ström om scenen är liten, men dom som kör det på stora scener och ut över dansgolv förstår jag mig inte på, det är ju inte ens lagom ljusstarkt och dom har plats för massor med roligare saker som ger bättre resultat.

Allt det här med det rörliga har ju inte slutat nu heller, jag har sett en del gig där ljusteknikern inte kan låta bli att köra runt med det rörliga ljuset hela tiden bara för att det heter rörligt, man kan ju även låta det vara stilla och använda rörligheten för att kunna rikta ljuset på olika ställen men det verkar inte alla förstå :-)
Jag tror inte riktigt du fattade grejen här, va??

Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jan 2006, 20:27
Ort: Södermalm

Inlägg av Calle Brattberg »

Man kanske borde skicka han Bullen på en kurs, Jag har sett flera gånger hur han blinkar och blippar med Ledgrejjor. Har han verkligen koll? typiskt lite äldre ljustomtar...

Skämt åsido. Visst kommer vi se massor av mysko ledprodukter, men det är ju väldigt få som faktiskt är värda att ens fundera på? Måste dock slå ett slag för Martins nya Stagebar, en grym armatur med RGB-AW vilket gör att du kan få riktigt snygga färger, även varm amber och snygg lavender vilket är så svårt i andra armaturer. Dessutom är dom färgmatchade!

Ta tio av de vanligaste LEDparkannorna och lys på en ljus fond, efter 10 minuter så lovar jag dig att du har 8-10 olika nyanser, även med dyrare armaturer...
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Calle:
Hur funkar det med "Battery powered control menu for off-site set-up without power" hur länge håller batteriet?
Måste man underhållsladda det?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag fick hem två stagebars igår, helt grymma! Mycket snyggare färger än i en ribalta, och nästan lika mycket drag. Synd att den inte är IP-klassad, bara... En grym fördel om man ska använda många för till exempel en fond, så är det powercom både in och ut, så kabeldragningen blir superenkel och clean.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster