Lagar och tillstånd för laser?

Har kan du diskutera strob, moonflowers, laser, skytrackers mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Lagar och tillstånd för laser?

Inlägg av Anders Alavik »

Vi går i tankarna på att skaffa oss en laser.

Vad är det för regler och tillstånd som krävs för att köra med laser..

Vi är ju ett turnerande gäng så finns det möjligheter att få ett gennerellt tillstånd som gäller i hela sverige eller krävs det ett nytt på varje ställe?

vi kommer nog börja med en laser på 2-300mW
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Info från SSI: http://www.ssi.se/forfattning/PDF/1993_1.pdf

Tillstånd ska ordnas för varje "projekt"... Vilket kan tolkas som att man ska fixa detta vid varje nytt tillfälle, men handlar det om en installation så ska det räcka med "ett" tillstånd, som om jag inte minns fel räcker i 1 år.

Ring och snacka med Anders Glans..nånting (minns inte exakt vad han heter) på SSI, han kan svara på många av dina frågor!
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Tackar!
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Anders Glansholm heter han.

De regler som gäller "för tillfället" har gällt sedan 1983 och någon förändring planeras inte. Du finner föreskrifterna på vår hemsida www.ssi.se På startsidan finns rutor med olika rubriker. Klicka på "författningar" och scrolla ner till 1993:1. Det är sant att reglerna är under uppdatering, men det kommer inte att ändra på någonting vad avser publika lasershower. Reglerna har aldrig tagit, tar inte, och kommer aldrig att ta hänsyn till någon speciell lasertyp, utan det som avgör är våglängd, strålningseffekt (eller pulsenergi) och laserklass.

Din DPSS-laser (uppenbarligen en frekvensdubblad neodymlaser) tillhör laserklass 3B, och vill du köra den bland människor är ett sådant arrangemang föremål för krav om tillstånd från SSI. I förbigående vill jag säga att gränsvärdet för exponering av öga vid 532 nm och 250 mW uppnås efter 0,77 mikrosekunder, så glöm alla designer som innebär scanning mot publiken. Det är i alla fall förbjudet. Minst 3 meter över golv är vad som gäller.

Mycket konkret:
* För varje projekt behöver du ett tillstånd.
* För att få tillstånd behöver vi en ansökan (kan göras elektroniskt) så tidigt som möjligt där du beskriver vad ni vill göra, när och var.
* Det skall i ansökan också framgå ditt namn, adress, telefonnummer och registreringsnummer om det finns en firma bakom.
* Normalt meddelas tillstånd om allt är OK efter att SSI har inspekterat installationen. Det betyder att ni riggar, SSI inspekterar och sedan kommer publiken till.
* Ett tillstånd är förenat med en avgift, för närvarande 3300:-, per projekt.

Med vänlig hälsning
Anders Glansholm
Radiation Protection Officer
Statens strålskyddsinstitut
Swedish Radiation Protection Authority
SE-171 16 Stockholm, Sweden
Tel. dir: +46 8 729 71 67
Telefax: +46 8 729 71 08
Cell phone: +46 0705 91 71 51
Office: Solna strandväg 96
www.ssi.se


Tror förövrigt att vi har diskuterat detta i några tidigare trådar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

nästa fråga då... hur många söker tillstånd för varje rigg?
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Det är nog långt i från alla som söker tillstånd. Även dom större aktörerna på marknaden som hyr ut lasrar, både med och utan tekniker, verkar hoppa över detta...eller åtmindstånde verkar dom ha svårt att upplysa för kunden att ett tillstånd krävs... Och oavsett om man nu söker tillstånd så verkar många ha svårt att hålla sig till reglerna. Det är bara att kika på vimmelbilder från första bästa event där en laser förekommer så ska du se att strålarna skjuter folk i huvudet flera gånger om!
-+> www.ell.nu <+-

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Hallo!

Vi har precis köpt på oss en fullfärgslaser på sammanlagt 1W som ska installeras. Vi sökte tillstånd och måste även efter installation få installationen besiktad av en snubbe från Provningsanstalten eller vad det heter...

Det är mycket pill med det där....

Mvh Sibbe

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Inlägg av Ulf Andersson »

Hej !
Såg detta på SSI:s sida:
Ny kurs för hösten är bland annat ”Lasersäkerhet & IPL” som vänder sig till miljöansvariga på länsstyrelser och kommuner
men även till dem som använder lasrar i olika yrkesroller inom t.ex.
skönhetsvård men även inom underhållningsbranschen.

http://www.ssi.se/news/newsEntire.asp?I ... yhetsarkiv

mvh Ulf

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för det tipset!

Synd att kursen kostar 3500:-, skulle det vara billigare skulle nog fler passa på att gå den, nu är väl risken att de som kanske bör gå den drar sig för att göra det.

Man skulle kanske maila och fråga lite mer specifikt vad som ingår..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Ulf Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 sep 2006, 13:37
Ort: Umeå

Inlägg av Ulf Andersson »

Det jag tyckte var extra intressant var formuleringen "som vänder sig till miljöansvariga på länsstyrelser och kommuner ".

Den paranoida sidan av mig tolkar detta som ett försök att lägga grunden
för ett mera "kraftfullt myndighetsutövande" om man säger så.....

Jag kan ha fel.... har haft det förut :-)
mvh Ulf

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

En fråga då, jag som är helt oinsatt vad det gäller laser. Varför måste man ha tillstånd? Vad är det som är "farligt"?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Laserstrålen värmer upp celler i ögat, och cellerna blir så varma att de förstörs. Risken finns att du tappar synen helt och hållet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Har hört nån myt om att man måste stirra in i en laserstråle bra länge innan det "händer" något...

Sanning...?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Jag såg en bekant bränna hål på en tumstock på c:a 20sec med en 2w laser. Så jag skulle inte vilja byta ut den mot mitt öga..

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Jo men nu tror jag att ingen här inne har råd att köpa sig en laser på 2watt. Då den chansen är ganska liten. Det som händer när du når upp i 1-2watt är att du sätter samman flera projar och till sammans får du en effekt som motsvarar 1-2watt. En normal laser på ett större gigg går upp emot 150 till max 300mw och då är det bra drag i grejerna och redan här är vi över 100 000kr lappen om du inte handlar på Hobbex för då kan du dírekt halvera styrkan som dom utlovar. Så helt klart krävs det tillstånd om du har en 1färgs laser proj som pumpar 2watt men vad jag vet finns det inte MÅNGA av den kalibern i Sverige. Det finns säkert men som sagt inte många. Håller man sig till flera projar med mindre styrka är dom ganska ofarliga. Så vidare du inte ger dig på den innan för locket då kan det svida lite... :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, jag besvarade ju bara Daniels andra fråga, den om vad som var farligt. Svaret på fråga ett varför man ska söka tillstånd är ju självklart att det är olagligt att inte göra det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Så jävla ovanligt är det väl inte.. Den här lasern är det en privatpersson som äger och den låg nånstans på 150 vill jag minnas, bengan kanske kan fylla i om robbans laserprojekt!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Anders Ericsson skrev:Jo men nu tror jag att ingen här inne har råd att köpa sig en laser på 2watt. Då den chansen är ganska liten. Det som händer när du når upp i 1-2watt är att du sätter samman flera projar och till sammans får du en effekt som motsvarar 1-2watt. En normal laser på ett större gigg går upp emot 150 till max 300mw och då är det bra drag i grejerna och redan här är vi över 100 000kr lappen om du inte handlar på Hobbex för då kan du dírekt halvera styrkan som dom utlovar. Så helt klart krävs det tillstånd om du har en 1färgs laser proj som pumpar 2watt men vad jag vet finns det inte MÅNGA av den kalibern i Sverige. Det finns säkert men som sagt inte många. Håller man sig till flera projar med mindre styrka är dom ganska ofarliga. Så vidare du inte ger dig på den innan för locket då kan det svida lite... :D
Över 5mW är lasern skadlig... Även 5mW lasrar kan vara skadliga för ögonen om man har en statisk stråle.
//Magnus - Fegge & Mattes

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Självklart skall ALLA laser projar användas med respekt. Men en 5mw laser och upp till 150mw är inte direkt farlig att hanskas med på nattklubbar m.m men klart man inte skall stirra in i en stilla stående stråle... Men som sagt alla lasrar skall man ha respekt för.

Hitta lite matnyttig info här..

http://www.lasereffects.se/?type=news&h ... table=info

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

http://hd.se/helsingborg/2007/07/05/str ... slog-till/
Läste detta i tidningen idag.
Det är INTE vi som har levererat ska tilläggas.
Tomas Nordström

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster