Lagar och tillstånd för laser?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Johan Rex skrev:Har hört nån myt om att man måste stirra in i en laserstråle bra länge innan det "händer" något...

Sanning...?
Som SSI-killen skriver ovan handlar det tydligen om 0,77 mikrosekunder innan exponeringen från en 250 mW laser överskrider gränsvärdet. Vi har nog inte någon anledning att betvivla att gränsvärdena i det här fallet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. På 0,77 us hinner tanken att stänga ögonlocket nätt och jämnt skapas, nervimpulsen från hjärnan behöver i storleksordningen 1 ms för att färdas till ögonlockets muskler, och blinkreflexen som helhet tar uppåt 200 ms... 8)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Efter att ha läst diskussionen kan jag ju bara undra hur många av er som varit här nere i Lund och kollat på den fysik- och lasershow som universitetet kör här nere några gånger per år, vi pratar runt 400 lasers aktiva samtidigt, fullfärgslaser, ... Kom ner, titta, njut och ta ett snack med PO Zetterberg som håller i det efteråt så kan ni lära er en hel del om hur man håller strålskyddsinspektionen nöjd, dom har lasers överallt när showen når sitt klimax.

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Inlägg av Ulf Andersson »


Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ser man det till gränsvärdet så måste du ha en väldigt svag laser för att få köra publikscanning, 150 mw är också för kraftigt!

Som det står i dokumentet:

Det ska finnas minst 1 st lätt åtkomlig nödstoppsknapp.

Laserstrålarna måste befinna sig minst 3 m ovanför golvet och minst 2,5 m i sidled från den plats där publik kan vistas.

Detta gäller även svepande strålar, som i sig kanske underskrider gränsvärdet.

Så i princip kan man säg att det alltid är förbjudet att scanna ned i publik, anledningen att folk inte söker tillstånd är att de aldrig skulle få några...

Rätt intressant i artikeln att han går ut och berättar att de aldrig har sökt tillstånd och att de kommer fortsätta köra sina lasrar ändå.

"Risken" att bli påkommen är ju minimal, senaste kontrollen (förutom den i artikeln) gjordes ju för "några år sedan", så det blir väl billigare att ta den smällen när den kommer, än ett tillstånd för varje arrangemang.

Sedan om det är rätt att resonera så, och hur farligt det är igentligen med laserstrålning kan ju alltid diskuteras, men gränsvärdena finns väl där av en anledning.

Är det Tyskland som har generösare regler? Låter ju lite konstigt att strålningen skulle vara mindre farlig där..

Båda artiklarna hänvisar väl till samma arrangemang? Rätt intressant att de har blivit tipsade också, var väl någon arg konkurrent som inte fick jobbet ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas Larsson skrev:Man skulle kanske maila och fråga lite mer specifikt vad som ingår..
Hej Jonas!

Har du läst kursbeskrivningen för kursen? Om inte så bifogar jag kursprogrammet där du kan läsa lite mer.

För övrigt riktar sig ju kursen endast till de som sysslar med lasrar inom skönhetsvård samt de inom nöjesbranschen så jag tror nog att den är direkt anpassad för er. Att miljö- och hälsoskyddsinspektörer är en målgrupp är ju bara för att de i sin tur skall kunna hjälpa er, vi berör inte deras arbete i kursen utan det som är av intresse är ju om det är skadligt och hur man skyddar sig i sådana fall.

Det här är ju vetenskapliga dokumenterade fakta som presenteras och som kan vara bra att ha. Dessutom finns våra strålskyddsexperter här för att kunna svara på frågor och hjälpa till att lösa ev. problem.
Ring gärna om du har några frågor.


Hälsningar,

Andrea Wolde
08-729 71 43


Kursens innehåll:
* Översikt om laserapplikationer och IPL- behandlingar
* Grundläggande begrepp
* Hälsorisker och strålskydd
* Maximal tillåten exponering (MTE) och laserklasser
* Föreskrifter och tillstånd (SSI FS 2005:4)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Jo men om man ska titta mer realistiskt på saken så är det här med laser kanske lite väl i överkant. VISST MISS FÖRSTÅ MIG EJ...LASER / LASRAR SKALL ALLTID TAS MED FULL RESPEKT......
Men jag bara menar när hände det senast att någon blev eller tog skada av en laser? Då tycker jag själv att just Db nivåer och kanske strobboskopen är farligare för hälsan. Epelepsi utlöses och även hörselskader kommer allt oftare tycker jag.

Så kör man mindre laser rigar upp till en 150mw och använder det med förstånd och anvisningar så är det inte farligare än strobbar och för höga Db gränser.....

Men glöm inte endå att respektera lasern. Man ska inte stirra in i den och du som operatör skall tänka på att rikta den ovanför publiken. Ger bäst effekt oxå. Men som sagt så ska du inte stirra in i en strobb heller eller sätta huvodet till PA't med lite ironi... *geek*

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Jonas Larsson skrev:"Risken" att bli påkommen är ju minimal, senaste kontrollen (förutom den i artikeln) gjordes ju för "några år sedan", så det blir väl billigare att ta den smällen när den kommer, än ett tillstånd för varje arrangemang.
Kan säkert vara så.
Det viktigaste är, som jag ser det, att installatör/operatör i praktiken har koll och jobbar by the book - oavsett formellt tillstånd eller ej. Säkerhetsbestämmelserna finns där av en anledning, de har inget egenvärde. Är lasern tillräckligt kraftig, eller strålen tillräckligt smal, kan blinkreflexen inte skydda ögat. Många tror kanske att det krävs högre effekter än det gör, för att skada ögat.

Synskador är inte det minsta roligare än hörselskador, den största skillnaden i skaderisk är hur många människor som kan skadas samtidigt av en vårdslös eller ignorant operatör...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Mikael Thieme skrev:Kan säkert vara så.
Det viktigaste är, som jag ser det, att installatör/operatör i praktiken har koll och jobbar by the book - oavsett formellt tillstånd eller ej. Säkerhetsbestämmelserna finns där av en anledning, de har inget egenvärde. Är lasern tillräckligt kraftig, eller strålen tillräckligt smal, kan blinkreflexen inte skydda ögat. Många tror kanske att det krävs högre effekter än det gör, för att skada ögat.

Synskador är inte det minsta roligare än hörselskador, den största skillnaden i skaderisk är hur många människor som kan skadas samtidigt av en vårdslös eller ignorant operatör...
Absolut, problemet är väl att kunskapen inte är så stor inom ämnet, som någon skrev tidigare så räcker det att kolla på första bästa vimmelbild så ser man en laser som scannar ned i publiken.

På så sätt vore kursen ganska intressant där man kan ställa lite mer konkreta frågor på plats vad som går och inte går att göra, man får reda lite mer på hur man beräknar effekter etc.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

I helgen så slog strålskydsinstitutet till mot ett disco i Helsingborg. Samtliga laser effekter fick plockas ned eftersom arangören ej hadde hadde något tillstånd. Laser effekter utan någon märkning fick även de fick monteras ned.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Var det en fast installation eller något tilfälligt?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Mikael Thieme skrev:Var det en fast installation eller något tilfälligt?
Det va en tillfällig.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Här kommer en intresant länk om det i Helsingborg.

http://www.aftonbladet.se/vss/helsingbo ... 96,00.html
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dejavu

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

En till artikel om Laser på krogar

den här publicerades idag
http://hd.se/helsingborg/2007/07/18/hel ... og-saknar/

och den här är lite äldre
http://hd.se/helsingborg/2007/07/05/str ... slog-till/
lite utförligare artikel än den från Aftonbladet...
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo strålskydsinspektionen har varit i farten igen. Men man blir lite frågande vad de håller på med. Vad ska man gå efter bestämelse och märkningar eller deras tycke.

http://helsingborg.expressen.se/Nyheter ... restaurang
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christer Ahlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:14
Ort: Älmhult, Kronoberg
Kontakt:

Inlägg av Christer Ahlin »

Hörde av RP nöje i Kävlinge att någon uthyrningsfirma i skåne fått ett stort skadestånd på sig pga att dom hyrt ut laser till privatperson utan utbildning någon som vet något???

Christer Ahlin
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:14
Ort: Älmhult, Kronoberg
Kontakt:

Inlägg av Christer Ahlin »

Blev lite orolig då jag själv sitter på 4 st klass 3 lasers 2st60mw 1st100mw diod och 1st 250mw riktig argonlaser!!!!!!!!!!! Vill inte åka på skadestånd för att JAG hyr ut dom .. ??? ...??

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Varför inte? Produktansvar kanske?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

SSI har uppdaterat sin hemsida lite: http://www.ssi.se/Laser/Laser.html?Menu ... enu2=Laser

Tycker det står lite tydligare förklaringar nu:

Användning på allmän plats

Lasrar i klass 3B eller 4 får inte användas ute bland allmänheten, på allmän plats eller i "luftrummet".

Efter ansökan om särskilt tillstånd och efter inspektion kan emellertid sådan användning tillåtas för underhållning, konst eller reklam om arrangemanget är sådant att ingen person träffas av laserstrålen.

En mässa som allmänheten har tillträde till räknas som allmän plats, och då krävs tillstånd för användning av en laser i klass 3B eller 4 om användningen avser t.ex. reklam (SSI FS 2005:4, § 6).


Undrar varför just mässa står med ;) Någon som vet hur det gick för GSL?

Underhållning, konst eller reklam

Vid publika evenemang med lasrar t.ex. lasershower för underhållning, konst och reklam, gäller att människor inte får utsättas för laserstrålning som är starkare än vad som motsvarar laserklass 1. Endast med lasrar i den svagaste laserklassen, klass 1, garanteras att MTE-värden inte överskrids. För lasrar i laserklass 1 är den maximalt tillåtna strålningseffekten eller pulsenergin i laserklassen direkt kopplad till exponeringsgränsvärdena (MTE).

Tillstånd och inspektion krävs för användning av lasrar > 5 mW, dvs. lasrar av klass 3B eller 4 för underhållning, konst eller reklam (paragraferna 6, 11-16).

Direkt eller spegelreflekterad laserstrålning mot publiken är EJ tillåten i Sverige. Så kallad "laser audience scan" är alltså inte tillåten. Detta framgår av paragraf 14.

Ingen laserstrålning får vara åtkomlig för publiken och det finns krav på säkerhetsavstånd mellan laserstrålar och publik. Illustration finns i föreskriftens bilaga.

Laserstrålning ska inte kunna riktas mot områden till vilka åskådare har tillträde. För artister och personal på scen gäller Arbetsmiljöverkets regler om användning av laser.



Tillstånd för lasershow

Ansökan om tillstånd skickas till SSI och ska innehålla uppgift om:

den avsedda verksamheten,
tid och plats,
lasertyp och stråldata,
namn, adress, telefonnummer och registreringsnummer,
namn på kontaktperson,
skiss över lokalen som visar strålfältet i förhållande till åskådare.
Tillstånd utomhus ges bara om strålfältet är övervakat och begränsat på ett liknande sätt som inomhus eller om det i övrigt föreligger särskilda skäl.

Det är förenat med en kostnad att få ett tillstånd (drygt 3000:-). Den som söker tillståndet ska även betala kostnaden för inspektion av laserinstallationen.


Kort sagt, ett tillstånd måste sökas och kostar över 3000:-, och du får "ändå" inte scanna ned i publik oavsett tillstånd eller inte.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Enligt uppgift från en stor laseruthyrare i mellansverige jag varit i kontakt med för några månader sen kan man i stort sett skita i vad SSIs lagar. Om man mot förmodan skulle åka dit så kan man hävda EU-lagar som tydligen ska ligga över svensk lag.
EUs lagar om användning av underhållningsbranchlasrar är tydligen MYCKET lättare än vad SSI gör gällande.
Alltså kan man hävda att samma regler ska gälla här i Sverige som i Spanien, England, Italien osv...


Dessutom var jag i kontakt med Markus på Highway idag. De hade ju ett föreläggande mot sig från SSI. Det ärendet blev nedlagt utan vidare åtgärd 23/1-08.

Markus skriver också följande:
"Reglerna är ganska klara, de som är ansvariga är arrangör och lokalägare. Som jag tolkar det så kan nog visst ansvar också åläggas den som kör själva lasern om någonting händer och regler inte följts. Vi informerar alltid om vilka regler som gäller, och hänvisar till SSI´s hemsida."
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster