Newbie på Laser fronten!

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Newbie på Laser fronten!

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hallo!

Har nyligen köpt på oss en Laser maskin modell större som numera är installerad. Kopplad till en PC sedan förlängd med en systemförlängare via CAT-5 till mixplats. Detta systemet styrs via en mjukvara som heter LaserShow Designer 2000 tillverkare Pangolin. Hårdvara (PCI-kort) vid namn QM2000. Standarden heter ILDA som betyder Internationall Laser Display Association. Denna styrs via en Parallell Skrivarport med en DB25 kontakt.

Oj vad man babblar!

Jag ville mest veta om det var någon som hade någon erfarenhet av
detta systemet som ville snacka lite?

Tips, Idéer? Frågot? - Allting tas emot..



Med Vänliga Hälsningar Sebastian

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av David Klämberg »

Inte för att jag är speciellt insatt, men jag tror att gränssnittet mellan datorn och mackapären är ett antal analoga (0-10v linor). Jag har handlat lite prylar av en tjomme som bygger en 32 ch demux med ett litet anpassningskort till. Det stod ILDA blablabla något på. Jag har en liggande om du tröttnar på datorn och vill styra med DMX! Se (http://www.jpk.co.nz) för mer info.
Bönder gör på Bönders vis!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Tack för erbjudandet!

Men både lasern och datorn har både DMX input och output så om jag vill styra den med DMX är det ganska snabbt ordnat det enda som behövs är en kabel och ett ljusbord :D

Otto Hermansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 dec 2006, 17:27
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av Otto Hermansson »

Det stämmer att det är ett antal analoga linor mellan laser och datorn. Kolla på http://www.laserfx.com/Backstage.LaserF ... outs9.html om du vill veta exakt hur det funkar. LaserFX är för övrigt fylld med allt man kan tänkas vilja veta :)
Bästa ljuset är koherent. Driver företaget LaserMagic ihop med kollegan Kim.

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

kan bara rekomendera royaldisco i eskilstuna eller laser Clas, fråga bara interlite wem ssom hjälper dom vid problem med laser..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster