Lagar och tillstånd för laser?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemet är väl kanske inte att man bryter mot någon lag, utan att man kör kraftfulla lasers ned bland publik, tror ingen vill orsaka skador på sina gäster.

Men sedan är ju frågan hur "farligt" det är igentligen eftersom det finns en väldans massa lasers igång, och man aldrig hör något om några skador. Detta innebär ju inte att det är ofarligt, men om det gäller andra regler i andra länder så är det ju lite konstigt, det borde ju vara lika farligt där!

Du kan inte utveckla lite mer vad föreläggandet gällde? Hade de bara hyrt ut lasers?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Det tråkiga är ju att en massa missförstånd och tolkningar efter eget huvud sker när/om SSI säger si och EU säger så.

I så fall bör man ta reda på vad EU säger för att ha något "på fötterna" när någon från SSI eller farbror polisen kommer och stänger igen butiken och hävdar att man bryter mot lagar och förordningar.

EU säger mycket om mycket, men likt förbannat köper vi spriten på Systembolaget i stället för att köpa den på 7/11 eller Gretas Kiosk. *spyr*
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Har sökt runt lite i England och hittat lite matnyttigt vad som gäller där.

Engelsk FAQ:
http://www.lasershowsafety.org/faq.htm

Ögon och hud biverkningar och skador:
http://www.laserfx.com/BasicSafety/BasicSafety2.html

Lasersäkerhet (länkar):
http://www.laserfx.com/Backstage.LaserF ... afety.html

HSG95:
http://www.prismdisco.co.uk/HSG95/hsg95.pdf
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det verkar vara samma regler som i Sverige?

Dvs, laserstrålarna som överstiger gränsvärdet måste befinna sig minst 3 m ovanför golvet och minst 2,5 m i sidled från den plats där publik kan vistas.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonas Larsson skrev:Det verkar vara samma regler som i Sverige?

Dvs, laserstrålarna som överstiger gränsvärdet måste befinna sig minst 3 m ovanför golvet och minst 2,5 m i sidled från den plats där publik kan vistas.
Ja det var lika, men däremot behövs inget tillstånd av någon myndighet. Man ska använda sitt eget goda omdöme när man riggar och sköter den.

Det som folk grymtat mest om i Sverige är väl idiotin att SSI ska komma och inspektera VARJE installation eller tillfälliga uppriggningar som de dessutom tar hutlösa pengar för. Sånt verkar inte förekomma i England tack och lov.

Vore bra om någon som är lite haj på tyska kan ta och söka och översätta reglerna från Tyskland också. Tyvärr innehar inte jag den kunskapen :)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Aha, okej, den biten hade jag missat!

Ja, Tysklands regler vore intressanta, för uppenbarligen är strålningen lika farlig i Sverige som i England, återstår att se hur tyskarna räknar ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag tycker vårt granland Norge föregår med gott exempel, dom har inte ens en myndighet dom övervakar strålning.
Kanske vi ska vara glada att dom aldrig gett sig på att bygga kärnkraft...
Oavsett vad lagen säger så har ju publiken oftast ögon, jag har blivit lyst i ansiktet med en 10 W RGB Laser, jag tittade bort ganska så duktigt fort..! Min poäng är, att bara för att man i vissa länder får lysa folk i ansiktet så är det ju kanske inte helt försvarbart moraliskt..!

Sen kan man få ett tillstånd från SSI om man gör mycket lasergigg där dom bara gör stickprover på det du gör, dom kommer inte ut varje gång.
Men då ska man nog ha hållit på ett tag.
Vi använder 2st 10W RGB (OBS SANT) , 2st 2W RGB, och 2 st 3W JAG laser på Kent nu, och även om jag fick lysa folk i ansiktet med dom lasrarna så skulle jag aldrig komma på tanken..! Oavsett vad EU har att säga om det.
Man kan dock tända en cigg på dom, det är lite coolare... :)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Visst har du rätt i vad du skriver!

Hur använder ni lasrarna på Kents turne?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:Jag tycker vårt granland Norge föregår med gott exempel, dom har inte ens en myndighet dom övervakar strålning.
Kanske vi ska vara glada att dom aldrig gett sig på att bygga kärnkraft...
Oavsett vad lagen säger så har ju publiken oftast ögon, jag har blivit lyst i ansiktet med en 10 W RGB Laser, jag tittade bort ganska så duktigt fort..! Min poäng är, att bara för att man i vissa länder får lysa folk i ansiktet så är det ju kanske inte helt försvarbart moraliskt..!

Sen kan man få ett tillstånd från SSI om man gör mycket lasergigg där dom bara gör stickprover på det du gör, dom kommer inte ut varje gång.
Men då ska man nog ha hållit på ett tag.
Vi använder 2st 10W RGB (OBS SANT) , 2st 2W RGB, och 2 st 3W JAG laser på Kent nu, och även om jag fick lysa folk i ansiktet med dom lasrarna så skulle jag aldrig komma på tanken..! Oavsett vad EU har att säga om det.
Man kan dock tända en cigg på dom, det är lite coolare... :)

Morgan
Kentturnéns lasrar har jag hört talas om... De är farliga på annat sätt också !! Min polare fick nästan utlösning när han såg dem in action :D :D
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Morgon:
Måste säga att ni lyckats med en riktigt snygg show med senaste KENT turnén!

Var upp en snabbis i fredags när ni spelade på Elmia och måste säga att det var RIKTIGT snyggt!
Man blir ju förbannat sugen på att åka upp till Skövde bara för att hinna se hela showen!

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:Sen kan man få ett tillstånd från SSI om man gör mycket lasergigg där dom bara gör stickprover på det du gör, dom kommer inte ut varje gång.
Men då ska man nog ha hållit på ett tag.
Morgan
Men även om man skaffar det tillståndet och de slipper komma ut och inspektera så lär man väl iaf söka tillstånd och betala avgift för varje jobb... eller har jag fattat det fel?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Hur använder ni lasrarna på Kents turne?
Vi brygger kaffe med dom... ;) och tänder cigg på dom när vi har tråkigt..!!! Nej men seriöst jag kan inte förklara riktigt, måste ses för förstå tror jag, mest som effekt typ..!



Nej men såhär funkar det för oss i varje fall..
LaserMicke som äger utrustning har ett allmänt tillstånd från SSI då han gör rätt mycket lasergigg på ett år.
Dom känner varandra bla bla bla etc.. Så vi har ett generellt tillstånd att använda laser. Jag tror att det gäller ungefär lika för alla som håller på mycket med laser. och vid fasta installationer, då behöver man ju inte betala varje gång man använder den..!
Vi har bara haft besök i Sthlm och Helsingfors så vitt jag vet, och ser dom att man är seriös och sätter upp skyltar och har koll så är dom supertrevliga..!
Och ja det är sjukt coolt med laser, men det är inte helt självklart att få till , bara för att det går att använda alla färger är inte säkert att man vill det ;)
Problemet som blir av typ MUSE MTV gigg i Köpenhamn när dom sopa på med 12 st JAG laser rätt ner i publiken är ju att alla vill ha det, det går att göra i ett slutet sällskap som tex en gala av det slaget, sen har dom så vitt jag vet inga regler i Danmark för laseranvändning. Problemet blir ju för oss som efteråt vill använda laser att göra något lika coolt utan att träffa publik, eller band för den delen..(har varit lite varmt några gånger i nacken på dom)
(tycker för övrigt att det är otroligt roligt att det här är det första som skrivs om kent gigget på forumet..) vi har ju bara hållit på sen i oktober hehe

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev: Problemet som blir av typ MUSE MTV gigg i Köpenhamn när dom sopa på med 12 st JAG laser rätt ner i publiken är ju att alla vill ha det, det går att göra i ett slutet sällskap som tex en gala av det slaget, sen har dom så vitt jag vet inga regler i Danmark för laseranvändning. Problemet blir ju för oss som efteråt vill använda laser att göra något lika coolt utan att träffa publik, eller band för den delen..(har varit lite varmt några gånger i nacken på dom)
Morgan
aha... så då är det alltså Danmarks lagstiftning (eller brist på den) som vi ska eftersträva här i Sverige med. Det är ju konstigt att laserstrålning ska ses så lätt där. De är ju livrädda för Barsebäck ! 8)
Det är alltså OK i Danmark att köra ner laser bland folk - och åker man över bron till Sverige så blir samma förseelse klassad som livsfarlig. Samma synesätt som med alkoholen alltså - Ok i livsmedelsaffären i Danmark och förenat med livsfara här. EU !!!

Vore som sagt mycket intressant hur det ser reglerna ser ut i övriga Europa... Tyskland, Frakrike, Italien, Spanien.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Morgan:
Det finns ju inget att klaga på runt KENT turnén så då är det ju inget kul att skriva om, eller hur! ;)

Jag har därimot en fråga till dig;
Vad använder ni "skärmarna" som hänger på sidan om scenen till? Och vad är det för typ av skärmar? (någon typ av Stealthvägg?)
Jag såg själv bara ca 20min av showen och då användes dom inte alls.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Okej lite Off Topic:
För det första kan man klaga på allt, inget är perfekt... :) Tycker bara det är lite humor att det inte ens nämnts tidigare på forumet med tanke på vilken typ av produktion det är..!
Sidoväggarna är gjorda av plast, typ kanalplast fast kanalerna är åt fel håll, som bikuper ungefär.Plasten är bara till för att skapa ett rum och reflektera skärmen i mitten..
Skärmen som är i bak kant är dock en Mitrix skärm från Massteknik, och den är grym..!

Robert laser är ju inte så farligt om man använder det smart, klart gör man EN stråle med en 3W JAG så bränner du ett hål i handen på dig själv men det är inte så ofta man bara har EN stråle. Jag tycker det är lite synd att man inte kan använda hela rummet för laser, men det är en utmaning att jobba utifrån dom bestämmelser som finns. Och vi ska inte glömma att MTV music Awards är en tv produktion, är inte ens säker att dom körde lasrarna på fullt. Det finns mycket man får göra i slutet sällskap du vet. Typ dricka sprit..! :)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Morgan Brown skrev: Skärmen som är i bak kant är dock en Mitrix skärm från Massteknik, och den är grym..!
Morgan
För att fortsätta med lite OT:
Skärmen blir ju aldig bättre än vad man visar på den heller!
Och ert material känndes väldigt genomarbetat, det förstärker verkligen känslan i musiken.

Iofs så blev man ju nästan lite magsjuk när man såg låten där dom spyr och tuggar fradga!

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Nu har ni nänmt både cigaretter och sprit i detta forum. Är det inte dags att märka upp tråden med varningstext, precis som i annonserna?

Det måste väl finnas något departement som kan svara på om det är EU:s lagar som gäller, eller om det finns undantagslagar som Sverige tillämpar.

SSI är dom partiska? Jag menar, håller dom på sina egna tolkningar och förnekar att det finns, exempelvis EU regler. Eller är EU regler luddiga, så att SSI kan tolka dessa som man vill, och gärna på så sätt, att man kan mjölka in avgifter, för att sedan neka i alla fall. :-)

Jag tycks märka att när lasrar används i pro sammanhang så är det med omtanke. Det jag är rädd för är när någon person tycker att det är häftigt att tjacka fetlaser ihop med några andra polare och sedan kör den omdömeslöst på skoldiskot, eller liknande.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Leif Baltazars skrev:Jag tycks märka att när lasrar används i pro sammanhang så är det med omtanke. Det jag är rädd för är när någon person tycker att det är häftigt att tjacka fetlaser ihop med några andra polare och sedan kör den omdömeslöst på skoldiskot, eller liknande.
Jag vet iaf en som nyligen köpt in en 2W grön laser som jag förstått inte har den minsta avsikt att ansöka om ett enda tillstånd... tror knappast att reglerna om "public scanning" kommer följas heller efter vad jag sett på foton/filmer på deras hemsida där de tidigare haft ett gäng 300mW som skenat hejvilt bland publiken.

Ska kanske även poängtera och förtydliga att det INTE är vi som köpt in den.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Radek Rembowski
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 16:39
Presentation: Frilansande ljustekniker som ägnar sig åt en hel del McGyverism.

Har jobbat med rock och nattklubbsljussättning sen 1996.
Även gjort en hel del dekor, kört en del pyroteknik, och arrangerat en och annan fest.

Just nu:
Inkonst & babel i Malmö, klubbarna City to City och Noize, ett dansband och en ljusshow i petrikyrkan.

Har plöjt igenom alla tänkbara tekniker för nattklubbsljussättning, även använt vinkelslips-gnistor. Och nu på äldre dar ska jag typ sysselsätta mig med 3d videomapping.
Ort: Malmö

Inlägg av Radek Rembowski »

Har hört rykten om att Svenska laser-regler är överdrivet försiktiga. Har hört att gränsvärdet i tyskland är 100mW och sverige 1mW för att söka tillstånd. et någon hur det ligger till i andra länder?

För övrigt känns det som en tidsfråga till någon blir blind av en sån här: http://www.dragonlasers.com/catalog/Hul ... 16193.html
Jag skrämmer fotoner till att hoppa i technotakt.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Helt OT, men riktigt kul med folk som skriver lite om sig på sin personliga sida! Cred för det Radek!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster