Strobe triggar sig självt via elnätet ?!

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Strobe triggar sig självt via elnätet ?!

Inlägg av Jonas Larsson »

Sitter här med 10 st Geni FL-250 strobe, det är vanliga strobe med 10V puls som styrning, jag har även en Any tronics dmx -> 10v puls converter och tanken är att kunna styra stroben via dmx och skapa rinnande mönster etc.

Problemet är att om jag gör en enkel rinnande sekvens ifrån 1->10 så triggas strobe som inte ska triggas i sekvensen, det kanske börjar okej med 1,2,3 och sedan blinkar nr 6 ihop med nr 4 etc.

Jag har mätt och kollat på kontrollen, men den sänder ut rätt signaler, så stroben triggar sig på något annat sätt. Drar man ur 10V styr kabeln ur kontrollern är det samma sak ändå, drar man ur den i strobe änden också så slutar det. Vänder man på stickproppen kan det hjälpa, men chansen är stor att strobet nu triggas av andra strobe i stället.

Jag har prövat att fysiskt flytta isär stroben, men det verkar som det är via elnätet som de triggas, jag får väl test att koppla in dem på olika faser.

Någon som har några förslag, tips och ideér? Har ni råkat ut för liknande när ni har installerat strobe ute på någon club eller liknande? Är stroben dåligt avstörda eller vad är problemet?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Dålig skärmning i styrkablar? Långa?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Prova att lyfta signaljorden vid strobben, den kan ligga ihop med nätjorden vilket skapar en slinga
Strobbar i den här klassen vet väl inte vad avstörning är :)

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Jag har för mig att vi fick dem att fungra lite bättre genom att klippa nätjorden... *Gud förbjude* Dock är de ju dubbelisolerade så det är ju rent regelmässigt korrekt. Kanske...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

lånar tråden lite på då jag har en fråga på likande stobb som kräver 10V puls som styrning.

satt och funderade på hur en styrning liknande denna fungerar ihop med strobb som styrs på 10v:

http://www.thomann.de/se/american_dj_uc ... roller.htm

funkar/funkar inte? antar att man måste ha en styrning med 220 matning :/

Ps Jonas´, fick du det att funka?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Klipp inte skärmen.
Klipp inte skyddsjorden.

Skicka tillbaka och säg "ni har nog inte testat för osårbarhet enligt EMC-direktivet".
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Dom flesta strobbar (ej DMX) som jag jobbat med genom åren har krävt strömmatad kontroll. Dock har jag någon gång stött på undantag.

Bland 1-kanaliga strobekontroller gillar jag denna bäst.... matas med 230V och signal ut är TELE.

http://www.limelight.nu/americandj/images/346016.jpg

Du kan köra den med variabel hastighet eller ljudstyrd med inbyggd mick. Vill man trigga den manuellt är det bara knacka på lådan med fingertoppen så gör den precis som du vill. Högt älskad av DJ:s på uthyrningen. Passar till de flesta fabrikat.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Svante Gustafsson skrev:lånar tråden lite på då jag har en fråga på likande stobb som kräver 10V puls som styrning.

satt och funderade på hur en styrning liknande denna fungerar ihop med strobb som styrs på 10v:

http://www.thomann.de/se/american_dj_uc ... roller.htm

funkar/funkar inte? antar att man måste ha en styrning med 220 matning :/

Ps Jonas´, fick du det att funka?
Kontrollen du har länkat till är en minikontroller till deras djeffekter, dvs man styr ett antal program/hastighet, något strobeprogram och blackout.

Denna kontroller fungerar alltså inte till ett vanligt strobe!

Ang mitt problem så har jag faktiskt inte pillat så mycket mer med det, men jag har fått fatt i en 4 ch analog kontroller, så ska testa om det är samma problem med den som dmx -> analog convertern.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Hej Jonas!

Det gör troligtvis ingen skillnad. De satt i en installation från början där de styrdes av en gammal hederlig Pulsar 8-kanals rainbow controller. Samma bekymmer...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Baltazars tack för tippset. kommer in en beställning senare i vår hos dig men ska beställa en hel del från thomann i dagarna så antar att denna iaf borde fungera därifrån:

http://www.thomann.de/se/botex_strobe_controller.htm
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

David Klämberg skrev:Hej Jonas!

Det gör troligtvis ingen skillnad. De satt i en installation från början där de styrdes av en gammal hederlig Pulsar 8-kanals rainbow controller. Samma bekymmer...
Okejdu, jag tror faktiskt jag har en sådan rainbow liggandes också, 8 kanaler vet jag att den var på iaf!


Ang den kontrollern som Svante länkade till, den har ju en ratt för speed och en för dimmer? Hm, det kan väl inte vara rätt till ett analogt 10v strobe? Eller har den dmx ut också?

Jag ser nu att den har ett stereo telejack ut med en dimmerfunktion på "ring" anslutningen, dock har jag aldrig sett dimmerfunktion på ett analogt strobe, så den funktionen lär nog bara fungera på Botex egna strobe, eller vad tror ni?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Jonas Larsson skrev:
David Klämberg skrev:Hej Jonas!

Det gör troligtvis ingen skillnad. De satt i en installation från början där de styrdes av en gammal hederlig Pulsar 8-kanals rainbow controller. Samma bekymmer...
Okejdu, jag tror faktiskt jag har en sådan rainbow liggandes också, 8 kanaler vet jag att den var på iaf!


Ang den kontrollern som Svante länkade till, den har ju en ratt för speed och en för dimmer? Hm, det kan väl inte vara rätt till ett analogt 10v strobe? Eller har den dmx ut också?

Jag ser nu att den har ett stereo telejack ut med en dimmerfunktion på "ring" anslutningen, dock har jag aldrig sett dimmerfunktion på ett analogt strobe, så den funktionen lär nog bara fungera på Botex egna strobe, eller vad tror ni?
jo, iom att stobbet vill ha 10v för att aktivera. så tror ja inte att tex 6 volt gör en svagare "blixt" ..

OT: jobbar du heltid med ljud ljus eller har du nått annat kneg i skara? sitter själv på conagri nere vid scan..

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Baltazars tack för tippset. kommer in en beställning senare i vår hos dig men ska beställa en hel del från thomann i dagarna så antar att denna iaf borde fungera därifrån:
Köp direkt från LimeLight 031-49 77 05 eller www.limelight.nu
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster