Laser

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
coherent
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00

Re: Laser

Inlägg av coherent »

Jonas skrev:
cyberpunk skrev:
Lightguy (TMT) skrev: När jag skriver billigare laser menar jag inte någon liten sketen laser krabba!!!
:idea:
Du vet att man måste ha tillstånd (av strålskyddsinspektionen har jag för mig det är) för att använda lasrar större än 5mW va? Stora lasrar är ju inte direkt några leksaker menar jag!
Varifrån har du fått siffran 5 mW ? Jag har också hört det i något sammanhang och sett att många säljer på 4.99 mW för att komma under 5 mW gränsen (iaf i utlandet).

Jag var ju lite nyfiken på vad som gällde och pratade lite med GSL på mässan ang detta, och enligt dem behövdes det inga tillstånd förräns du kom upp i ganska graftiga prylar (ett antal watt), någon snubbe ifrån strålskyddsinspektionen hade varit uppe på mässan och klagat på deras monter eftersom de körde så mycket lasers, men de kunde tydligen inte säga något, bara göra en rekommendation.

Det vore intressant att få reda på hur det verkligen ligger till ifrån någon som vet. Tex en 30 mW grönlaser ifrån totalljud kan jag knappast tänka mig att man måste söka tillstånd för.

Är det någon som har mera kött på benen ang denna fråga ?
http://www.ssi.se/detta_aer_ssi/regelve ... _Light.pdf
prata med gsl igen du..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Laser

Inlägg av Jonas Larsson »

coherent skrev:http://www.ssi.se/detta_aer_ssi/regelve ... _Light.pdf
prata med gsl igen du..
Okej, har inte sett detta tidigare, men när jag pratade med dem på mässan så sa de att den kontrollanten inte kunde göra något åt saken.

De få regler som finns är anpassade för de äldre lasrarna som hade mera "bieffekter" och inte var lika "rena" som dagens lasers, men visst, det ÄR farligt med att få en stillastående laserstråle rakt in i ökat, men eftersom laserstrålen i en lasershow rör sig så extremt snabbt så är den mindre farlig för ögat eftersom exponeringstiden blir så kort.

Det som flera i branschen vill är att SSI anpassar reglerna efter dagens lasrar och dagens förutsättningar, det verkar som Sverige ligger ganska långt efter i denna fråga.

BTW, vet du hur det gick med anmälan mot GSL eller ska man fråga dem själv?

Kan tillägga att jag inte är någon expert på området utan grundar mina tankar på folk jag har pratat med och den informationen jag har sett på internet. Oftast när man frågar blir man hänvisad till dokumentet på SSI, som inte säger mig ett jota eller ger några vettiga exempel.

Inställningen verkar vara lite "söker vi tillstånd får vi det inte eftersom reglerna är så krångliga att ingen förstår sig på dem, så vi kör ändå" och det är ju lite tråkigt, för lasers är helt klart häftigt och något som kommer mer och mer.

Ringer man till totalljud och frågar ang deras 30 mW laser och frågar om det behövs tillstånd för den så lär de ju inte ha en aning, när inte ens de som säljer produkterna vet, då är det något som är fel.

Edit: Har inte ringt totalljud och kollat, har bara mailat... Starfelt har ju också börjat sälja lasers, vet inte vad de skulle svara på samma fråga heller. Okunskapen är nog ganska stor oavsett vart man vänder sig.
Senast redigerad av 2 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gång.
//Jonas - ljudoljus.net crew

coherent
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00

Inlägg av coherent »

idén med svävande svar eller att hävda att tillstånd inte behövs bygger bara på att man vill belasta kunden med ansvaret om det skulle bli tjafs.
enkelt att hävda att man sagt till kunden att fixa detta.

jag skulle bara anlita företag med tillstånd när man hyr/köper laser.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: Laser

Inlägg av David Wennberg »

Jonas skrev:Ringer man till totalljud och frågar ang deras 30 mW laser och frågar om det behövs tillstånd för den så har de inte en aning, när inte ens de som säljer produkterna vet, då är det något som är fel.
Säger kanske mer om Totalljud iofs...

Om jag hade ett företag så skulle jag inte sälja produkter som jag inte visste om mina kunder fick använda eller inte :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Rätt åt dom! Vad var det jag sa? Sandlådenivå... :roll:

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

coherent skrev:idén med svävande svar eller att hävda att tillstånd inte behövs bygger bara på att man vill belasta kunden med ansvaret om det skulle bli tjafs.
enkelt att hävda att man sagt till kunden att fixa detta.

jag skulle bara anlita företag med tillstånd när man hyr/köper laser.
Jovisst, det kan nog stämma.. Jag har för mig att det stod något om att "kunden ansvarar för att erfoderliga tillstånd införskaffas" eller något liknande när man skulle hyra...

Tillstånden för användandet söks ju inför varje arrangemang, tror knappast att man behöver något tillstånd för att sälja lasers, bara för att använda dem, så om du köper en laser av GSL eller av Totalljud spelar nog ingen större roll, det är fortfarande du som är ansvarig för att fixa tillstånden inför varje arr.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hur kan det vara ägaren av lasern som är skyldig att ha tillstånd för ett arrangemang han inte själv är med på? Hyr man ut något utan operatör så måste det ju vara hyresmannen som ansvarar för tillstånd.

Det vore lite som att jag skulle åka dit på att hyresmannen inte söker tillstånd när jag hyr ut en trådlös mik (för ni vet väl att man måste ha tillstånd för sådana?). Eller att jag skulle få betala Sturecompagniets vite på 100000 kr för att ha spelat över 100dBA för att det råkade vara min rigg de hyrt (bara ett exempel, det är inte min rigg som hänger där, men de har ett vitesföreläggande mot sig).

Får hyrbilsföretaget betala mina fortkörningsböter också?

Jag säger inte att du har fel, men det låter otroligt fånigt om det skulle fungera så.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Johan hör du inte själv hör det låter? "Pratade med VDn för ett av Sveriges största laserföretag" De flesta närlivsbutiker i Sverige har säkert större omsättning än det företaget. Storleken har idessutom nget med kompentens att göra. Tyvärr.

Ljudnivå finns det ingen lag som reglerar. Miljöbalken är ramlagstiftningen på området och denna kompletteras av en rekommendation från socialstyrelsen som heter SOSFS 1996:7.

Vad gäller ansvarsfrågan i ljudnivå sammanhang finns det ännu ingen rättsligt prövat fall med prejudicerande verkan så det är inte helt klart vem som kommer att bli ansvarig till sist. När man läser författningen som du hänvisar till så tycker jag att man kan tolka detta på flera sätt men även i detta fall kan det faktiskt bli den som är arrangör som i första hand blir ansvarig.

Att ha ett ansvarsförhållande som du förespråkar tror jag inte skulle gynna någon. För att göra en liknelse vore det som att jag skulle få fortkörningsböter om min flickvän kör för fort i min bil. Rättssäkert? Nej.
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tolkar också "6 § Den som bedriver verksamhet med strålning" som arrangören av evenemanget och inte som ägaren av lasern såvida arrangören inte hyrt in en totallösning med operatör.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att så olika verksamheter som sjukvård och nöjesbranschen går under samma lagtext lämnar förstås utrymme för olika tolkningar. Vad som egentligen gäller är ju svårt att veta innan det finns ett rättsligt utslag på en anmälan. Jag vet inte om det finns några som helst prejudicerande fall att hänvisa till.

Skillnader måste ju också finnas när det gäller olika typer av showlasers. En laserbänk med optik som lätt kan manipuleras av vem som helst har ju en större olycksrisk än en sluten armatur där optiken sitter skyddad (förmodligen även med en säkerhetsbrytare som slår av lasern om chassit öppnas).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

cyberpunk skrev:Att så olika verksamheter som sjukvård och nöjesbranschen går under samma lagtext lämnar förstås utrymme för olika tolkningar.
Att både nöjesbranschen och industrin ska gå under miljöbalken är minst sagt lustigt, fast där lämnas det å andra sidan inget utrymme för tolkningar, om jag har fattat allting rätt.

Hundra dB(A) medel, hundrafemton dB(A) peak. Sen att Miljöförvaltningen på de olika kommunerna inte vet jack shit om ljudmätning, det är inte med i ekvationen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Johan: Vad skulle vara vitsen med en sådan avtalskonstruktion? Vad är det du skulle vilja uppnå med det?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Svensk lagstiftning tillåter inte att man avtalar sig till ett brott. Eller hur Ingo?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Isf så skulle yrkesmördare gå fria vid mord också va? Det är ju inte han som beställt mordet liksom :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

coherent
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00

Inlägg av coherent »

Har hyrt laser flera gånger t.ex. Obscura Magica, Mänsklig Teknik och Laserimage. Om man så önskar skickar dom en kopia på sitt tillstånd för arrangemanget. Har frågat om jag får hyra laser utan tekniker för att få ner mina kostnader men har alltid blivit nekad för jag inte har tillräckliga kunskaper om laser och dess risker. Eftersom det är så krångligt med regler och eventuella svårigheter med tekniska problem tycker jag att det som kund kändes tryggt att ha laser med tekniker, tillstånd och god kompetens. Att anlita företag som hävdar att man inte behöver tillstånd eller inte vet tycker jag verkar osmart, de som sysslar med laser ska veta vad de gör och hur reglerna ser ut.

När jag hyrt laser från Obscura Magica och Laserimage har jag även använt deras DPSS lasrar, 3Ws lasrar från Obscura Magica och 6W från Laserimage. Jag tyckte som kund inte att det var enklare för mig att slippa det där med vattenkylning och 16A eller 32A ström, det var ett arbete som laserteknikerna löste utan några som helst problem.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej ett sådant avtal fungerar inte. Rätten tar inte hänsyn till att man har avtalat om något som är olagligt. Du kan t ex inte begära hanräckning från KFM om du ska driva in en olagligt uppkommen spelskuld.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster